Głos konsumentów ma podwójną moc. Inni użytkownicy, czytając komentarze i opinie na temat danego produktu podejmują decyzję, czy po niego sięgnąć, ufając nie obietnicom producenta lub hasłom płynącym z reklam, lecz osobom, które miały okazję go zakupić i przetestować.
Oceny produktu służą również firmom, pragnącym udoskonalić swoją ofertę dla klientów. Rozwińmy na początek drugą ze wspomnianych właściwości.
Co klienci sądzą o Twoich produktach?
Ocena produktu pozwala zweryfikować pierwsze wrażenie, jakie odczuwają klienci w kontakcie z nowym produktem, stwarza też możliwość sprawdzenia, czy i za ile byliby skłonni go zakupić i zastąpić dotychczas używany. Można również zapytać użytkowników o to, co wymaga dopracowania, a jakie rozwiązania już teraz przypadły im do gustu.
Zdarza się, że rozdźwięk między tym, co o nowym produkcie uważa zespół projektowy i klienci jest spory. Pracując nad nowymi rozwiązaniami, warto wsłuchiwać się w głos płynący z twojego rynku, bo to on będzie w końcu decydował o sukcesie finansowym firmy.
Poszukiwania odpowiedzi na pytanie, co klienci sądzą o twoich produktach, jest kluczowe dla zrozumienia swoich odbiorców i kierunków, w jakim powinien rozwijać się oferta. Feedback można zbierać regularnie za pomocą ankiet online umieszczanych na stronie produktu (karcie produktu).
O co pytać w ocenie produktu? [szablon ankiety]
Badanie oceny nowego produktu może zawierać jedno lub więcej pytań. Im więcej się dowiemy, tym ciekawsze dane zbierzemy do analizy. Pamiętaj jednak, że zbyt długa ankieta może zniechęcić użytkownika.
W badaniu warto uwzględnić następujące pytania:
1. Jakie jest Twoje pierwsze wrażenie po zapoznaniu się z nowym produktem?
2. Jak oceniasz stosunek jakości do ceny?
3. Jeśli produkt byłby dostępny już dziś, jak dalece jest prawdopodobne, że byś go kupił/a?
4. Jak bardzo prawdopodobne jest, że zastąpisz dotychczasowe produkty, z których korzystasz, naszym produktem?
5. Co byś poprawił/a w nowym produkcie, żeby lepiej odpowiadał na Twoje potrzeby?
6. Co Ci się w nim najbardziej podoba?
7. Jak oceniasz proponowane rozwiązanie na tle oferty konkurencji?
Opinie o produktach – pomoc w podejmowaniu decyzji
E-commerce stoi opiniami użytkowników i zadowolonych klientów. Wystarczy kilka rozczarowanych nabywców, by wysiłki sklepu poszły na marne. Jak temu przeciwdziałać?
Najlepiej działać aktywnie. Zbieraj feedback, analizuj i pielęgnuj relacje z klientami. Nie zostawiaj negatywnego komentarza bez reakcji, pokaż, że firmie zależy na satysfakcji nabywców, robiąc ważny krok w stronę zbudowania grupy lojalnych, zadowolonych klientów.