Jak przygotować ankietę na QR kod

Jak wysłać ankietę używając kodu QR?

Zbieranie informacji zwrotnej powinno być dla respondenta szybkie, intuicyjne i wygodne. Szczery i wartościowy feedback wymaga też odpowiedniego timingu. Wszystkie te warunki spełniają ankiety internetowe dostępne na wyciągnięcie smartfona za sprawą kodów QR. W tym artykule pokażę Ci, jak zrobić kod QR z linku i wykorzystać nasze gotowe szablony ankiet do sprawnego i skutecznego zbierania opinii klientów, pacjentów czy użytkowników. 

Czym jest kod QR?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym jest kod QR? 

Z technicznego punktu widzenia to mechanizm podobny do kodu kreskowego, znanego doskonale z codziennych zakupów. Kod QR (z angielskiego quick response code) pozwala na zapis różnego typu danych w zwięzłej graficznie formie. 

Spotykamy je coraz częściej. Służą nam do szybkiego wyświetlania stron internetowych (np. menu w restauracji), wskazówek pomocnych w dotarciu do hotelu w obcym mieście, wyświetleniu galerii zdjęć czy obszernego opracowania na temat obrazu, który przykuł naszą uwagę w muzeum. Kody QR używane są też do uwierzytelniania naszej tożsamości w sieci, płatności online, czy jako wejściówka do teatru lub na pokład samolotu.

To tylko część popularnych zastosowań. Z pewnością znasz ich o wiele więcej. 

Sięgamy po kody QR, aby ułatwić sobie życie i zaoszczędzić czas. Brzmi jak trafne założenie idealnej ankiety internetowej, prawda? Przejdźmy zatem do meritum.

Webankieta to program do tworzenia ankiet online

Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Jak stworzyć kod QR do ankiety?

Przygotowanie i wykorzystanie kodów QR wymaga dwóch narzędzi. Generatora, który pozwoli na zapis danych w formie dobrze znanego czarno-białego kwadracika, oraz czytnika, który przekieruje użytkownika we właściwe miejsce w sieci.

Jedno i drugie narzędzie możesz bezpłatnie znaleźć w internecie. Wpisz w wyszukiwarkę hasło „kod QR online”, a przekonasz się, jak duży jest wybór odpowiedniego sprzętu. Aplikacje skanujące kody QR można też łatwo znaleźć, chociażby w Google Play. Sprawdź wcześniej, czy Twój aparat nie ma tej funkcji zainstalowanej fabrycznie.

Żeby stworzyć kod QR do ankiety, szukamy generatora. Na potrzeby tego skróconego instruktażu wybrałem darmowy serwis QR Code Generator. Oto co musiałem zrobić, żeby zamienić link do ankiety satysfakcji medycznej pacjenta z szablonów Webankiety w kod QR. Możesz postąpić podobnie.

Jak zrobić kod qr z linku – instrukcja krok po kroku:

  • Przygotuj ankietę online. Skopiuj link

Stwórz ankietę, jakiej potrzebujesz. Możesz skorzystać z szerokiej gamy gotowych kwestionariuszy dostępnych na naszej stronie internetowej. Wśród szablonów ankiet znajdziesz m.in. przykłady badań pracowników, rynku, klientów czy użytkowników.

Ja, jak wspomniałem, wybrałem ankietę satysfakcji medycznej pacjenta.

  • W generatorze zaznacz format wybranych danych

Narzędzie, na które się zdecydowałem, oferuje dziewięć możliwości zapisu danych. Są to: adres strony internetowej, tekst, wizytówka z danymi teleadresowymi, wiadomość SMS, połączenie telefoniczne (numer telefonu), współrzędne geograficzne do nawigacji GPS, krótki opis z datą wydarzenia, wiadomość e-mail, dostęp do WiFi.

Interesuje nas kod QR z linku, dlatego postawiłem na pierwszą opcję.

QR Code Generator

Wklej link prowadzący do twojej ankiety internetowej (Fot: QR Code Generator).

  • Wklej link do ankiety i wybierz download lub embed

Po wybraniu typu formatu danych pojawi nam się okienko, w którym należy wkleić link do ankiety internetowej. Następnie z prawej strony ekranu musimy wybrać, czy chcemy pobrać kod QR (download) czy wygenerować link do embedowania. 

Wybierając embed, otrzymamy linki do osadzenia kodu QR prowadzącego do ankiety w mailu, wiadomości tekstowej lub na stronie internetowej. Z kolei pobranie kodu QR umożliwia jego wydruk. Na tym etapie decyzja o dalszych krokach zależy od tego, gdzie zamierzamy nasz kod umieścić i w jaki sposób chcemy pozyskiwać feedback od respondentów.

