Ankiety pop-up dla e-commerce

Pop-upy dla e-commerce: Praktyczne zastosowania w Twoim e-sklepie

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne zadajesz sobie te pytania: Jak lepiej poznać potrzeby i emocje klienta oraz jak sprostać ich oczekiwaniom, zanim zrobi to konkurencja? Jednym z pomocnych narzędzi umożliwiających zebranie takich informacji są ankiety pop-up, czyli wyskakujące okienka, które zapewne znasz doskonale z sieci.

Poniżej przedstawiam sposób, jak skonfigurować je tak, aby nie irytowały potencjalnego klienta, a jednocześnie dostarczały feedback niezbędny do rozwoju Twojego sklepu i zwiększania konwersji.

Ankiety dla e-commerce. Czym właściwie są pop-upy?

Zacznijmy od krótkiej definicji.

Pop-up to ankieta internetowa umieszczana na stronie www. Jej głównym zadaniem jest zbieranie opinii i informacji od użytkowników w momencie ich interakcji z witryną.

O mnogości zastosowań za moment opowiem szerzej, natomiast bez względu na to, jaki jest cel badania, możemy wyróżnić jego następujące zalety:

  • Szybkość i łatwość uruchomienia

Nie musisz gromadzić bazy danych, pozyskiwać zgód marketingowych ani szukać respondentów. Po prostu zadajesz pytania użytkownikom swojej strony (sklepu).

  • Wysoka skuteczność ankiety

Tradycyjne badanie internetowe trafia na maila użytkownika z opóźnieniem. W przypadku ankiety na stronie pytania wyświetlają się w chwili interakcji, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie respondentów.

  • Targetowanie grupy odbiorców

Ankiety pop-up pozwalają precyzyjnie wybrać grupę użytkowników, którym wyświetlamy badanie. Np. możemy ustawić ankietę tak, by wyświetlała się tylko klientom sklepu internetowego, którzy mają w koszyku kilka produktów, ale nie finalizują transakcji.

Jak pop-upy mogą poprawić wyniki Twojego sklepu?

Wiemy już, czym są te ankiety i dlaczego warto wypróbować je w e-commerce. Zobaczmy teraz, w jakich sytuacjach sprawdzą się najlepiej.

Zbieranie adresów e-mail do budowy listy subskrybentów

Poproś o podanie adresu e-mail odwiedzających stronę. Zaoferuj w zamian darmowe materiały albo zniżki, aby zachęcić użytkowników do zapisu na newsletter. Dzięki temu szybciej zbudujesz listę subskrybentów do prowadzenia działań marketingowych, promocji i retencji klientów.

Zapis na newsletter

Newsletter jest jednym z najpopularniejszych narzędzi stosowanych w e-mail marketingu. Dobrze przygotowany idealnie przydaje się do zbierania leadów czy budowania długotrwałej relacji z klientami.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Zapis na newsletter

Newsletter jest jednym z najpopularniejszych narzędzi stosowanych w e-mail marketingu. Dobrze przygotowany idealnie przydaje się do zbierania leadów czy budowania długotrwałej relacji z klientami.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Promocja okazji i ofert specjalnych

Promuj okazje i oferty specjalne, takie jak wyprzedaże, przeceny, limitowane oferty czy darmową wysyłkę. Wyświetlanie atrakcyjnych promocji w formie pop-upów przyciąga uwagę odwiedzających i może zachęcić ich do dokonania zakupu lub powrotu do sklepu.

Zwiększenie konwersji i średniej wartości zamówienia

Użyj pop-upów do wyświetlania dodatkowych informacji lub rekomendacji produktów na stronie produktu lub w koszyku zakupowym. Wyższa świadomość klienta o innych produktach lub ofertach może przyczynić się do zwiększenia wartości zamówienia.

Zmniejszenie wskaźnika porzuceń koszyka

Powalcz o uwagę użytkowników, którzy zamierzają opuścić koszyk bez dokonania zakupu. Możesz zaoferować dodatkowy rabat, darmową dostawę lub inne korzyści, które przekonają klientów do sfinalizowania transakcji.

Zbieranie opinii i informacji zwrotnej

Poproś klientów o feedback na temat ich doświadczenia zakupowego. Możesz prosić o ocenę produktu, obsługi lub strony internetowej, aby pozyskać cenne informacje, które pomogą Ci w doskonaleniu swojej działalności.

Personalizacja doświadczenia użytkownika

Pytaj, aby lepiej poznać preferencje użytkowników. Pozwoli Ci to na przygotowanie bardziej spersonalizowanego doświadczenia i ofert, atrakcyjnych dla konkretnych grup klientów.

