Sukces badania zależy od wielu czynników. Wśród nich każdy badacz bez wahania wymieni treść, dobry dobór respondentów czy odpowiednio dobrany kanał wysyłki. Jednak często zapominamy o jednym: czasie badania. Bo pytać trzeba nie tylko właściwych ludzi, o właściwe kwestie, ale i… we właściwym momencie. Dla większości badań ten właściwy moment to wysyłka ankiety online tuż po wystąpieniu zjawiska czy wydarzenia. Dlatego właśnie ocena ex post to tak popularny rodzaj ewaluacji.
Na czym polega ocena ex post
Jak sama nazwa wskazuje ocena ex post dokonywana jest PO jakimś fakcie – po zakończeniu wydarzenia, zakończeniu konkursu, ustaniu stosunku zatrudnienia i tak dalej. To najbardziej popularny rodzaj badania ewaluacyjnego – nic dziwnego, bowiem w większości przypadków o opinię można zapytać dopiero wówczas gdy respondent doświadczy danego zjawiska czy weźmie udział w wydarzeniu. Nie oznacza to, że ocena ex post to jedyne słuszne badanie – w zależności od celu, ankieta online może ona skierowana do adresatów przed wystąpieniem jakiegoś zjawiska. Najbardziej oczywiste przykłady to np. głosowanie online (gdzie wyjechać w ramach firmowej integracji) lub testy wiedzy (poziomujące przy zapisie na kurs) – taki kwestionariusz musi trafić do respondenta przed wystąpieniem danego zjawiska (przed wyjazdem integracyjnym, przed rozpoczęciem kursu).
Ocena ex post to najczęściej wybierany rodzaj badania, który przy umiejętnym doborze pytań i przygotowaniu kwestionariusza, pozwala w szybki sposób podsumować rezultaty określonych działań i poznać opinię na ich temat. Ankieta online z oceną ex post wykorzystywana jest często do pomiaru zadowolenia czy stosunku emocjonalnego do określonych zdarzeń, mających miejsce w przeszłości.
Na temat tego, jak przeprowadzić badanie ex post w Webankiecie można przeczytać więcej w tym artykule.
Zbieranie wyników ankiety
W tym eBooku pokazujemy jak najlepiej zebrać wyniki badania, a więc jak najskuteczniej dotrzeć do swoich respondentów we właściwym czasie.
Jakie korzyści może przynieść Ci ewaluacyjna ankieta online?
Dobrze przygotowana ocena ex post to naprawdę potężne narzędzie. Dzięki niemu przy pomocy jednego kwestionariusza możesz uzyskać szereg informacji – szybko i od dużego grona respondentów. Co właściwie oznacza: dobrze przygotowana? Przede wszystkim to, że jej twórcy jeszcze przed jej utworzeniem ustalili co konkretnie ma być mierzone, kiedy należy ją rozesłać wśród respondentów oraz czy jej treść koncentruje się na postawach, opiniach czy wiedzy.
Rzetelnie przeprowadzoną oceną ewaluacyjną ex post zainteresowane są dwie strony – zarówno twórcy badania, jak i uczestnicy. W pierwszym przypadku korzyści są oczywiste. Informacje otrzymane w badaniu posłużą do zebrania kompleksowych informacji na temat zjawiska czy wydarzenia – oceny jego przebiegu, popełnianych błędów, chwalonych aspektów itd. Uczestnik biorący udział w badaniu przede wszystkim ma poczucie, że jego opinia jest ważna i może doprowadzić do istotnych zmian. Oprócz tego takie badanie może stanowić dowód udziału w jakimś wydarzeniu, projekcie itp. – może stanowią potwierdzenie czy dowód zaangażowania w jakiś projekt.
Co możemy mierzyć w badaniu ocena ex post – przykłady ankiet
Spektrum możliwości jest naprawdę duże. Jak wspomnieliśmy wcześniej ocena ex post może służyć do badania zjawisk, wydarzeń, usług, zakończonych procesów – słowem, wszystkiego na czego temat informacje chce uzyskać twórca badania. Wśród najbardziej popularnych ankiet online, spełniających kryterium oceny ex post należą:
-
Kierowane do klientów:
- Badania przy użyciu metody Net Promoter Score, czyli uznanej na całym świecie metodologii badań lojalności klientów. To prosta i efektywna informacja zwrotna, z której twórca może wyciągnąć niezwykle wartościowe wnioski. Metoda bazuje na zadaniu jednego, podstawowego pytania: Na ile prawdopodobne jest, że polecisz produkt/usługę swojemu znajomemu? Respondent wyraża swoją opinię na skali 0-10. Więcej na temat NPS możesz przeczytać na stronie Webankiety.