Wybierz, jak chcesz wykorzystać kod QR

Decydując się na embed, zobaczysz następujący komunikat.

Także popularna Canva oferuje darmowy generator kodów QR, który jest niezwykle prosty w użyciu. W narzędziu można nie tylko szybko wygenerować kod oraz zmienić jego kolory, ale także osadzić go w projekcie graficznym dodając różne elementy graficzne, kształty czy ikony. To narzędzie jest bardzo wygodne, gdy chcesz umieścić kod w grafice do posta, e-maila czy na landing page’u. Estetyczny kod może przykuwać oko i zwiększa szansę, że odbiorca zechce go zeskanować.

Kiedy ankieta w kodzie QR jest dobrym rozwiązaniem?

Zacznę od krótkiej historii o swoich medycznych przygodach.

Mam pecha do małych żądlących żyjątek. Nie dość, że je przyciągam, to jeszcze reaguję na nasze przelotne znajomości nadmierną opuchlizną. Uciążliwy stan zapalny utrzymuje się przez 5-7 dni, okolice ukłucia puchną, bez leków na receptę męczę się potwornie.

Niedawno użądliła mnie osa. Po cichu liczyłem, że tym razem będzie inaczej, ale szybko porzuciłem nadzieję i zarejestrowałem się do internisty. Miła rozmowa. Trafna diagnoza. Szybka recepta. Kilka tabletek później opuchlizna zaczęła schodzić. Zadowolony, chciałem wystawić lekarzowi i placówce (za szybką rejestrację) jak najwyższą notę.

I zrobiłem to online, logując się jakiś czas później do panelu pacjenta, żeby zarejestrować się na inną wizytę (tak, tego lata zmieniłem się w małego hipochondryka). Mógłbym jednak zrobić to dużo wcześniej.

Ankieta satysfakcji medycznej

Dzięki rozwojowi prywatnych placówek medycznych ankiety satysfakcji pacjenta zyskują na popularności.

Ocena jakości usługi, łatwości rezerwacji wizyty, kompetencji i empatii lekarza i trafności zaleconego leczenia decydują o zadowoleniu pacjenta. To, czy zdecyduje się polecić placówkę i szepnie o niej dobre słowo rodzinie, znajomym i kolegom z pracy jest ważnym czynnikiem w rozwoju biznesu.

O feedback przychodnie i szpitale mogą pytać w sposób tradycyjny (np. rozdając papierowe ankiety na recepcji), mogą wysyłać kwestionariusze mailowo (lub SMS) na dane podane przez pacjenta w trakcie rejestracji, albo – jak w moim przypadku – udostępniać ankietę satysfakcji w panelu, gdzie załatwiam większość formalności. 

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Wzór ankiety medycznej

Jeżeli prowadzisz przychodnię lub placówkę świadczącą profesjonalną opiekę medyczną ankieta medyczna pomoże Ci szybko uzyskać kluczową wiedzę na temat satysfakcji pacjenta.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo

Naklejki z kodem QR do ankiet online

Jeszcze szybszym rozwiązaniem jest kod QR kierujący do ankiety. Można go nakleić przy wejściu do gabinetu albo przy recepcji. Pacjent będzie mógł przekazać na gorąco feedback na temat rezerwacji wizyty i podejścia specjalisty.

Na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej lokali usługowych, sklepów lub restauracji i punktów gastronomicznych. Naklejka z kodem QR na drzwiach szybko i bez wysiłku mogą przenieść klienta na stronę Google, gdzie wystawi ocenę zakupu lub smaku dań.

Zbieranie opinii klientów w restauracji

Pytanie o feedback pacjentów to tylko jedna z możliwości wykorzystania kodów QR w ankietach internetowych. Świetnie sprawdzą się one wszędzie tam, gdzie decydujący o jakości informacji zwrotnej jest czas. 

Wyobraź sobie, że idziesz w piątkowy wieczór na randkę. Przy rezerwacji stolika podajesz adres mailowy, a w poniedziałek rano czytasz wiadomość z restauracji z prośbą o ocenę jakości poszczególnych dań i zachowania obsługi. Pamiętasz jeszcze, co zachwyciło cię w deserze? Czy mięso było wysmażone w punkt, a makaron al dente

Pewnie nie, o ile randka nie okazała się totalną kulinarną klapą.

Zamiast wysyłać maile lub SMSy, lepiej poprosić klienta o skan kodu QR i odpowiedź na kilka pytań w oczekiwaniu na espresso wieńczące miły wieczór. 

Kody QR są często wykorzystywane w gastronomii.

Feedback po szkoleniu

Rozmarzyliśmy się trochę, pora wrócić do rzeczywistości. 

