Wsparcie działu HR w procesie rekrutacji, ocena efektywności szkolenia, weryfikacja wiedzy pracownika, niezbędnej dla danego stanowiska pracy – to tylko wybrane zastosowania testów kompetencji w organizacji. W tym artykule pokażę Ci, jak niskim kosztem i w szybkim czasie możesz zoptymalizować działania HR w swojej firmie z wykorzystaniem testów online.
Dlaczego warto stosować testy kompetencyjne?
Będę z Tobą szczery. Oblałem w życiu wiele testów. Ten najważniejszy był przepustką na wymarzone studia. Znalazłem się pod kreską, bo nie zrozumiałem polecenia i zaznaczyłem odpowiedzi, których nie byłem pewny. Nazbierałem przez to kilka ujemnych punktów. Gdybym tego nie rozbił, kilka tygodni później trzymałbym w ręce wyśniony indeks.
Masz równie traumatyczne skojarzenia związane z testami? Rozumiem Cię doskonale. Przy naszym systemie edukacji przygody dzieciaków ze „Stranger Things” to niewinne igraszki. Jeśli nadal wzdrygasz się na dźwięk słowa na „t”, pozwól, że opowiem Ci, jak zmienić złe konotacje w pozytywne i sprawić, by testy kompetencji rozwiały złe wspomnienia sprzed lat i ułatwiły Ci wykonywanie codziennych obowiązków.
Kliknij obrazek, żeby wyświetlić gotową do wykorzystania ankietę:
Przykłady badań dla HR
Badanie kompetencji – jak je wykorzystać:
- Do weryfikacji umiejętności pracowników, takich jak umiejętności techniczne, interpersonalne lub przywódcze.
- W procesie rekrutacji do oceny i selekcji najlepszych kandydatów.
- Do planowania rozwoju pracowników. Testy pozwalają ocenić aktualny stan wiedzy personelu i zaplanować szkolenia (rozwój kompetencji).
- W weryfikacji skuteczności szkoleń. Warto sprawdzić, czy szkolenie osiągnęło zamierzone cele, w końcu firma zainwestowała w nie pieniądze i czas swoich specjalistów.
- Do motywowania pracowników. Dobrze skonstruowany test może być pomocnym narzędziem do monitorowania zaangażowania i rozwoju pracownika, a jego wynik – punktem wyjścia do rozmowy o podwyżce i awansie lub… rozmowy wychowawczej.
Rodzaje testów kompetencji
Testy kompetencji wykorzystywane w HR różnią się od siebie w zależności od branży, pozycji pracownika w strukturze organizacji i celu badania. Do najczęściej stosowanych należą:
Testy zdolności poznawczych
To test kompetencyjny stosowany do pomiaru zdolności poznawczych, takich jak inteligencja, uwaga, pamięć, percepcja i myślenie. Oprócz klasycznych testów IQ, w grupie tej wyróżniamy badanie szybkości przetwarzania informacji, zapamiętywania informacji, skupienia uwagi, rozpoznawania wzorców, rozwiązywania problemów, czy podejmowania decyzji.
Test kompetencji miękkich
Wskaźniki behawioralne stanowią bardzo ważny element oceny w rekrutacji, nie tylko na stanowiska kierownicze. Testy kompetencji miękkich pomagają znaleźć odpowiedzi na pytania wykraczające poza kwalifikacje pracowników (ich umiejętności, doświadczenie, edukacja) na dane stanowisko.
Symulacje, testy psychometryczne, obserwowanie zachowania kandydatów w określonej sytuacji, czy wywiad behawioralny (opisanie sytuacji, kiedy musieli wykorzystać odpowiednie kompetencje miękkie w miejscu pracy) pozwalają ocenić, jak dobrze kandydaci radzą sobie z sytuacjami, wymagającymi od nich nie tylko wiedzy, ale i empatii, zrozumienia drugiego człowieka, asertywności i otwartości na dialog.
Testy introspekcyjne
Idąc dalej, niczym Leonardo Di Caprio w Incepcji, docieramy do testów introspekcyjnych. Ten rodzaj badań psychologicznych służy poznaniu procesów myślowych i emocjonalnych w określonych sytuacjach prywatnych lub zawodowych.
Jak mogą usprawnić proces rekrutacji? Pomagając rekruterom lepiej poznać styl pracy kandydata. Dobrym przykładem tego typu narzędzia jest Test Myersa-Briggsa (MBTI), opierającego się na czterech wymiarach osobowości: ekstrawersja/introwersja, spostrzegawczość/intuicja, myślenie/uczucia oraz osądzanie/percepcja.
