alternatywa dla microsoft forms

Dlaczego Webankieta to alternatywa dla Microsoft Forms, której szukasz

Microsoft Forms to popularne narzędzie do tworzenia prostych ankiet online. Dla kogo to rozwiązanie to strzał w dziesiątkę? W jakich przypadkach funkcje giganta branży technologicznej mogą okazać się niewystarczające? Kiedy warto rozważyć alternatywę dla Microsoft Forms i sięgnąć po kompleksowe platformy do badań CX i HR, takie jak Webankieta? W tym artykule pomożemy Ci podjąć optymalną decyzję.

Microsoft Forms – dla kogo jest to narzędzie?

Kreator online jest jednym z narzędzi dostępnych dla użytkowników aplikacji Microsoft 365. Jest stosunkowo nowym rozwiązaniem, obok evergreenów i powszechnie znanych programów marki, takich jak Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams, czy One Drive.

Jak podaje Statista, ponad milion firm na świecie, w tym blisko 146 tys. wyłącznie w USA, to klienci Microsoftu. Zestawienie nie uwzględnia klientów indywidualnych, wśród których też zapewne nie brakuje użytkowników Microsoft Forms.

W jednym miejscu mamy zatem szereg narzędzi przydatnych w codziennej pracy biurowej. Minus rozwiązania? Tak jak nie można używać wyłącznie Excela, czy Worda, nie da się być użytkownikiem wyłącznie Microsoft Forms. Bez rejestracji konta i subskrypcji Office 365 obejdziemy się smakiem.

Nie jest to oczywiście problem, który spędza sen z powiek badaczom spragnionym kwestionariuszy, pytań otwartych i suwakowych. Office 365 to produkt używany na masową skalę. Jak podaje Statista, ponad milion firm na świecie, w tym blisko 146 tys. wyłącznie w USA, to klienci Microsoftu. Zestawienie nie uwzględnia klientów indywidualnych, wśród których też zapewne nie brakuje użytkowników Microsoft Forms. 

Globalnie z rozwiązań dla biznesu od Microsoftu korzysta 46% organizacji, niewiele mniej od lidera rynku, czyli Google G Suite 48%. Przy okazji wspomnijmy o oczywistej oczywistości, że Microsoft Forms powstało jako alternatywa dla Google Forms, czyli stosunkowo prostego, ale bardzo popularnego kreatora ankiet.

Kiedy warto stosować Microsoft Forms: 

Firmy często stosują Microsoft Forms do prowadzenia badań pracowników, zbierania opinii w ankietach wewnętrznych (np. na temat benefitów, integracji firmowej, czy zmian w biurze), a także do komunikacji dotyczącej projektów i innych ważnych z punktu widzenia organizacji przedsięwzięć.

Inne zastosowania tego kreatora ankiet to quizy i formularze.  

Czy potrzebujesz alternatywy dla Microsoft Forms?

To zależy.

Jeżeli chcesz zebrać listę chętnych pracowników na cotygodniową grę w siatkówkę czy potrzebujesz do tego automatyzacji wysyłki, raportów LIVE i możliwości śledzenia trendów? Zbierając feedback od inżynierów na temat zaproponowanych zmian w projekcie czy zależy Ci na personalizacji szablonu kwestionariusza? Czy przygotowując podstawowe badanie satysfakcji personelu, potrzebujesz zaawansowanej logiki wyświetlania pytań? 

Nie. 

Wyobraź sobie, że masz ochotę na aromatyczną kawę. Bez trudu przygotujesz ją we własnej kuchni w kawiarce albo zalewając zmielone ziarna gorącą wodą. Nie musisz inwestować w ekspres stosowany przez baristów, żeby cieszyć się przyjemną goryczką małej czarnej. Wiedzą o tym doskonale studenci (kto nigdy nie pił lury w akademiku, niech pierwszy rzuci klawiaturą), którzy ankiety do prac magisterskich na ogół wysyłają przez Google Forms.

Stwórz ankietę przyjemną w wypełnianiu
Stwórz ankietę przyjemną w wypełnianiu

Jednak z ankietami online, tak jak z kawą, czasem najlepiej sprawdzają się rozwiązania bardziej rozbudowane i dedykowane do kompleksowego badania pracowników lub klientów. Warto wówczas rozejrzeć się za alternatywą dla Microsoft Forms, która powstała nie jako jedna z wielu aplikacji, ułatwiających życie użytkownikom, ale osobna platforma do realizacji określonego procesu. 

Kompleksowa alternatywa dla Microsoft Forms. Czyli jaka?

Pozwól, że poświęcimy osobny paragraf na dłuższy wstęp.