Skąd wiemy, że szkolenia w firmie są dobre? Najlepiej zapytać o to uczestników. Nikt nie lubi marnować czasu. Pracowników tylko to frustruje, bo mają przecież swoje obowiązki do wykonania, a pracodawca traci środki na budżety szkoleniowe, co także nie koi nerwów.

Ankiety po szkoleniach przynoszą feedback, niezbędny do określenia, które kursy są najlepsze dla pracowników, jak wypadają prowadzący i co, w ocenie uczestników, można poprawić, by szkolenia przynosiły im jeszcze więcej korzyści.

Kiedyś informacje zwrotne zbierano, rozdając po spotkaniach papierowe ankiety, ale nie każdy respondent czuł się z nimi komfortowo. 

Jeśli kwestionariusze zbierał potem prowadzący szkolenie, pryskała cała anonimowość. Ankiety coraz częściej rozsyłane są zatem mailem, nie zawsze jednak kursanci wypełniają je tuż po szkoleniu, kiedy mogą mieć najwięcej cennych informacji do przekazania. Po powrocie do biurka często czeka na nich sporo maili, priorytet tego z ankietą jest zapewne najniższy.

Problem timingu rozwiążą kody QR. Wystarczy szybki skan po zakończeniu szkolenia i respondent otrzyma na ekranie swojego smartfona kilka pytań o przebieg zajęć. 

Opinie klientów na temat produktu

Kody QR kierujące do ankiet internetowych mają liczne zastosowania w badaniu zadowolenia klientów. Ciekawym rozwiązaniem jest drukowanie ich na etykietach, dzięki czemu klient w czasie rzeczywistym może przekazać swój feedback producentowi produktu lub dostawcy usługi.

Takie działanie, w przypadku krytycznych głosów, może usprawnić pracę działu customer care i obsługi reklamacji. Wyobraźmy sobie, że klientowi szwankuje laptop na gwarancji. Zamiast szukać maila lub telefonu do przedstawiciela producenta, wypełnia ankietę, a ta szybko trafia na skrzynkę odbiorczą specjalisty, który skontaktuje się z właścicielem feralnego komputera i umówi serwis lub wymianę sprzętu. 

Dlaczego to tak ważne? Według raportu Forrestera US 2022 Customer Experience Index aż 19% firm odnotowało w ubiegłym roku spadek jakości doświadczeń klienta. 

Marki tak mocno skupiły się w ostatnim czasie na przetrwaniu pandemii, że zatraciły koncentrację na satysfakcji nabywców swoich produktów lub usług. Każde działanie zmierzające w kierunku poprawy CX, takie jak szybkość załatwiania spraw klientów to klucz do tego, by polepszyć ich doświadczenia. 

Analiza zebranych w ankiecie danych

Analizuj zebrane w ankiecie dane.

Zbieranie i analiza wyników ankiety

Przygotowanie i szybka dystrybucja kwestionariuszy za pośrednictwem kodów QR to pierwszy etap badania respondentów. Kolejnym jest analiza zebranych wyników. Korzystając z kompleksowych narzędzi do ankiet online, możemy w jednym miejscu zebrać pozyskany feedback, a następnie przystąpić do jego analizy i wyciągania wniosków.

Wypełnione kwestionariusze niezwłocznie trafiają na konto użytkownika programu. Stąd możemy wyeksportować surowe dane (wyniki zbiorcze) albo przygotować raport (jednorazowy lub cykliczny). 

Ciekawą opcją są też wspomniane notyfikacje o negatywnych opiniach. Od strony technicznej wymaga to ustawienia w systemie alertu, wysyłającego do odpowiednich osób powiadomienie w określonym zjawisku (np. ocena <5 w pytaniu NPS).

Zaletą tego typu narzędzi jest możliwość eleganckiej graficznej i liczbowej prezentacji danych, dowolne filtrowanie i segregowanie wyników, automatyzacja (wysyłki ankiet czy dzielenia się raportami lub feedbackiem w firmie) i wygoda, bo wszystko mamy w jednym miejscu.

Kody QR do ankiety – podsumowanie:

Coraz częściej spotykamy się z kodami QR. Są szybkie, intuicyjnie, pozwalają zaoszczędzić czas. Warto je przetestować i wdrożyć w organizacji, jeśli chcesz sprawnie pytać klientów, pracowników lub użytkowników o feedback. Pamiętaj przy tym o:

  • Przygotowaniu profesjonalnej ankiety
  • Wytłumaczeniu w linku prowadzącym do badania, czego ono dotyczy i dlaczego prosisz respondenta o wypełnienie ankiety
  • Przetestowaniu i wyborze dobrego generatora kodów QR
  • Zbieraniu feedbacku i analizie danych

Powodzenia! 

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.