Trudno wyobrazić sobie współczesny biznes bez dobrej strony internetowej. Dla firm z branży e-commerce to źródło przychodów i core działalności. Dla niemal wszystkich innych strona www to wizytówka, miejsce pierwszych interakcji z potencjalnymi klientami i źródło wiedzy, legitymizującej wiarygodność marki. Jak dowiedzieć się, czy nasz adres pozytywnie wyróżnia się na tle stron internetowych konkurencji? Najlepiej zapytać o to internautów. Skutecznym i prostym w obsłudze narzędziem do wsłuchiwania się w ich głosy są ankiety online.
W tym artykule zebraliśmy informacje na temat badania stron www. W jakich przypadkach warto po nie sięgnąć? Jak przygotować ankietę i jak ją wyświetlić użytkownikom, żeby zebrać jak najwięcej przydatnych danych? Oprócz odpowiedzi na te i wiele innych pytań przygotowaliśmy również gotowe szablony ankiet, które możesz bezpłatnie wykorzystać w swojej firmie po zalogowaniu się w platformie Webankieta.
Dlaczego ocena strony www ma znaczenie?
Wyobraź sobie, że szukasz salonu kosmetycznego w swojej okolicy. Wpisujesz wymagane słowa kluczowe w Google’a [np. dobra kosmetyczka Kraków Podgórze] i po ułamku sekundy możesz przebierać w wynikach wyszukiwania. Klikasz w trzy pierwsze linki i konfrontujesz swoje oczekiwania z tym, co przygotował dla Ciebie administrator każdego z serwisów.
Na co zwracamy uwagę odwiedzając stronę internetową
Różne przeglądarki internetowe mogą pokazać inne wyniki (na pozycję witryny wpływ mogą mieć m.in. optymalizacja SEO i wydatki na reklamę), ale nie zmienia to faktu, że zachowanie użytkowników wchodzących na dany adres są do siebie zbliżone. Internauci na twojej stronie mogą zwracać uwagę na:
1. Projekt witryny (układ strony) – czy nawigacja jest czytelna i zrozumiała
2. Treść strony – czy łatwo znajdują potrzebne informacje? (np. cennik lub menu)
3. Aspekty techniczne, takie jak działanie strony, czas potrzebny na jej załadowanie
4. Zawartość merytoryczną bloga, artykułów w sekcji pomocy lub innych treści
5. Trudności związane z finalizacją zamówienia (badanie przyczyn porzucenia koszyka)
Strony internetowe rywalizują o uwagę czytelników na wielu frontach, począwszy od zaplecza technologicznego, przez wysokiej jakości content, dobry user experience, wydatki ponoszone na reklamę, działania optymalizujące treść pod kątem SEO. Finalnym odbiorcom tych działań są internauci odwiedzający serwis.
Opinie klientów (e-commerce) i użytkowników to najszybsze i najbardziej demokratyczne źródło danych na temat tego, co wymaga poprawy w naszej witrynie.
Nie zmarnujmy okazji, by ten feedback pozyskać, przeanalizować i wyciągnąć wnioski, które pozwolą nam lepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców naszych produktów lub usług. O feedback warto również poprosić przy testowaniu nowych rozwiązań i tworzeniu strony.
Kliknij obrazek, żeby wyświetlić gotowy szablon ankiety:
Jak przygotować badanie strony internetowej?
Można zlecieć analitykę zewnętrznej agencji (wariant droższy) lub zebrać dane samodzielnie, korzystając z pomocy kompleksowej platformy do prowadzenia badań online. Gotowe szablony ankiet, automatyzacja wysyłki i wbudowane narzędzia analityczne sprawią, że zadanie to okaże się łatwiejsze, niż myślisz. Jeszcze do tego wrócimy.
Zacznijmy od początku, czyli założeń dobrej ankiety. Każde badanie, bez względu na to, czy przyglądamy się stronie www, zachowaniom pracowników (badania HR), klientów (CX), czy rynkowi, powinno składać się z następujących etapów.
Ocena strony www krok po kroku
1. Sprecyzuj cel badania
Zdecyduj, co chcesz zmierzyć (np. łatwość obsługi serwisu, intuicyjność) i trzymaj się wyznaczonego zadania. Uwagę internauty możesz zyskać lub stracić w ułamku sekundy. Jeżeli straci cierpliwość, czytając zawiłą, wielowątkową ankietę, z pewnością zamknie ją, zanim zdąży odpowiedzieć na pierwsze pytanie.
2. Przygotuj krótką i zrozumiałą ankietę
Wysoki response rate, czyli wskaźnik odpowiedzi, to podstawa udanego badania. Zadbaj o komfort respondentów, zadając krótkie i precyzyjne pytania. Staraj się unikać pytań, w których pojawi się więcej niż jeden cel badawczy, np: „Jak oceniasz nasz nowy cennik i design strony www po rebrandingu?”. Tak zadane pytanie sprawi, że nie będziesz w stanie zweryfikować, co sądzą na temat zmian użytkownicy.
