Kiedy dostępne w pakietach Microsoft 365 i Google Workspace formularze są wystarczające dla specjalistów HR, a kiedy warto sięgnąć po kompleksowe narzędzie badawcze takie jak Webankieta? Zapytaliśmy o to Joannę Szymańską, ekspertkę Employee & Customer Experience, założycielkę firmy doradczej People Story.
Z raportu V Edycji Badania Analityki HR wynika, że 90,8% działających w Polsce organizacji prowadzi badania pracownicze. 83,9% używa do realizacji tego zadania ankiet online, głównie formularzy MS Forms i Google Forms, a także Webankiety.
Rosnąca popularność Voice of Employee
Dariusz Jaroń, Webankieta: Dziewięć na dziesięć firm prowadzi badania pracowników, a trzy organizacje na cztery przyglądają się zaangażowaniu i satysfakcji personelu. Jak te procesy wyglądają od kuchni?
Joanna Szymańska, People Story: – Rzeczywiście, obserwuję w ostatnim czasie wzmożone zainteresowanie w zespołach HR tematem badań jakościowych i ilościowych wśród pracowników, a także projektowaniem rozwiązań na bazie tzw. Voice of Employee. To bardzo pozytywny trend. Projektowanie badań w zgodzie z potrzebami ich użytkowników i odbiorców minimalizuje bowiem możliwość porażki w projektach i niedopasowanie końcowych rozwiązaniach.
Na czym polega metodologia Voice of Employee?
– To szersze pojęcie, może dotyczyć doświadczeń pracowników (Employee Experience), kandydatów (Candidate Experience) lub klientów (Customer Experience). Cała filozofia skupiania się na doświadczeniu polega na wsłuchiwaniu się w głos odbiorców. Jestem wielką zwolenniczką tej metodologii, dlatego cieszy mnie to, że coraz więcej organizacji chce robić badania satysfakcji, zaangażowania wśród swoich pracowników, badania pulse check, badania dot. procesów firmowych czy inne pomiary, gdzie zbierają feedback od pracowników, a decyzje podejmują na podstawie twardych danych.
Microsoft Forms – zalety narzędzia
Raport wskazuje, że firmy najczęściej sięgają po narzędzia do badań HR, jakie już mają w pakietach Microsoft 365 lub Google Workspace. W rozmowach z klientami szczególnie ta pierwsza opcja wydaje się zyskiwać na popularności. Jaka jest zaleta stosowania MS Forms?
– Microsoft Forms to dobre narzędzie do przeprowadzania prostych i szybkich formularzy, testów, czy ankiet. Ich zaletą na pewno jest to, że dostęp do podstawowej wersji możemy mieć w pakietach, co czyni je przystępnym i tanim rozwiązaniem. Kolejna zaleta to intuicyjność narzędzia. Jeśli nie potrzebujemy zbierać cyklicznie złożonych danych w naszych badaniach, nie potrzebujemy kolejnych stron (ekranów) w ankiecie, nie planujemy korelować ze sobą zaawansowanych wskaźników, tylko potrzebujemy bardzo prostego w konstrukcji kwestionariusza, to nawet podstawowa wersja MS Forms spełni nasze oczekiwania.
Ankieta Candidate Experience
Badanie Candidate Experience cieszy się coraz większą popularnością w polskich firmach. Dlaczego? Ponieważ krótka ankieta może przynieść wiele cennych informacji na temat procesu rekrutacyjnego i doświadczenia kandydatów aplikujących do pracy w organizacji.
Ankieta Candidate Experience
Badanie Candidate Experience cieszy się coraz większą popularnością w polskich firmach. Dlaczego? Ponieważ krótka ankieta może przynieść wiele cennych informacji na temat procesu rekrutacyjnego i doświadczenia kandydatów aplikujących do pracy w organizacji.
Jakie zadania bez trudu zrealizujemy z MS Forms?
