Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne zadajesz sobie te pytania: Jak lepiej poznać potrzeby i emocje klienta oraz jak sprostać ich oczekiwaniom, zanim zrobi to konkurencja? Jednym z pomocnych narzędzi umożliwiających zebranie takich informacji są ankiety pop-up, czyli wyskakujące okienka, które zapewne znasz doskonale z sieci.
Poniżej przedstawiam sposób, jak skonfigurować je tak, aby nie irytowały potencjalnego klienta, a jednocześnie dostarczały feedback niezbędny do rozwoju Twojego sklepu i zwiększania konwersji.
Ankiety dla e-commerce. Czym właściwie są pop-upy?
Zacznijmy od krótkiej definicji.
Pop-up to ankieta internetowa umieszczana na stronie www. Jej głównym zadaniem jest zbieranie opinii i informacji od użytkowników w momencie ich interakcji z witryną.
O mnogości zastosowań za moment opowiem szerzej, natomiast bez względu na to, jaki jest cel badania, możemy wyróżnić jego następujące zalety:
- Szybkość i łatwość uruchomienia
Nie musisz gromadzić bazy danych, pozyskiwać zgód marketingowych ani szukać respondentów. Po prostu zadajesz pytania użytkownikom swojej strony (sklepu).
- Wysoka skuteczność ankiety
Tradycyjne badanie internetowe trafia na maila użytkownika z opóźnieniem. W przypadku ankiety na stronie pytania wyświetlają się w chwili interakcji, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie respondentów.
- Targetowanie grupy odbiorców
Ankiety pop-up pozwalają precyzyjnie wybrać grupę użytkowników, którym wyświetlamy badanie. Np. możemy ustawić ankietę tak, by wyświetlała się tylko klientom sklepu internetowego, którzy mają w koszyku kilka produktów, ale nie finalizują transakcji.
Jak pop-upy mogą poprawić wyniki Twojego sklepu?
Wiemy już, czym są te ankiety i dlaczego warto wypróbować je w e-commerce. Zobaczmy teraz, w jakich sytuacjach sprawdzą się najlepiej.
Zbieranie adresów e-mail do budowy listy subskrybentów
Poproś o podanie adresu e-mail odwiedzających stronę. Zaoferuj w zamian darmowe materiały albo zniżki, aby zachęcić użytkowników do zapisu na newsletter. Dzięki temu szybciej zbudujesz listę subskrybentów do prowadzenia działań marketingowych, promocji i retencji klientów.
Zapis na newsletter
Newsletter jest jednym z najpopularniejszych narzędzi stosowanych w e-mail marketingu. Dobrze przygotowany idealnie przydaje się do zbierania leadów czy budowania długotrwałej relacji z klientami.
Zapis na newsletter
Newsletter jest jednym z najpopularniejszych narzędzi stosowanych w e-mail marketingu. Dobrze przygotowany idealnie przydaje się do zbierania leadów czy budowania długotrwałej relacji z klientami.
Promocja okazji i ofert specjalnych
Promuj okazje i oferty specjalne, takie jak wyprzedaże, przeceny, limitowane oferty czy darmową wysyłkę. Wyświetlanie atrakcyjnych promocji w formie pop-upów przyciąga uwagę odwiedzających i może zachęcić ich do dokonania zakupu lub powrotu do sklepu.
Zwiększenie konwersji i średniej wartości zamówienia
Użyj pop-upów do wyświetlania dodatkowych informacji lub rekomendacji produktów na stronie produktu lub w koszyku zakupowym. Wyższa świadomość klienta o innych produktach lub ofertach może przyczynić się do zwiększenia wartości zamówienia.
Zmniejszenie wskaźnika porzuceń koszyka
Powalcz o uwagę użytkowników, którzy zamierzają opuścić koszyk bez dokonania zakupu. Możesz zaoferować dodatkowy rabat, darmową dostawę lub inne korzyści, które przekonają klientów do sfinalizowania transakcji.
Zbieranie opinii i informacji zwrotnej
Poproś klientów o feedback na temat ich doświadczenia zakupowego. Możesz prosić o ocenę produktu, obsługi lub strony internetowej, aby pozyskać cenne informacje, które pomogą Ci w doskonaleniu swojej działalności.
Personalizacja doświadczenia użytkownika
Pytaj, aby lepiej poznać preferencje użytkowników. Pozwoli Ci to na przygotowanie bardziej spersonalizowanego doświadczenia i ofert, atrakcyjnych dla konkretnych grup klientów.
