Przeprowadzając badanie ankietowe na pewno zdarzy ci się zapytać respondentów o stopień akceptacji jakiegoś zjawiska lub poglądu (nie zgadzam się/zgadzam się, nie lubię/lubię, zdecydowanie nie/zdecydowanie tak itp.). W metodologii badań wykorzystywana jest do tego celu Skala Likerta, która mierzy postawę respondenta.
Skala Likerta składa się z nieparzystej liczby odpowiedzi (najczęściej pięciu), tak, żeby środkowa odpowiedź była jak najbardziej neutralna.
Najprostszy przykład 5-stopniowej skali Likerta
Tak wygląda najprostsze pytanie w skali Likerta.
- zdecydowanie nie zgadzam się
- raczej się nie zgadzam
- nie mam zdania
- raczej się zgadzam
- zdecydowanie się zgadzam
7-stopniowa skala Likerta
Czasem stosuje się również wariant 7-stopniowy. Ma on na celu zwiększenie czułości skali. Dzięki temu respondenci mogą lepiej zróżnicować swoją odpowiedź. Należy jednak pamiętać, że 7-stopniowa skala najlepiej sprawdza się gdy pytamy respondenta o ustosunkowanie się do pojedynczego stwierdzenia. Jeśli planujesz zadać serię pytań z 7-stopniową skalą, respondent może poczuć się zmęczony ilością możliwych odpowiedzi co prawdpodobnie odbije się to na jakości wyników. W tym przypadku lepiej użyć 5-stopniowej skali.
- zdecydowanie nie zgadzam się
- nie zgadzam się
- raczej się nie zgadzam
- nie mam zdania
- raczej się zgadzam
- zgadzam się
- zdecydowanie się zgadzam
Skala Likerta – macierz jednokrotnego wyboru
Możesz również wykorzystać skalę Likerta w macierzy. Jest to jeden z typów pytań dostępnych na platformie Webankieta. Dzięki temu stworzysz zestaw stwierdzeń dla respondenta w jednym pytaniu.
Przykład wykorzystania skali w pytaniu macierzowym.
Ankietę ze Skalą Likerta wygodnie stworzysz na platformie Webankieta.pl
Załóż darmowe konto i przez 14 dni wypróbuj możliwości tworzenia ankiet, testów i formularzy na Webankieta.pl. Do wyboru masz także 18 popularnych typów pytań. Przygotowaną ankietę wygodnie roześlesz do respondentów i przeanalizujesz wyniki. Rozejrzyj się na naszym serwisie, w przypadku pytań chętnie odpowiemy – wystarczy napisać do nas klikając na ikonkę w prawym dolnym rogu ekranu.
Przykłady zastosowania skali Likerta
- badania medyczne (m.in. diagnoza poziomu bólu),
- badania pracy działu BOK, supportu (np. Customer Effort Score),
- mierzenie postawy wobec problemów społecznych (np. Czy jesteś za zakazem handlu w niedziele),
- badanie wrażeń i opinii (np. Czy podobał Ci się pobyt w naszym SPA?).