- Customer Effort Score, czyli badanie kierowane do klienta po kontakcie z firmą na określonym punkcie styku (kontakcie z obsługą klienta, zakupem w sklepie internetowym, dokonaniem płatności online itp.). Podstawowe pytanie CES, stworzone przez jego twórców brzmiało:Ile wysiłku musiał(a) Pan(i) włożyć w obsługę swojego zamówienia? Oceń to w skali od 1 (bardzo mały wysiłek) do 5 (bardzo duży wysiłek).
-
Kierowane do pracowników:
- Exit Interview, czyli badanie kierowane do pracowników odchodzących z twojej firmy. Dzięki ankiecie online uzyskasz cenną wiedzę na temat tego co Twoja firma powinna zmienić, tak aby w przyszłości uniknąć odpływu najbardziej wartościowych pracowników. Badanie przeprowadza się ex post – po zakończeniu stosunku pracy z firmą. O tym, jak stworzyć badanie exit interview, zagwarantować jego anonimowość i zorganizować rozsyłkę zaproszeń przeczytasz tutaj.
- Ocena wzajemna 360 stopni, czyli połączenie samooceny pracownika z ewaluacją dokonywaną przez jego otoczenie: przełożonych, współpracowników i podwładnych. Badanie ex post w tym przypadku pozwoli uzyskać wiedzę na temat mocnych i słabych stron konkretnego pracownika. Jego wyniki są źródłem informacji zarówno dla niego samego, jak przełożonych. Więcej na temat badania i przygotowania do niego firmy przeczytasz na stronie Webankiety.
-
Związane z edukacją:
- Ewaluacja pracy nauczyciela – ocena ex post tego, jak działalność danego pedagoga odbierana jest przez różne grupy respondentów: rodziców, uczniów, grono pedagogiczne. Ankieta online powinna w tym przypadku zapewniać anonimowość i zawierać pytania dotyczące pracy konkretnego nauczyciela. Przykład ankiety ewaluacyjnej pracy nauczyciela w opinii uczniów znajdziesz tutaj.
- Ankieta o szkole jest również wyraźnym przykładem oceny ex post. Badanie kierowane jest do uczniów uczących się w danej placówce lub do jej absolwentów. Kwestionariusz zawiera pytania dotyczące warunków panujących w szkole, organizacji lekcji czy kontaktów z rówieśnikami bądź gronem pedagogicznym. To, jak może wyglądać ankieta online oceniającej szkołę zobaczysz w przykładach ankiety Webankiety.
Przykładowe pytania, które znajdą się w ankiecie ex post mogą wyglądać następująco:
- Jak ocenia Pan/Pani obsługę klienta w sklepie X?
- Czy jest Pan/Pani zadowolony/a z oferowanej usługi?
- Czy jest coś co zmieniłaby/łby Pani/Pan w naszym produkcie?
Podstawowym celem dokonywania oceny ex post może być m.in.: określenie czy zadanie udało się zrealizować w całości lub części, czy wszystkie zakładane działania zostały wdrożone, jaki był wkład poszczególnych uczestników w zadania, czy udało się uzyskać zakładane rezultaty, co należałoby zmienić w przyszłości itp.
Za pomocą Webankiety możesz przeprowadzić badania ex post z zakresu m.in. oceny satysfakcji klientów, obsługi klienta czy zadowolenia i zaangażowania.
Stwórz ankietę dostosowaną do swoich potrzeb
Narzędzie Webankieta daje Ci możliwość darmowego wypróbowania możliwości platformy przez 14 dni. W tym czasie możesz stworzyć własne badanie z oceną ex post kierowane do klientów Twojej firmy, pracowników czy innych grup respondentów. Wśród licznych przykładów ankiet znajdziesz gotowe kwestionariusze, których wygląd i treść możesz swobodnie modyfikować, dostosowując go do swoich potrzeb. W poradniku i na blogu uzyskasz także informacje na temat sposobu przeprowadzania konkretnego badania.