Miło nam poinformować o nowej funkcji, która czyni nasz system jeszcze bardziej elastycznym i dopasowującym się do potrzeb użytkownika. Prefill to możliwość dodania określonych parametrów do linku do ankiety, które po kliknięciu w niego przez respondenta, automatycznie uzupełnią określone odpowiedzi w tej ankiecie. Pozwala to zaoszczędzić czas i zaangażowanie respondentów, eliminując konieczność udzielania przez nich odpowiedzi na pytania, na które taką odpowiedź już znamy np. płeć, wiek, stanowisko w firmie czy ID klienta. Otwiera to też zupełnie nowe możliwości na zbieranie odpowiedzi za pomocą e-maila.
Do czego można wykorzystać prefill i jakie niesie on korzyści?
Pytanie w e-mailu
Wyobraźmy sobie, że wysyłamy e-mailem ankietę satysfakcji z prośbą o ocenę ostatniego kontaktu z konsultantem. Możemy w zaproszeniu umieścić link do ankiety np. tak:
Szanowni Państwo,
prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety dotyczącej ostatniego kontaktu z naszą infolinią. Aby wypełnić ankietę proszę kliknąć w poniższy link:
https://test-prefill1.webankieta.pl
Dziękujemy
Ale, by bardziej zaangażować respondenta i zwiększyć szansę na udzielenie odpowiedzi, możemy umieścić tam od razu pytanie NPS.
Szanowni Państwo,
na podstawie ostatniego kontaktu z naszym konsultantem jak chętnie poleciliby Państwo naszą firmę rodzinie lub znajomym? Prosimy o ocenę w skali 0-10, gdzie 0 oznacza „zdecydowanie bym nie polecił/a”, a 10 „zdecydowanie bym polecił/a”.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Dziękujemy
Stosując prefill możemy pod każdą z odpowiedzi (czyli pod każdy numer) podpiąć link powyższej ankiety satysfakcji z parametrem autouzupełniającym odpowiedź na pytanie NPS, które umieścimy na pierwszym miejscu w ankiecie. Dzięki temu po kliknięciu w daną odpowiedź, system przekaże ją do bazy, zapisze, a respondent zostanie od razu przekierowany do pytania pogłębiającego np. o powody niskiej oceny. W wypełnionej ankiecie, autouzupełnione pytanie będzie wyświetlane i raportowane tak jak inne pytania na które respondent udzielił odpowiedzi.
Klikając w numery powyżej, możesz sprawdzić jak działa prefill. Każdy z przycisków przenosi do ankiety: https://test-prefill1.webankieta.pl, ale uzupełnia pierwsze pytanie wybraną odpowiedzią i od razu przekierowuje do pytania pogłębiającego.
Uzupełnianie danymi wewnętrznymi lub znanymi wcześniej
W sytuacji, gdy mamy w bazie określone informacje o naszym kliencie czy pracowniku, możemy umieścić je w ankiecie i nie prosić respondenta o ich wypełnienie. Np. gdy mamy ID operacji serwisowej albo wiemy, że nasz pracownik Michał Nowak jest Specjalistą z regionu Północ.
W pierwszym przypadku uzupełniamy pierwsze pytanie w ankiecie pytanie o ID klienta, w drugim przypadku możemy uzupełnić pierwsze i drugie pytanie, czyli o stanowisko i o region.
Przykładowa ankieta zadowolenia po obsłudze serwisowej dostępna jest pod tym linkiem:
https://test-prefill2.webankieta.pl
a ankieta z uzupełnionym ID operacji serwisowej (12345) pod tym:
Przykładowa ankieta satysfakcji pracowników bez autouzupełniania jest tutaj:
https://test-prefill3.webankieta.pl
a ankieta z autouzupełnianiem (i przeniesienim do kolejnej strony) tutaj:
Jak widać na powyższych przykładach, w zależności od konfiguracji ankiety, możemy albo wyświetlić autouzupełnione pytania na stronie, albo przenieść respondenta od razu do kolejnej strony. W tym drugim przypadku logika przejść i reguły wyświetlania działają tak samo, jak gdyby respondent odpowiadał na pytanie w normalny sposób.
Jak ustawić prefill?
Dokładna dokumentacja dostępna jest pod tym adresem w Poradniku
W skrócie, wszystko sprowadza się do modyfikacji linku do ankiety, poprzez zmianę „/ankieta/” na „/prefill/” oraz dodanie parametru np. ?q1=2 gdzie q1 oznacza pierwsze pytanie, a 2 oznacza drugą odpowiedź do zaznaczenia. W przypadku pytań wielokrotnego wyboru zaznaczymy kilka odpowiedzi rozdzielając je przecinkiem np. ?q2=1,3, a w przypadku pytań otwartych, wpisujemy po prostu wartość do uzupełnienia np. q3=Kierownik
Oczywiście trzeba pamiętać o ograniczeniach, jakie niesie za sobą wykorzystanie adresu URL, jak np. ograniczenie długości adresu URL, stosowanie polskich znaków czy spacji. Wszystkie te niuanse opisane są w dokumentacji.
Prefill dostępny jest na chwilę obecną dla pytań jednokrotnego, wielokrotnego wyboru, rozwijanej listy, NPS, otwartego, formularza, prośby o e-mail, datę, liczbę oraz rozdzielania punktów.
Zachęcamy do przetestowania nowego rozwiązania, a w razie pytań zapraszamy do kontaktu 🙂