Życie w XXI wieku stwarza nam wiele możliwości i ułatwień, których nie mieli nasi przodkowie. Obecnie, aby przeprowadzić profesjonalne badania marketingowe, nie trzeba nawet wychodzić z domu – wystarczy konto na Webankieta.pl ;-). Także pytanie jak łatwo pozyskać respondentów nie stanowi już większego problemu. Wystarczy konto na popularnym koncie społecznościowym i ukazuje się nam morze respondentów gotowych do udziału w badaniu. W poniższym artykule pokażemy Wam jak umiejętnie korzystać z dobroci mediów społecznościowych oraz innych owoców XXI wieku.
Tematyczne fora internetowe
Jeżeli potrzebna jest Ci konkretna grupa respondentów, wyselekcjonowana ze względu na jakiś konkretny czynnik, warto jest skorzystać z forum internetowego na dany temat. Na przykład prowadząc ankietę odnośnie samochodów, opublikuj link do kwestionariusza na popularnym forum motoryzacyjnym. Spotkasz się wtedy z profesjonalnymi odpowiedziami od znawców danego tematu.
Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Ma ponad 1 mld użytkowników, którzy codziennie generują 3,5 mld „lajków” i stworzyli już 42 mld stron. Każdego dnia do Facebooka dodawanych jest 300 mln zdjęć. Natomiast liczba znajomych, czyli relacji na serwisie, wynosi aż 526 mln.
Najprostszym sposobem pozyskania respondentów za pomocą Facebooka jest umieszczenie linku do badania w statusie na naszym „wall’u”.
Im więcej osób skomentuje lub polubi nasz status, tym dotrze on do szerszego grona użytkowników. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z częstością publikowania linku, gdyż może on zostać odebrany jako zwykły spam.
Kolejnym sposobem pozyskania respondentów jest utworzenie wydarzenia.
Wyjaśnij w nim cel badania i w jaki sposób zamierzasz wykorzystać wyniki. Nie zapomnij ustawić profilu wydarzenia jako publiczny, tak aby każdy mógł wziąć w nim udział.
Możesz także utworzyć stronę, która będzie poświęcona tylko i wyłącznie Twojemu badaniu. Będzie wyglądać to bardziej profesjonalnie, niż zwykłe wydarzenie. Co więcej, możesz śledzić aktywność swoich użytkowników i popularność strony. Wystarczy, że po naciśnięciu ikony „Utwórz stronę”, wybierzesz kategorię, do której powinna należeć Twoja strona.
Ostatnią naszą propozycją promocji badania na Facebooku jest opcja reklamy. Wystarczy, że wybierzesz ikonę „Utwórz reklamę” i wpiszesz co chcesz reklamować – czy ma to być sam link czy może wcześniej utworzona strona bądź wydarzenie. Reklamy na Facebooku pozwalają dotrzeć do wyselekcjonowanej ze względu na ustalone przez Ciebie wytyczne (jak płeć, wiek, zainteresowania czy miejsce zamieszkania) grupy odbiorców.
Twitter to kolejny coraz popularniejszy portal społecznościowy pozwalający na mikroblogowanie, czyli umieszczanie krótkich (max 140 znaków) wiadomości. W polu „Tweetnij coś” umieść link do swojej ankiety, zachęć znajomych do jej wypełnienia, naciśnij „Tweetnij” i czekaj na wypełnione kwestionariusze.
Google+
Google+ to najmłodszy portal społecznościowy z ogromnym potencjałem, gdyż od czerwca 2011 zarejestrowało się na nim już ponad 400 mln użytkowników. Stworzony został przez korporacyjnego giganta Google, aby konkurować z Facebookiem. Gdy w polu „Daj znać, co nowego…” umieścisz wiadomość, wystarczy, że naciśniesz „Udostępnij”, a Twoi znajomi dowiedzą się o Twoim badaniu.
To najmniejszy portal społecznościowy, specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Zrzesza on około 200 mln użytkowników i według rankingu Alexa jest dwunastą najbardziej popularną stroną w Internecie. LinkedIn pozwala na zdobywanie profesjonalnych kontaktów, promocję produktów czy chociażby rozmowy na konkretne, zawodowe tematy. Umieszczając tam link do swojego badania, z pewnością spotkasz się z fachową odpowiedzią.
Oprócz reklamowania swojej ankiety na powyżej wymienionych stronach internetowych, możesz zawsze wysłać maila z linkiem do badania do swojej grupy znajomych.
Mamy nadzieję, że podane przez nas propozycje pomogą Ci w zdobyciu szerokiego grona respondentów oraz przyczynią się do uzyskania owocnych wyników i osiągnięcia sukcesów badawczych.