3. Nie sugeruj odpowiedzi
Dobry feedback nie znosi prób wpłynięcia na oceny respondentów. Zastanów się. Nie prowadzisz badania po to, żeby poprawić swoje samopoczucie, tylko wyciągnąć wnioski, które pozwolą rozwinąć biznes. Równie ważne jest to, aby unikać obowiązkowych odpowiedzi. Jeżeli użytkownik nie ma zdania na określony temat albo go nie dotyczy, nie będzie czuł się komfortowo, zmuszony do udzielenia odpowiedzi.
4. Wytłumacz cel badania
Nawet najkrótsza ankieta powinna w kilku słowach wyjaśnić respondentom, po co powstała i do czego zostanie wykorzystany zebrany feedback. Wytłumacz, że zbierasz dane anonimowo, a opinie użytkowników zostaną wykorzystane do poprawy funkcjonalności serwisu, działania strony www lub finalizacji zakupu w sklepie internetowym.
5. Przygotuj niespodziankę
Jak się za moment przekonasz, badania strony internetowej przeważnie są krótkie i precyzyjne. Jeżeli zamierzasz poprosić grupę użytkowników o wypełnienie dłuższej ankiety, doceń czas, jaki dla Ciebie poświęcą. Zniżka na kolejne zakupy, dostęp do contentu premium lub zapis do klubu stałego klienta mogą być miłą niespodzianką za udział w badaniu.
Osadzanie ankiety na stronach www – trzy sprawdzone sposoby
Istnieje przynajmniej kilka popularnych sposobów dystrybucji badania, począwszy od kwestionariuszy wysyłanych mailem, po kody QR, SMS-y, linki, na ankietach na stronach skończywszy. Te ostatnie wydają się wręcz stworzone do zadania, jakie nas czeka.
Ankieta na stronie: Zalety rozwiązania
1. Respondent wie, jaką witrynę ocenia. W razie wątpliwości (jeśli pytamy o konkretną funkcjonalność), może ją przetestować ad hoc.
2. Wyższy response rate. Grupą docelową są wszyscy użytkownicy odwiedzający stronę lub wykonujący określoną czynność, którą chcemy poddać ocenie (np. finalizacja zakupu w sklepie internetowym, opinia na temat artykułu na blogu, etc.). Mamy ich na miejscu. Od copy zaproszenia do wzięcia udziału w badaniu zależy, ile osób na nie odpowie.
Ocena strony internetowej – dystrybucja ankiety
Przygotowaliśmy trzy sposoby wyświetlenia ankiety internetowej na twojej stronie www. To popup, iframe oraz widget. Omówimy teraz w kilku zdaniach każde z rozwiązań.
Popup, czyli wyświetlenie całej ankiety na przeglądanej właśnie stronie
Ankieta może zostać wyświetlona odwiedzającemu stronę internetową od razu po wejściu lub po określonym czasie (np. po zapoznaniu się z treścią artykułu lub cennikiem). Popup można skonfigurować w ten sposób, aby pojawiał się wszystkim odwiedzającym lub tylko losowej próbie (np. użytkownikom przedłużającym konto, czy w określonym wieku).
iFrame, czyli ankieta umieszczana na konkretnej podstronie
Niewątpliwą zaletą wykorzystania iframe’a jest możliwość umieszczenia na podstronie nie tylko samej ankiety ewaluacyjnej, ale i dodatkowych treści (np. artykułu stanowiącego wprowadzenie do kwestionariusza). Decydując się na iframe, masz możliwość samodzielnego ustalenia tego, jaka będzie szerokość i wysokość ramki z ankietą, a tym samym większej swobody w decydowaniu o wyglądzie ankiety.
Widget, czyli najmniej inwazyjna ankieta na stronie
Za jego pomocą można dowiedzieć się, jaka jest ocena strony internetowej w całości, jak i jej konkretnych podstron (np. oferta, kontakt, poszczególne elementy strony). Ta mało inwazyjna, a przy tym bardzo skuteczna forma zbierania opinii polega na wyświetleniu pytań w małym okienku, zlokalizowanym w rogu lub w dolnej części strony.
Łatwy sposób na rozbudowanie oceny strony
Jeżeli kwestionariusz oceniający stronę www jest krótki, cała jego treść może zostać wyświetlona na widgecie. Jeżeli jednak ankieta wymaga zadania większej liczby pytań lub rozbudowania wstępu, widget można użyć jako zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu.
Oto szybki instruktaż, jak przygotować taką ankietę z pomocą naszej platformy.
Ocena strony www na platformie Webankieta
Jeżeli cała ankieta ma być wyświetlona na widgecie – proponujemy odrębny typ kwestionariusza. Dlatego też na początku tworzenia badania, przy wyborze jego typu należy zaznaczyć opcję widget.
W drugim przypadku – jeżeli chcesz wykorzystać widget do zapraszania respondentów lub ich segmentacji, najpierw należy dodać widget z pytaniami wstępnymi, a dopiero potem stworzyć ankietę właściwą. W kolejnym kroku w ustawieniach widgeta należy przekierować respondentów do właściwego badania.