– Narzędzie jest szczególnie pomocne przy tworzeniu prostych formularzy, takich jak rejestracja na wydarzenia, kursy, zgłoszenie rozmiarów koszulek, preferencji dotyczących noclegu lub wyżywienia na danym evencie. Bez trudu przeprowadzimy z MS Forms szybkie głosowania, a także proste quizy i testy. Estetyka i czystość formularzy idzie w parze z głównym celem wykorzystywania tej aplikacji. Szybkość, intuicyjność i prostota w dobrym tego słowa znaczeniu, to atuty tego narzędzia.
Dlaczego warto wybrać Webankietę?
Pierwszym, czytamy w raporcie z V Edycji Badania Analityki HR, po formularzach od Microsoft i Google, narzędziem używanym przez specjalistów HR w Polsce jest Webankieta. Dla kogo jesteśmy optymalnym wyborem?
– Webankieta ma wiele pomocnych funkcji, które docenią firmy, potrzebujące czegoś więcej. Narzędzie jest niezwykle instynktowne i proste w obsłudze dla administratora, czyli osoby tworzącej kwestionariusz. Mamy tu dostęp do znacznie większej liczby rodzajów pytań, które możemy zastosować w ankietach, nie tylko proste pytania zamknięte czy otwarte, ale szereg dodatkowych opcji, jeśli potrzebujemy respondenta zaciekawić formą kwestionariusza.
Ankieta po odejściu pracownika
Dlaczego zdolni pracownicy odchodzą do konkurencji? Przeprowadź badanie exit interview – poznaj i wyeliminuj przyczyny odejścia.
Ankieta po odejściu pracownika
Dlaczego zdolni pracownicy odchodzą do konkurencji? Przeprowadź badanie exit interview – poznaj i wyeliminuj przyczyny odejścia.
Jak zacząć pracę z Webankietą?
– Dla tych, którzy nie są wirtuozami układania kwestionariuszy badawczych, Webankieta wyciąga pomocną dłoń, udostępniając pakiet gotowych wzorów ankiet do wykorzystania. W zależności od tego, co chcemy zbadać, możemy skorzystać z gotowca badania Candidate Experience, onboardingu, badania satysfakcji, eNPS, czy Exit Interview. A gdy proces słuchania pracowników, czy klientów w naszej firmie zaczyna być rozbudowany i opomiarujemy już cały Employee Lifecycle, możemy łatwo pogrupować w folderze administracyjnym wykorzystywane przez nas kwestionariusze.
Badanie jest dobre wtedy, kiedy przynosi konkretne informacje i pozwala szybko i sprawnie wyciągnąć wnioski. Czy Webankieta to umożliwia?
– Na pewno jest wśród nas wielu zwolenników Excela, którzy lubią widzieć dane w tabelach i policzone już procenty w tym wydaniu. I taka możliwość też oczywiście jest, ale to, co jest wielką zaletą Webankiety, to estetyczne prezentowanie wyników w postaci różnorodnych wykresów. Mamy na przykład możliwość zmiany odcieni prezentowanych danych, aby dostosować je do barw danej firmy, a także możliwość pokazywania rankingów, trendów, tabel krzyżowych, korelacji poszczególnych pytań ze sobą i wyciągania głębszych wniosków.
Wybór narzędzia dla specjalistów HR
Puentując naszą rozmowę – wybierając narzędzie do ankiet HR, kierujmy się celem badania i tym, jak chcemy pracować z wynikami. Dla jednych odbiorców idealnym wyborem będzie wówczas MS Forms, a dla innych – Webankieta.
– Dokładnie tak. Jeśli potrzebujemy narzędzia do prostych kwestionariuszy, szybkich formularzy czy quizów, a naszą pracę z badaniami w organizacji traktujemy raczej jako temat ad-hoc, to podstawowy pakiet MS Form sprawdzi się bardzo dobrze. Jeśli natomiast celujemy w kompleksową pracę z głosem pracowników lub klientów, wiemy, że będą nam potrzebne analizy, śledzenie trendów, zaawansowane raportowanie wyników, a do tego będziemy mogli liczyć na wsparcie w przejściu przez cały proces badawczy, wybierzmy Webankietę.