Nie będziemy udawać, że jesteśmy jedyną platformą badań online na świecie. Mało tego, nie jesteśmy jedyni nawet w Polsce. SurveyMonkey, Interankiety, Qualtrics, Survio, Typeform, Survicate, QuestionPro, SurveySparrow to część większych i mniejszych ryb pływających, jak my, w tym samym oceanie. 

Jak rozumiemy platformę do badań? Jako cały system niezbędny do pełnego monitoringu, na przykład, satysfakcji pracowników lub klientów organizacji. 

System, czyli znacznie więcej niż kreator do przygotowania i wysyłki ankiety. Jeżeli pracujesz w dziale HR, a do twoich obowiązków należy trzymanie ręki na pulsie pracowników, wiesz doskonale, że dystrybucja i wypełnienie kwestionariusza to dopiero pierwszy krok do zrozumienia potrzeb respondentów, a tym samym do wprowadzenia korzystnych zmian w firmie.

To samo dotyczy badań rynku i customer experience.

Przywołajmy w myślach ponownie aromat świeżo zmielonych ziaren kawy. Jak wybieramy ulubioną kawiarnię? Czasem decydują o tym wspomnienia, miło spędzonych w jej wnętrzach chwil. Czasem – smak kawy. W tym przypadku selekcja lokalu idealnego odbywa się metodą empiryczną. Nic lepszego nie wymyślimy dla wyboru optymalnego narzędzia do badań.

Wybierz najlepsze narzędzie do badań online

Sprawdź, czy Microsoft Forms lub Google Forms jest wystarczający dla twoich potrzeb. Jeśli tak, masz problem z głowy. Jeśli nie, zanurz się w oceanie platform do wysłuchiwania głosu pracowników i klientów i złów swoją złotą rybkę. 

Będzie nam bardzo miło, jeśli na shortliście do testów znajdzie się Webankieta. Bezpłatny trial możesz zacząć w każdej chwili, klikając w ten link

Zapraszamy do dalszej lektury, jeżeli chcesz poznać nasze mocne strony i odpowiedź na pytanie, co takiego możemy zaoferować ponad możliwości Microsoft Forms. 

Sprawdź, czy Microsoft Forms lub Google Forms jest wystarczający dla twoich potrzeb. Jeśli tak, masz problem z głowy. Jeśli nie, zanurz się w oceanie platform do wysłuchiwania głosu pracowników i klientów. 

Alternatywa dla Microsoft Forms. Dlaczego Webankieta?

Czas na konkrety. Niezręcznie nam pisać o brakach konkurencyjnych rozwiązań. Zamiast tego, skupimy się na przekazie pozytywnym, wymieniając korzyści wynikające z prowadzenia badań online przy użyciu naszego narzędzia. 

Pozytywne doświadczenie respondentów

W centrum naszych kwestionariuszy zawsze stoi użytkownik. Zarówno bezpośredni klient, odpowiedzialny za realizację badania, jak i ostateczny ich odbiorca, czyli respondent. 

W ostatnich miesiącach wiele czasu poświęciliśmy na dopracowanie wyglądu ankiet i komfortu wypełniania, tak, aby nie tylko nadać im nowoczesny design, ale też wzmocnić pozytywne doświadczenia respondentów. 

Dlaczego? Ponieważ od stanu zen osób wypełniających ankietę zależy jej response rate, czyli wskaźnik wypełnień. A im więcej zebranych wyników, tym bardziej wartościowe wnioski.   

Pytanie NPS
Wzmocnij pozytywne doświadczenie respondenta

Szeroki wybór gotowych szablonów ankiet i pytań

Zdajemy sobie sprawę, że czas to bezcenny zasób. Z rozmów z naszymi klientami wynika, że odpowiedzialni za prowadzenie badań w organizacjach (bez względu na to, czy dotyczą one obszaru HR, CX, marketingu czy prac rozwojowych) są specjaliści i menedżerowie.

Czyli ludzie zajęci.

Z myślą o komforcie naszych użytkowników przygotowaliśmy ponad 150 ankiet. Wśród nich znajdują się kwestionariusze najpopularniejszych i powszechnie stosowanych badań pracowników, klientów i rynku, takich jak: Net Promoter Score (NPS), Customer Effort Score (CES), badanie satysfakcji i podróży klienta, Candidate Experience, Onboarding, Pulse Check, Exit Interview czy ocena szkolenia / webinaru.