Innym przykładem testu introspekcyjnego jest test samopoznania, który pozwala osobie badanej na zdefiniowanie swoich wartości, celów i priorytetów. Ważne: im bardziej zaawansowany test psychologiczny, tym większa rola osoby interpretującej. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty, jeśli nie mamy psychologa na pokładzie.
Jakie kompetencje pracowników warto zbadać?
Decydując się na przeprowadzenie testu kompetencyjnego, musimy sprecyzować cel badania, zależny od rodzaju pracy i wymogów konkretnego stanowiska. Istnieją jednak pewne uniwersalne kompetencje, które są ważne w większości zawodów.
Sytuacyjne testy kompetencyjne lub pytania behawioralne mają na celu zbadanie zachowania kandydata, na przykład przyszłego menedżera, w określonej sytuacji. Przykładowe pytanie tego typu może wyglądać następująco.
Podejmowanie decyzji
Proszę przytoczyć sytuację, kiedy musiała Pani podjąć decyzję o wdrożeniu lub odrzuceniu nowego projektu. Co zaważyło o takiej decyzji? Jak sobie Pani z nią poradziła i jakie były jej konsekwencje (mierzalne wyniki)?
Orientacja na klienta
Proszę opowiedzieć, jak poradził sobie z uzasadnioną skargą ważnego klienta? W jaki sposób zapanował Pan nad nerwami rozmówcy? Czy klient nadal współpracował z firmą?
Umiejętności przywódcze
Załóżmy, że kieruje Pani zespołem niechętnym do zrealizowania danego projektu (np. praca może być powtarzalna lub mało ambitna). W jaki sposób zmotywuje Pani swoich podwładnych do zaangażowania się w prace?
Komunikacja interpersonalna
Jak reaguje Pan na problemy w komunikacji z podwładnymi lub przełożonymi? Proszę przywołać jeden przykład i wskazać, z czego wynikał problem. Czy udało się zażegnać spór?
Gotowe do wykorzystania testy kompetencyjne
- Badanie kompetencji przywódczych
- Test Gallupa – badanie zaangażowania pracowników
- Badania wartości organizacyjnych
- Ocena wzajemna 360 stopni
W jaki sposób przeprowadzić testy kompetencji?
Nie będę upierał się, że ankiety online to jedyna skuteczna metoda weryfikacji kompetencji pracowników. Tak jak na studiach, kwestionariusz można zastąpić rozmową lub listą zadań do wykonania. Dobre oprogramowanie do kompleksowego badania kompetencji ma jednak pewne zalety, takie jak oszczędność czasu działu HR.
Testy kompetencyjne z platformą Webankieta:
To dobry moment, żeby się przedstawić. Webankieta jest platformą do zbierania feedbacku od pracowników i klientów wykorzystywaną przez specjalistów z branży HR i CX. Oto jak nasze narzędzie może pomóc Ci w sprawnym i bezbolesnym przeprowadzeniu testów kompetencji w Twojej organizacji.
- Łatwe zbieranie feedbacku
Nie musisz mieć jakiejkolwiek wiedzy z zakresu IT ani metodologii badawczej, żeby przygotować ankietę. Oferujemy dużo gotowych szablonów oraz automatyczną i cykliczną wysyłkę zaproszeń do wypełnienia kwestionariusza.
- Integracja z innymi narzędziami
Nikt nie lubi tracić czasu na ręczne wyklikiwanie raportów i przeklejanie wyników ankiet. To się ma działać automatycznie, prawda? Z naszą platformą jednym kliknięciem wyślesz ankietę i wygenerujesz raporty, a także połączysz narzędzie do ankiet z innym oprogramowaniem (CRM, ATS), używanym w firmie.
- Gotowe narzędzia analityczne
Nie trzeba być analitykiem, żeby obserwować trendy i wyciągać wnioski z badań. Automatycznie generowane raporty, możliwość śledzenia wyników w czasie rzeczywistym i przejrzyste dane, widoczne na pierwszy rzut oka – to niektóre z czekających na Ciebie pomocnych rozwiązań analitycznych.
- Wsparcie procesów w organizacji
Intuicyjna obsługa nawet dla osób bez doświadczenia technicznego lub badawczego sprawia, że wnioski z badań szybko można wdrożyć w firmie. Pomogą w tym rankingi, trendy i filtry, które pozwolą kilkoma kliknięciami wydobyć z badań najcenniejszy feedback.
- Zapewnienie anonimowości
Bezpieczeństwo danych respondentów i poufność badania to podstawa. Prowadzący badanie może tak wyklikać ustawienia, żeby zapewnić anonimowość zarówno na poziomie wypełniania kwestionariusza, jak i przy analizie i dzieleniu się wynikami.