Zirytowany klient to stracony klient

Sporo możliwych korzyści, prawda? To teraz przypomnij sobie wszystkie sytuacje, kiedy fatalnie dobrane albo wyświetlane w niewłaściwym czasie ankiety podniosły Ci ciśnienie w trakcie e-zakupów lub przeglądania strony.

Owszem, wykorzystanie ankiet online w e-commerce daje możliwość pozyskania bezpośrednich opinii od klientów i umożliwia lepsze dostosowanie swojej oferty do ich potrzeb, co przyczynia się do poprawy jakości obsługi i zwiększenia satysfakcji klientów.

Pamiętaj jednak, że istotne jest znalezienie równowagi między promocją a zadowoleniem klientów, aby ankiety nie były uciążliwe, ale stanowiły dodatkową wartość dla użytkowników strony internetowej. Ankiety mogą mieć pozytywny wpływ na wyniki e-sklepu, jeśli są odpowiednio dostosowane, spersonalizowane i oferują wartość dla użytkowników.

Co docenią użytkownicy?

  • Niską częstotliwość wyświetlania – w tym przypadku mniej znaczy więcej
  • Spersonalizowaną treść – im bardziej dopasowana ankieta, tym wyższy response rate
  • Atrakcyjny design i dobre CTA – spraw, by użytkownicy chcieli udzielić odpowiedzi
  • Oferowanie wartościowej zachęty – rabat lub darmowa dostawa nie zaszkodzą

Przykłady wykorzystania ankiet online w e-commerce

Czas na płynne przejście z teorii do praktyki.

W tym paragrafie posłużymy się gotowymi przykładami ankiet online, dostępnymi w platformie Webankieta. To propozycje wykorzystania pop-upów w e-commerce. Każdorazowo warto dostosować szablon kwestionariusza do potrzeb swoich użytkowników.

Powody porzucenia koszyka zakupowego

Ankiety online mogą pomóc w zrozumieniu powodów, dla których klienci porzucają koszyk zakupowy bez sfinalizowania transakcji. Możesz pytać o przyczyny, takie jak wysokie koszty dostawy, brak preferowanej metody płatności, czy długi proces zamówienia.

Porzucone koszyki w ecommerce – poznaj powody

Widzisz, że wiele klientów porzuca ścieżkę zakupową, już po dodaniu produktów do koszyka. Nie wiesz, czym jest to spowodowane? Proste pytanie o powód porzucenia koszyka zadane w ankiecie na stronie pozwoli Ci poznać przyczyny niskiego poziomu finalizacji zamówień.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Porzucone koszyki w ecommerce – poznaj powody

Widzisz, że wiele klientów porzuca ścieżkę zakupową, już po dodaniu produktów do koszyka. Nie wiesz, czym jest to spowodowane? Proste pytanie o powód porzucenia koszyka zadane w ankiecie na stronie pozwoli Ci poznać przyczyny niskiego poziomu finalizacji zamówień.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Badanie satysfakcji klienta

Pop-upy mogą być użyteczne do zbierania opinii i ocen od klientów po dokonaniu zakupów. Zapytaj o ich doświadczenia związane z procesem zamówienia, jakości produktów i obsługi. Zebrany feedback ułatwi poznanie słabych i mocnych stron działalności.

Badanie satysfakcji klienta

Co zrobić, żeby dowiedzieć się, czy nasi klienci są zadowoleni? Trzeba ich o to zapytać. Cenny feedback na temat produktu może nam zapewnić regularne badanie satysfakcji klienta.  

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie satysfakcji klienta

Co zrobić, żeby dowiedzieć się, czy nasi klienci są zadowoleni? Trzeba ich o to zapytać. Cenny feedback na temat produktu może nam zapewnić regularne badanie satysfakcji klienta.  

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Ocena strony internetowej (doświadczenia zakupowego)

Ankiety są też wykorzystywane do oceny ogólnego doświadczenia zakupowego klientów. Pytając o łatwość nawigacji po stronie internetowej, czytelność informacji, jakość obsługi klienta poznajemy obszary, w których można ulepszyć swoją platformę e-commerce.

Ocena strony www

Czy Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkowników i skuteczna w przyciąganiu nowych klientów? Ankieta Ocena Strony Internetowej pomoże Ci poznać odpowiedź na te pytania.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ocena strony www

Czy Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkowników i skuteczna w przyciąganiu nowych klientów? Ankieta Ocena Strony Internetowej pomoże Ci poznać odpowiedź na te pytania.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Badanie użytkowników sklepu internetowego

Pop-upy mogą również pomóc w zrozumieniu preferencji i potrzeb klientów, co pozwala dostosować ofertę do ich oczekiwań. Znając preferowane kategorie produktów, sposób dostawy, czy progi cenowe, łatwiej zaplanować asortyment i strategię marketingową.