Wystarczy wybrać odpowiedni kwestionariusz, a zostanie on automatycznie skopiowany na twoje konto. Pełną paletę przykładów ankiet znajdziesz tutaj: Gotowe szablony badań online. Równie rozbudowana jest sekcja pytań. Powstały przy współpracy z praktykami i metodykami badań po to, aby sprostać wyzwaniom każdej, nawet najbardziej zaawansowanej ankiety.

rodzaje pytań w ankiecie
Wybierz odpowiedni rodzaj pytania w ankiecie

Ale to nie wszystko. Nasze ankiety równie dobrze prezentują się w wersji desktopowej i mobilnej. 

Customizacja i własny branding

Sprawne oko respondenta łatwo dostrzeże ankietę przygotowaną w Microsoft Forms lub Google Forms. Nie ma w tym nic złego. Wszystko zależy w końcu od celu badania i okoliczności. Na potrzeby prac magisterskich czy ankiet wewnętrznych liczy się przede wszystkim zebrany feedback, prawda?

Czasem jednak chcielibyśmy nasze ankiety dopieścić. Zadbać o logo i kolorystykę marki, a w miejsce informacji o dostarczycielu oprogramowania wpisać nazwę własnej firmy. Sprawić, żeby kwestionariusz wyglądał nie tylko profesjonalnie, ale jak na autorską pracę konkretnej organizacji. Z Webankietą to możliwe.

Obsługa klienta (po polsku) i szybki kontakt z firmą

Nie każdy superbohater nosi pelerynę. 

U nas w biurze zamiast niej ma… słuchawki i klawiaturę. Rzadko się chwalimy, ale kiedy to robimy, to opowiadamy o naszym dziale Customer Support. Nie dlatego, że bardziej lubimy tę ekipę od reszty kolegów i koleżanek z pracy. Cytujemy tylko naszych klientów, którzy od lat bardzo wysoko oceniają ich pracę za szybkość reakcji, kulturę osobistą, przyjemny kontakt i tempo załatwienia sprawy.

Czy równie sprawnie i po polsku można dogadać się działem obsługi klienta międzynarodowego technologicznego kolosa? Pozwól, że zostawimy to pytanie bez odpowiedzi.

Customer Success to podstawa

Powiesz, że dbanie o to, aby usługa działała bez zarzutu, a problemy zgłaszane przez klientów były załatwiane od ręki to psi obowiązek każdej firmy. Oczywiście! 

Dlatego proponujemy naszym klientom zdecydowanie więcej. Współczesnych idoli, w niczym nieustępującym tym od Marvela czy DC Comics, mamy również w dziale Customer Success. Wierzymy, że sukces każdego użytkownika to nasz wspólny sukces. Gramy do jednej bramki, dlatego bardzo wspieramy rozwój każdego klienta.

Zależy nam nie tylko na tym, aby wasze badania przebiegały gładko, a pozyskiwany feedback służył do optymalizacji procesów i działań waszej firmy, ale też na przekazywaniu wiedzy na temat interesujących was badań. Przykład? Bardzo proszę. Załóżmy, że prowadzisz badanie onboardingu i exit interview. Z chęcią pokażemy ci, jak poszerzyć badania HR o inne ankiety, aby korzyści płynące z korzystania z platformy Webankieta dla organizacji były wyższe.

Zastanów się. To nic nie kosztuje, skoro i tak już jesteś naszym klientem…

Kliknij w obrazek i zobacz przykładowe gotowe szablony badań:

Integracja z innymi narzędziami

Niewątpliwą zaletą Microsoft Forms jest to, że narzędzie należy do pakietu Office 365. W tym beneficie kryją się jednak pewne ograniczenia.

My nie stawiamy granic. Nasz software możesz bez problemu zintegrować z oprogramowaniem dla HR, zarządzania projektami, narzędziami e-mail marketingu, czy każdym innym, który używasz w swojej organizacji. 

eRecruiter, Zapier, Salesmanago, Slack, Thulium, Freshmail, Google Analytics – to tylko niektóre z narzędzi, które bez trudu z nami połączysz. Więcej firm i informacji na ten temat znajdziesz, klikając w ten link: API i integracje – Webankieta.

Logika w kwestionariuszu badania

Brzmi jak zapowiedź lądowania na Księżycu, ale to proste. Już tłumaczymy. Wyobraź sobie, że dostajesz ankietę ze sklepu internetowego z prośbą o ocenę – np. w skali od 1 do 5 – zadowolenia z zamówionych butów. Jeżeli zaznaczysz piątkę, pewnie sklep nie będzie miał dodatkowych pytań. Co innego w przypadku negatywnej oceny, prawda?

Jak z tego wybrnąć?