Zirytowany klient to stracony klient
Sporo możliwych korzyści, prawda? To teraz przypomnij sobie wszystkie sytuacje, kiedy fatalnie dobrane albo wyświetlane w niewłaściwym czasie ankiety podniosły Ci ciśnienie w trakcie e-zakupów lub przeglądania strony.
Owszem, wykorzystanie ankiet online w e-commerce daje możliwość pozyskania bezpośrednich opinii od klientów i umożliwia lepsze dostosowanie swojej oferty do ich potrzeb, co przyczynia się do poprawy jakości obsługi i zwiększenia satysfakcji klientów.
Pamiętaj jednak, że istotne jest znalezienie równowagi między promocją a zadowoleniem klientów, aby ankiety nie były uciążliwe, ale stanowiły dodatkową wartość dla użytkowników strony internetowej. Ankiety mogą mieć pozytywny wpływ na wyniki e-sklepu, jeśli są odpowiednio dostosowane, spersonalizowane i oferują wartość dla użytkowników.
Co docenią użytkownicy?
- Niską częstotliwość wyświetlania – w tym przypadku mniej znaczy więcej
- Spersonalizowaną treść – im bardziej dopasowana ankieta, tym wyższy response rate
- Atrakcyjny design i dobre CTA – spraw, by użytkownicy chcieli udzielić odpowiedzi
- Oferowanie wartościowej zachęty – rabat lub darmowa dostawa nie zaszkodzą
Przykłady wykorzystania ankiet online w e-commerce
Czas na płynne przejście z teorii do praktyki.
W tym paragrafie posłużymy się gotowymi przykładami ankiet online, dostępnymi w platformie Webankieta. To propozycje wykorzystania pop-upów w e-commerce. Każdorazowo warto dostosować szablon kwestionariusza do potrzeb swoich użytkowników.
Powody porzucenia koszyka zakupowego
Ankiety online mogą pomóc w zrozumieniu powodów, dla których klienci porzucają koszyk zakupowy bez sfinalizowania transakcji. Możesz pytać o przyczyny, takie jak wysokie koszty dostawy, brak preferowanej metody płatności, czy długi proces zamówienia.
Porzucone koszyki w ecommerce – poznaj powody
Widzisz, że wiele klientów porzuca ścieżkę zakupową, już po dodaniu produktów do koszyka. Nie wiesz, czym jest to spowodowane? Proste pytanie o powód porzucenia koszyka zadane w ankiecie na stronie pozwoli Ci poznać przyczyny niskiego poziomu finalizacji zamówień.
Porzucone koszyki w ecommerce – poznaj powody
Widzisz, że wiele klientów porzuca ścieżkę zakupową, już po dodaniu produktów do koszyka. Nie wiesz, czym jest to spowodowane? Proste pytanie o powód porzucenia koszyka zadane w ankiecie na stronie pozwoli Ci poznać przyczyny niskiego poziomu finalizacji zamówień.
Badanie satysfakcji klienta
Pop-upy mogą być użyteczne do zbierania opinii i ocen od klientów po dokonaniu zakupów. Zapytaj o ich doświadczenia związane z procesem zamówienia, jakości produktów i obsługi. Zebrany feedback ułatwi poznanie słabych i mocnych stron działalności.
Badanie satysfakcji klienta
Co zrobić, żeby dowiedzieć się, czy nasi klienci są zadowoleni? Trzeba ich o to zapytać. Cenny feedback na temat produktu może nam zapewnić regularne badanie satysfakcji klienta.
Badanie satysfakcji klienta
Co zrobić, żeby dowiedzieć się, czy nasi klienci są zadowoleni? Trzeba ich o to zapytać. Cenny feedback na temat produktu może nam zapewnić regularne badanie satysfakcji klienta.
Ocena strony internetowej (doświadczenia zakupowego)
Ankiety są też wykorzystywane do oceny ogólnego doświadczenia zakupowego klientów. Pytając o łatwość nawigacji po stronie internetowej, czytelność informacji, jakość obsługi klienta poznajemy obszary, w których można ulepszyć swoją platformę e-commerce.
Ocena strony www
Czy Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkowników i skuteczna w przyciąganiu nowych klientów? Ankieta Ocena Strony Internetowej pomoże Ci poznać odpowiedź na te pytania.
Ocena strony www
Czy Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkowników i skuteczna w przyciąganiu nowych klientów? Ankieta Ocena Strony Internetowej pomoże Ci poznać odpowiedź na te pytania.
Badanie użytkowników sklepu internetowego
Pop-upy mogą również pomóc w zrozumieniu preferencji i potrzeb klientów, co pozwala dostosować ofertę do ich oczekiwań. Znając preferowane kategorie produktów, sposób dostawy, czy progi cenowe, łatwiej zaplanować asortyment i strategię marketingową.
