Ocena strony www to jedno z podstawowych badań kierowanych do klientów i użytkowników. Co ciekawe, badanie strony www dotyczy nie tylko branży e-commerce – powinna o nim pomyśleć każda firma posiadająca stronę internetową i oferująca swoim klientom produkty lub usługi online.
Ocena strony www — dlaczego warto pytać klientów o zdanie?
Zastanów się, czy kiedykolwiek Ty, Twój dział marketingu, CX, UX czy obsługi klienta zadał sobie takie lub podobne pytania:
- Czy klienci łatwo znajdują potrzebne informacje na stronie?
- Jak oceniany jest czas potrzebny na znalezienie informacji lub zakup produktu na stronach?
- Czy korzystanie ze strony www jest dla nich łatwe?
- Czy znalezienie informacji na stronie nie stanowi problemu?
- Jakie są opinie klientów o wyglądzie stron i dostępnych funkcjach?
Jeśli tak to bardzo dobrze. Oznacza to, że ciekawi cię, jaka jest opinia na temat strony www i jakości informacji znalezionych na twojej stronie. Dzięki odpowiedzi na te pytania będziesz w stanie zweryfikować czy Twoja oferta i komunikacja jest dopasowana do realnych potrzeb klienta. Z jednej prostej ankiety możesz dowiedzieć się naprawdę wiele — od tego, na jakie słowa kluczowe jest wyszukiwana twoja strona www (jakich słów kluczowych używać w reklamach), jak oceniane jest działanie strony, jak wypadasz na tle konkurencji z danej branży, co wymaga poprawy i co ma duże znaczenie dla podejmowania decyzji o zakupie na Twojej stronie.
To dopiero początek. Więcej o korzyściach badania stron internetowych i pytaniach, jakie należy zadać, oceniając stronę internetową, piszemy niżej.
Ocena strony internetowej – pytania i szablon ankiety
Badanie Ocena Strony Internetowej pomoże Ci w szybki sposób ocenić najważniejsze elementy Twojej witryny oraz pogłębić odpowiedzi, żeby szybko dowiedzieć się, co możesz poprawić. Oto pytania, które możesz użyć do badania strony www, znajdujące się w gotowym wzorze badania, przygotowanym przez ekspertów z Webankiety:
- Jak oceniasz łatwość obsługi naszej strony?
- Jak oceniasz zrozumiałość treści umieszczonych na stronie?
- Jak oceniasz szybkość dotarcia do informacji?
- Jak oceniasz wygląd naszej strony www?
Co wpływa na to, jak klienci oceniają stronę internetową?
Pamiętaj, aby pytania koncentrowały się na tym, co chcemy poprawić na naszej witrynie. Muszą one dotyczyć najważniejszych aspektów funkcjonowania strony www, takich jak np.:
- zachowanie użytkowników na stronie (i powody tych zachowań),
- wpływ, jaki ma treść strony na te zachowania;
- szybkość ładowania strony www (szybkość renderowania);
- to jak stronę prezentują różne przeglądarki internetowe;
- łatwość znalezienia strony sklepu lub firmy w wyszukiwarce google search console (pozycja i prezentacja w wynikach wyszukiwania, pozycja słów kluczowych);
- to, jak oceniany jest projekt witryny, układ strony, czytelność strony itd.;
- pozostałe core web vitals, które są istotną kwestią zarówno ze względów technicznych, jak i UX strony.
Google analytics czy inne narzędzia analityczne to za mało. Odpowiedzi na powyższe zagadnienia sprawią, że Twoja analityka internetowa będzie wsparta szczerym feedbackiem pochodzącym od osób odwiedzających stronę internetową, a Ty na podstawie zebranych danych będziesz w stanie dopasować ją do oczekiwań potencjalnych klientów. Wyniki badania strony www przydadzą ci się także przy prowadzeniu zmian lub tworzeniu strony od zera.
Ocena strony internetowej — przykład ankiety
Przygotowaliśmy dla Ciebie coś więcej niż pytania pozwalające ocenić stronę internetową pod kątem użyteczności czy intuicyjności. Możesz skorzystać z gotowego przykładu ankiety dla firm. Korzystając z szablonu badania Ocena Strony Internetowej, możesz w łatwy sposób zaangażować użytkowników i zachęcić ich do wypełnienia dzięki wizualnej formie odpowiedzi – np. gwiazdki, kciuki lub buźki. Gotowy przykład ankiety możesz dopasować do wymagań swojej firmy m.in. przez:
- dodawanie lub usuwanie pytań z szablonu,
- zmianę ich treści,
- zmianę loga/skórki ankiety,
- ustawienia pozycji ankiety na stronie www.
Wszystko po to, aby dopasować ankietę do wyglądu Twojego sklepu internetowego lub firmy i sprawić, aby ocena strony internetowej była szybka i prosta dla wszystkich użytkowników.
Kto zyska na prowadzeniu badań oceny strony www?
Wiedza na temat tego, jak klienci oceniają stronę internetową, przyda się całej organizacji, a konkretnie:
- pracownikom marketingu (skuteczność komunikowanych na stronie treści, przyczyny spadku konwersji;
- działowi IT i specjalistom SEO (dane mające wpływ na pozycję witryny, dobór słów kluczowych;
- działom UX i grafikom (jaka jest ocena wyglądu strony internetowej, czy użytkownik dobrze ocenia intuicyjność i użyteczność stron, czy konkretnej podstrony, audyt UX);
- działom CX i badaczom (jak potencjalny klient ocenia witrynę, jakie ma zdanie o produktach i usługach i sposobie ich prezentacji w przeglądarkach).