Wyświetlając pytania na podstawie udzielonych odpowiedzi. Jeśli respondent zaznacza niską ocenę, czyli spełni określone przez nas warunki, można zadać pytanie pogłębiające, prosząc o uzasadnienie. W naszym panelu zrobisz to szybko i intuicyjnie. 

Dlaczego logika ma znaczenie?

Ponieważ pozwala na stworzenie lepszych, przyjemniejszych w wypełnianiu kwestionariuszy. Jeśli wyświetlimy wszystkim te same pytania pogłębiające, zirytujemy część respondentów, co przełoży się na dane gorszej jakości, a tym samym – na powodzenie samego badania.

Segmentacja respondentów (na bazie udzielanych odpowiedzi), logika i personalizacja pozwalają na tworzenie zaawansowanych ankiet, które sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających badaczy. 

Customizacja ankiety
Logika pomaga w stworzeniu dobrej ankiety

Analiza trendów, raporty LIVE, dzielenie się wiedzą

Wspomnieliśmy już, że przygotowanie i dystrybucja ankiety to tylko wstęp do dobrego badania pracowników lub klientów. Równie ważne lub jeszcze ważniejsze od pozyskania feedbacku jest to, co z nim zrobisz. Czy zostawisz odpowiedzi respondentów na mailu? Przekleisz surowe dane do Excela? Przygotujesz z nich prezentację dla zarządu?

Uff, brzmi czasochłonnie.

Mamy alternatywne rozwiązanie. Monitoring danych w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu raportów LIVE, customowe dashboardy, analiza trendów, pobieranie raportów jednym kliknięciem w dogodnym formacie (PDF, XLSX, PPTX), eleganckie i czytelne tabele i wykresy, zaawansowane filtrowanie wyników, tworzenie rankingów to jedne z licznych funkcji analitycznych dostępnych w platformie Webankieta. 

Oprócz raportu LIVE umożliwiającym szybkie podzielenie się bieżącymi wynikami badania z zainteresowanymi osobami w organizacji, możliwy jest również eksport wyników, ustawienie alertów (np. w przypadku negatywnej opinii Customer Support może podjąć akcję niezwłocznie) lub przekazanie wyników do konkretnego, zintegrowanego narzędzia (np. komunikatora firmowego).

Integracje służą automatyzacji procesów związanych ze zbieraniem i opracowaniem feedbacku. Równie dobrze sprawdzą się nie tylko przy udostępnianiu wyników ankiety, ale też przy ustawieniu jej wysyłki, np. kapiącego badania NPS lub innych cyklicznych kwestionariuszy wysyłanych do respondentów w odpowiednim, zdefiniowanym momencie (np. ocena transakcji tuż po zakupie).

Raport webankieta przykład wyniku nps
Analiza zebranych w badaniu danych

Kompleksowe narzędzie do prowadzenia badań  

Parę razy już to hasło padło, ale co oznacza w praktyce? 

Wyobraź sobie specjalistkę ds. HR, która chce regularnie mierzyć satysfakcję i zaangażowanie pracowników w organizacji. Narzędziem, które świetnie się do tego nadaje, jest ankieta pulse check, krótki kwestionariusz wyrywkowo sprawdzający zadowolenie z pracy i morale personelu.

Czy Microsoft Forms pozwoli na cotygodniowe lub rzadsze zbieranie feedbacku? Tak. Ale kompleksowe narzędzie, stworzone m.in. z myślą o badaniach HR pozwoli na zdecydowanie więcej. Automatyzacja wysyłki, spersonalizowany kwestionariusz, zbieranie feedbacku w jednym miejscu, monitorowanie trendów, zapewnienie anonimowości respondentom, to wszystko to część zalet takiego rozwiązania.

Nie wspominając o oszczędności czasu specjalistki odpowiedzialnej za realizację badania.

Przetestuj alternatywne rozwiązanie dla Microsoft Forms

Będziemy z tobą zupełnie szczerzy. Google Forms i Microsoft Forms to bardzo fajne narzędzia. Sami, jak pół świata, korzystamy z innych popularnych aplikacji od dwójki kolosów branży technologicznej, bo pomagają nam w ogarnianiu codzienności.

Czy pomogą Ci w tworzeniu ankiet online? Do pewnego stopnia – jak najbardziej.

Jeśli będziesz potrzebować jednak bardziej zaawansowanego narzędzia, stworzonego z myślą o prowadzeniu badań pracowników czy klientów od pomysłu po realizację i analizę wyników, zapraszamy do przetestowania platformy Webankieta.

I wiesz co? Nic Cię to nie będzie kosztować, bo mamy konto free.

Zacznij darmowe badania z platformą Webankieta!

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.