Badanie użytkowników sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy doskonale wiesz, jak ważna jest obsługa klienta. Musi ona stać na najwyższym poziomie – w końcu nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z kupującym.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie użytkowników sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy doskonale wiesz, jak ważna jest obsługa klienta. Musi ona stać na najwyższym poziomie – w końcu nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z kupującym.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Ankieta do pomiaru wysiłku klienta

Kluczowym składnikiem sukcesu każdej działalności w e-commerce jest wysiłek, jaki klient musi włożyć w złożenie zamówienia. Rozłóż proces na czynniki pierwsze i popraw te jego elementy, które sprawiają użytkownikom najwięcej trudności.

Ankieta do pomiaru wysiłku klienta UX

Czy masz pewność, że wszystkie funkcje dostępne na Twojej stronie lub w Twoim produkcie są intuicyjne i zrozumiałe dla klientów? Czasami firmy nie zdają sobie sprawy, jak wiele wysiłku kosztuje skorzystanie z określonych funkcji e-commerce czy skorzystanie z określonych usług.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ankieta do pomiaru wysiłku klienta UX

Czy masz pewność, że wszystkie funkcje dostępne na Twojej stronie lub w Twoim produkcie są intuicyjne i zrozumiałe dla klientów? Czasami firmy nie zdają sobie sprawy, jak wiele wysiłku kosztuje skorzystanie z określonych funkcji e-commerce czy skorzystanie z określonych usług.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


Przygotowanie ankiety pop-up w 10 krokach

  • Określ cele ankiety

Czy chcesz zbierać opinie na temat konkretnej usługi, ocenić jakość obsługi klienta czy zrozumieć preferencje zakupowe klientów? Jasno zdefiniowane cele pomogą Ci skoncentrować się na odpowiednich pytaniach.

  • Wybierz odpowiednie narzędzie

Istnieje wiele narzędzi online, takich jak SurveyMonkey, Google Forms, Webankieta czy Typeform, które umożliwiają łatwe tworzenie ankiet. Wybierz te, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i umożliwia łatwe gromadzenie i analizowanie odpowiedzi.

  • Przygotuj pytania lub pytanie

Skomponuj zestaw pytań, które pomogą Ci uzyskać informacje, których potrzebujesz. Upewnij się, że pytania są jasne, konkretnie sformułowane i nie wprowadzają w błąd.

  • Dostosuj ankietę do swojej marki

Dodaj swoje logo, odpowiednie kolory i grafiki do ankiety, aby dostosować ją do wizerunku marki. Dbałość o spójność wizualną pomoże w budowaniu zaufania i rozpoznawalności.

  • Ustal warunki wyświetlania ankiety

Możesz ustawić, że ankieta pojawi się po określonym czasie spędzonym na stronie, na określonej stronie lub dla określonej grupy użytkowników.

  • Przetestuj ankietę

Przed wdrożeniem sprawdź, czy ankietę można łatwo wypełnić, czy pytania są zrozumiałe i czy wszystko działa prawidłowo. Wykonaj testy na różnych urządzeniach i przeglądarkach.

  • Analizuj i interpretuj wyniki

Po zamknięciu ankiety przeanalizuj wyniki i wyciągnij wnioski. Kompletne narzędzia do badań online oferują intuicyjną analitykę, warto z nich skorzystać.

  • Podsumowanie i działania wynikające z ankiet

Na podstawie analizy wyników ankiet określ działania, które można podjąć w celu poprawy obsługi klienta, dostosowania oferty do preferencji klientów, itp.

  • Komunikacja z klientami

Możesz wysłać wiadomość e-mail do uczestników, podsumowując zebrane informacje i wskazując podjęte działania w wyniku ankiety. Dzięki temu pokażesz klientom, że ich opinie są ważne i że podejmujesz konkretne kroki w celu poprawy ich doświadczenia.

  • Monitorowanie i kontynuacja

Ankiety online w e-commerce to proces ciągły. Monitoruj wyniki i kontynuuj zbieranie opinii od klientów w celu regularnej oceny swojej działalności.

Stwórz ankiety pop-up z platformą Webankieta

Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety online w e-commerce to tylko pierwszy krok.

Kluczowe jest podejmowanie odpowiednich działań na podstawie zebranych informacji i dążenie do ciągłej poprawy obsługi klienta oraz dostosowania oferty do ich potrzeb i oczekiwań.

Bardzo chętnie Ci w tym pomożemy.

Zacznij bezpłatne badania klientów Twojego e-sklepu

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.