Nasze skrzynki e-mailowe niemal codziennie zapełniane są prośbami o ocenę produktów czy usług, z których korzystaliśmy. Nic dziwnego więc, że obecnie firmy coraz częściej decydują się na wykorzystanie metody badawczej z użyciem urządzeń elektronicznych, w tym mobilnych – telefonów, tabletów, laptopów. Tego typu badania ankietowe, wspomagane komputerowo to właśnie CAPI, a dokładnie Computer Assisted Personal Interview.
Prowadź badania metodą CAPI w Webankiecie
Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, wywiady, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Metoda CAPI i jej zalety
Największym plusem użycia badania CAPI jest ich wszechstronność – mogą być wykorzystane praktycznie wszędzie tam, gdzie respondenci to osoby korzystające na co dzień z urządzeń elektronicznych. Do największych zalet metody należą:
- przeprowadzanie badania na odległość, co nie jest możliwe w przypadku badań papierowych (PAPI),
- szybkość i efektywność zbierania ocen i opinii,
- możliwość szybkiego udostępnienia badania dużej grupie odbiorców,
- łatwość tworzenia ankiet i możliwość ich personalizacji,
- atrakcyjny wygląd – możliwość dodania wykresów, grafik itp.,
- łatwe, często automatyczne tworzenie raportów i analiz.
Badania CAPI, CAWI i CATI – porównanie różnych metod badawczych
Metoda CAPI to tylko jedna z technik wykorzystywanych w prowadzeniu badań. W porównaniu do innych metod Computer Assisted Personal Interview wyróżnia się przede wszystkim szybkością i efektywnością prowadzenia badania. Oprócz CAPI istnieje jednak kilka innych metod badawczych, o których warto dowiedzieć się więcej:
1. CAWI (Computer Assisted Web Interview). Obecnie to najczęściej wybierana metoda badawcza, która polega na wykorzystaniu internetu do przeprowadzenia wywiadu z respondentem. Ankieta trafia do odbiorców wybranym kanałem online. Wśród najbardziej popularnych sposobów dystrybucji badania internetowego można wymienić:
- wysyłka ankiety przez e-mail (do bazy respondentów)
- umieszczenie ankiety bezpośrednio na stronie (tzw. widget lub pop-up)
- wysyłka ankiety przez link, publikowany następnie np. w social mediach, przez SMS czy w prywatnych wiadomościach.
Metodę CAWI wybiera obecnie większość firm starających się trafić do jak największej liczby respondentów, czyli osiągnąć wysoki response rate. Ankiety online wykorzystywane są powszechnie w badaniach marketingowych, jak i naukowych, rynku, ankietach biznesowych, badaniach użytkowników i klientów.
2. PAPI (Paper And Pen Personal Interview) to nastrasza metoda prowadzenia badań. W trakcie badania technika PAPI ankieter prowadzi wywiad z wybraną osobą lub grupą, bazując na papierowej wersji ankiety. Badanie odbywa się osobiście, a odpowiedzi użytkowników zapisywane są ręcznie, na wcześniej przygotowanym kwestionariuszu. Ze względu na duży nakład wysiłków i pracy związanej z Personal Interview metoda ta nie jest zwykle stosowana w badaniach prowadzonych na większą skalę np. badań użytkowników, klientów.
3. CATI (Computer Assisted Telephone Interviews), czyli jak sama nazwa wskazuje, badanie prowadzone z wykorzystaniem telefonu. Chrakterystyczne dla tej metody jest wykorzystanie nie tylko samego połączenia telefonicznego, ale i wspomaganie komputerowe. Zwykle polega ono na tym, że ankieter, który dzwoni do respondenta spisuje na przygotowanych wcześniej kwestionariuszu online jego lub jej odpowiedzi, gromadząc je w jednym miejscu i ułatwiając im dalszą analizę. Badania wykonywane metodą CATI są nadal wykorzystane w celu promocji wizerunku firmy, opracowania strategii produkcyjnej czy też działań marketingowych.
Skorzystaj z gotowych przykładów ankiet
Badania online mogą być proste
Planujesz przeprowadzenie wywiadu lub badania metodą CAPI lub CAWI? Webankieta to platforma umożliwiająca tworzenie szerokiego spektrum ankiet internetowych, czyli takich realizowanych przy użyciu wyżej wymienionych technik. Dzięki intuicyjnej obsłudze i gotowych szablonach badania stworzenie, a następnie rozpowszechnienie i zebranie wyników ankiet kierowanych do klientów czy partnerów biznesowych jest nie tylko proste, ale i efektywne. Webankieta umożliwia tworzenie badań marketingowych, kierowanych do klientów np. Net Promoter Score – relacyjnych i transakcyjnych, Oceny 360 stopni czy Customer Effort Score – słowem: tworzenie tego, czego akurat potrzebuje Twoja firma.
Na stronie Webankiety możesz zapoznać się z kilkudziesięcioma przykładami ankiet internetowych i wykorzystać je jako gotowe szablony do prowadzenia własnych badań.