Badanie użytkowników sklepu internetowego
Prowadząc sklep internetowy doskonale wiesz, jak ważna jest obsługa klienta. Musi ona stać na najwyższym poziomie – w końcu nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z kupującym.
Badanie użytkowników sklepu internetowego
Prowadząc sklep internetowy doskonale wiesz, jak ważna jest obsługa klienta. Musi ona stać na najwyższym poziomie – w końcu nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z kupującym.
Ankieta do pomiaru wysiłku klienta
Kluczowym składnikiem sukcesu każdej działalności w e-commerce jest wysiłek, jaki klient musi włożyć w złożenie zamówienia. Rozłóż proces na czynniki pierwsze i popraw te jego elementy, które sprawiają użytkownikom najwięcej trudności.
Ankieta do pomiaru wysiłku klienta UX
Czy masz pewność, że wszystkie funkcje dostępne na Twojej stronie lub w Twoim produkcie są intuicyjne i zrozumiałe dla klientów? Czasami firmy nie zdają sobie sprawy, jak wiele wysiłku kosztuje skorzystanie z określonych funkcji e-commerce czy skorzystanie z określonych usług.
Ankieta do pomiaru wysiłku klienta UX
Czy masz pewność, że wszystkie funkcje dostępne na Twojej stronie lub w Twoim produkcie są intuicyjne i zrozumiałe dla klientów? Czasami firmy nie zdają sobie sprawy, jak wiele wysiłku kosztuje skorzystanie z określonych funkcji e-commerce czy skorzystanie z określonych usług.
Przygotowanie ankiety pop-up w 10 krokach
- Określ cele ankiety
Czy chcesz zbierać opinie na temat konkretnej usługi, ocenić jakość obsługi klienta czy zrozumieć preferencje zakupowe klientów? Jasno zdefiniowane cele pomogą Ci skoncentrować się na odpowiednich pytaniach.
- Wybierz odpowiednie narzędzie
Istnieje wiele narzędzi online, takich jak SurveyMonkey, Google Forms, Webankieta czy Typeform, które umożliwiają łatwe tworzenie ankiet. Wybierz te, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i umożliwia łatwe gromadzenie i analizowanie odpowiedzi.
- Przygotuj pytania lub pytanie
Skomponuj zestaw pytań, które pomogą Ci uzyskać informacje, których potrzebujesz. Upewnij się, że pytania są jasne, konkretnie sformułowane i nie wprowadzają w błąd.
- Dostosuj ankietę do swojej marki
Dodaj swoje logo, odpowiednie kolory i grafiki do ankiety, aby dostosować ją do wizerunku marki. Dbałość o spójność wizualną pomoże w budowaniu zaufania i rozpoznawalności.
- Ustal warunki wyświetlania ankiety
Możesz ustawić, że ankieta pojawi się po określonym czasie spędzonym na stronie, na określonej stronie lub dla określonej grupy użytkowników.
- Przetestuj ankietę
Przed wdrożeniem sprawdź, czy ankietę można łatwo wypełnić, czy pytania są zrozumiałe i czy wszystko działa prawidłowo. Wykonaj testy na różnych urządzeniach i przeglądarkach.
- Analizuj i interpretuj wyniki
Po zamknięciu ankiety przeanalizuj wyniki i wyciągnij wnioski. Kompletne narzędzia do badań online oferują intuicyjną analitykę, warto z nich skorzystać.
- Podsumowanie i działania wynikające z ankiet
Na podstawie analizy wyników ankiet określ działania, które można podjąć w celu poprawy obsługi klienta, dostosowania oferty do preferencji klientów, itp.
- Komunikacja z klientami
Możesz wysłać wiadomość e-mail do uczestników, podsumowując zebrane informacje i wskazując podjęte działania w wyniku ankiety. Dzięki temu pokażesz klientom, że ich opinie są ważne i że podejmujesz konkretne kroki w celu poprawy ich doświadczenia.
- Monitorowanie i kontynuacja
Ankiety online w e-commerce to proces ciągły. Monitoruj wyniki i kontynuuj zbieranie opinii od klientów w celu regularnej oceny swojej działalności.
Stwórz ankiety pop-up z platformą Webankieta
Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety online w e-commerce to tylko pierwszy krok.
Kluczowe jest podejmowanie odpowiednich działań na podstawie zebranych informacji i dążenie do ciągłej poprawy obsługi klienta oraz dostosowania oferty do ich potrzeb i oczekiwań.
Bardzo chętnie Ci w tym pomożemy.