Nie chcesz, aby cała ankieta była umieszczona bezpośrednio na stronie?
Możesz skorzystać z opcji przyklejenia zaproszenia do wzięcia udziału w ankiecie ewaluacyjnej. Zaproszenie takie przybiera wówczas postać obrazka, który jest „przyklejony” do krawędzi przeglądarki na stałe. Dzięki i dzięki temu zaproszenie będzie widoczne cały przez cały czas, jaki użytkownik pozostaje na stronie. Aby wyświetlić ankietę, musi on jedynie kliknąć zaproszenie – może ono wyświetlić się w tej samej lub nowej karcie.
Wszystkie wymienione wyżej opcje dostępne są na koncie użytkownika Webankieta, po wejściu w zakładkę „zbieranie”, a następnie „strona www”. O tym, jak krok po kroku umieścić ankietę na swojej stronie internetowej, korzystając z jednego z powyższych rozwiązań, przeczytasz w naszym poradniku.
Gotowe szablony ankiet do oceny strony internetowej
Różna działalność online wymaga różnych narzędzi do mierzenia satysfakcji klientów i użytkowników.
Dla danej branży ważne będą o czas potrzebny na załatwienie konkretnej sprawy w danej witrynie, dla innej funkcjonowanie konkretnej podstrony, znalezienie cennych z punktu widzenia użytkownika informacji w wyszukiwarce na stronie, a dla e-commerce zadowolenie z zakupów, łatwość złożenia zamówienia lub dostępność produktów.
Najpopularniejsze badania użytkowników strony www
Ocena strony internetowej to tylko jedna z możliwych ankiet, jakie możemy przygotować dla użytkowników serwisu. W rzeczywistości badawczej ogranicza nas tylko własna wyobraźnia i cel badania, dyktujący jego tematykę i grupę docelową.
Przykładowe badania, jakie możesz z nami zrealizować na twojej stronie to:
1. Ocena funkcjonalności strony internetowej
2. Weryfikacja pomysłów na rozwój produktu
3. Badanie elastyczności cenowej produktu
4. Ocena czytelników bloga firmowego
5. Porównanie naszej oferty z konkurencją
6. Badanie przyczyn nieaktywności użytkownika
7. Propozycje na ulepszenie serwisu internetowego
Kliknij ten link i zobacz inne gotowe szablony badań użytkowników.
Czy potrzebuję kompleksowego narzędzia do badań?
To zależy.
Jeżeli szukasz jednorazowego rozwiązania do pozyskania feedbacku od użytkowników twojej strony internetowej, pewnie nie. Jeżeli zamierzasz jednak stale monitorować zachowanie użytkowników i trzymać rękę na pulsie swoich klientów i internautów odwiedzających witrynę lub sklep online, kompleksowe narzędzie do badań może być rozwiązaniem dla Ciebie.
Korzyści platformy do ankiet online
Dlaczego mówimy o kompleksowym narzędziu? Ponieważ platforma do badań internetowych, taka jak Webankieta, wspiera użytkownika od pomysłu na badania do analizy wyników. Oto możliwości tego typu oprogramowania, krok po kroku:
1. Dostęp do gotowych szablonów ankiet
Wystarczy się zarejestrować (podając adres e-mail lub przez swoje konto Google, Microsoft lub LinkedIn), a wybrany szablon ankiety zostanie automatycznie skopiowany na twoje konto. Gotowy kwestionariusz możesz od razu przygotować do dystrybucji albo zmodyfikować tak, aby jeszcze bardziej odpowiadał profilowi twojej działalności i odbiorcom badania.
2. Automatyzacja wysyłki ankiety
Zdajemy sobie sprawę, że prowadzenie regularnego monitoringu użytkowników strony www albo klientów e-commerce może być zajęciem czasochłonnym. Dlatego w naszym narzędziu wystarczy raz ustawić cykliczną wysyłkę badania, a gotowe ankiety będą wyświetlać się użytkownikom we wskazanym przez Ciebie momencie (np. po zakupie, wizycie na stronie z cennikiem lub lekturze najnowszego wpisu na blogu).
3. Wyniki ankiety w jednym miejscu
Nie musisz martwić się o chaos związany z własnoręcznym zbieraniem feedbacku. Wypełnione ankiety będą spływać bezpośrednio na twoje konto, gotowe do dalszej analizy.
4. Intuicyjne narzędzia analityczne
Analityka internetowa to podstawa każdego badania stron internetowych. Z dobrym narzędziem możesz analizować zebrany feedback, monitorować trendy i wyciągać wnioski, które pozwolą na rozwój witryny.
5. Szybkie dzielenie się wynikami
Łatwo również podzielisz się zebranymi danymi, generując jednym kliknięciem raporty w dogodnej formie i dzieląc się wynikami z zainteresowanymi osobami w czasie rzeczywistym.