Ocena 360 stopni i jak się do niej przygotować – im więcej wiesz, tym lepiej… badasz!

Co do jednego już się zgodziliśmy – ocena 360 stopni przeprowadzona przez firmę w sposób skrupulatny, rzetelny i zgodnie z wszystkimi regułami może przynieść jej mnóstwo korzyści (jakich konkretnie? Zajrzyj do naszego poprzedniego wpisu. No właśnie – w sposób SKRUPULATNY, RZETELNY I ZGODNY Z REGUŁAMI. To badanie, którego firma nie przeprowadzi z dnia na dzień – musi się do tego przygotować. I to konkretnie. W przeciwnym razie to strata i czasu i pieniędzy. Brzmi jak wyzwanie? Może na początku, ale bez obaw – pomożemy Ci się do niej przygotować.

Po pierwsze – kto jest kim i dla kogo

 

 

Niby to oczywiste – w firmie podział zadań i obowiązków powinien być jasny. Wiadomo kto jest szefem kogo, kto kogo podwładnym, kto przed kim odpowiada i ogólnie co jest co. Ale czy na pewno? Zastanów się przez chwilę… czy jesteś w stanie powiedzieć z całą pewnością, jaka jest struktura firmy? To trudne zadanie z wielu względów – zmiany personalne, awanse, podziały kompetencji wewnątrz działów itp. Podwładny zazwyczaj wie, kto jest jego przełożonym, ale kto z kim współpracuje- niekoniecznie. To skomplikowane, szczególnie w dużych korporacjach, posiadających oddziały i zatrudniających wiele osób.

Sztuką jest nawet nie dokładne czy szczegółowe zebranie wszystkich tych danych, ale… zrobienie tego w skończonym czasie. Uwierzcie – gdy już zaczniecie “grzebać” w strukturze firmy ciężko znaleźć koniec. Dlatego najpierw wyznacz sobie na ten cel konkretny czas, zaangażuj osoby mające potrzebne informacje (kadry, HR).

I tu pojawia się Webankieta. I to nie z gołymi rękami! Stworzymy dla Ciebie formularz, dzięki któremu:

  • wprowadzisz szybko wszystkie informacje do systemu,
  • sam określi on relacje między osobami w firmie,
  • otrzymasz bazę danych gotową do wysyłki zaproszeń – do samooceny, dla partnerów, podwładnych, przełożonych – wszystkich.

Pamiętaj – to od jakości tych danych zależy czy badanie będzie miarodajne i wiarygodne!

Pomoc profesjonalisty – dobra wróżka z zewnątrz

Dział HR Twojej firmy cieszy się dużym zaufaniem – pracownicy i szefostwo traktują go jako miejsce, do którego można zwrócić się z problemami, gwarantujące anonimowość i pomagające rozwiązać problemy. Brzmi bajecznie, prawda? Jeżeli tak właśnie działa to Twojej firmie to szczerze gratulujemy! Jednak nawet wówczas warto zlecić przeprowadzenie badania firmie z zewnątrz. Dlaczego? Po prostu – w środowisku pracy bardzo trudno jest stworzyć przestrzeń pozbawioną wpływów, neutralną i dającą poczucie pełnego bezpieczeństwa.

 

Wybór zewnętrznej firmy nie może być przypadkowy. Ze swojej strony polecamy Fluent – specjalistów, którzy od lat pomagają firmą wyznaczać i realizować cele biznesowe. Mieliśmy okazję przekonać się, w jaki sposób prowadzą oni badanie 360 stopni – określają jego cele, wyznaczają obszary kompetencyjne, tworzą pytania macierzowe badające kompetencje, podsumowują i analizują wyniki. Prowadzą również sesje coachingowe na których przekazują informację zwrotną i ustalają plany rozwojowe. Podsumowują również badania i przekazują swoje rekomendacje kierownictwu firmy.

Dla lepszego zobrazowania przebiegu badania przygotowaliśmy kilka podstawowych informacji: W ankiecie bierze udział podwładny, przełożony, współpracownicy, klienci i inne osoby pozostające w określonej relacji do badanego. Ważna jest również samoocena. Wszystko przeprowadzane jest przy pomocy zrozumiałego, prostego narzędzia, a na koniec osoba badana otrzymuje raport z oceny 360 stopni. Zawiera on osobisty profil kompetencji w postaci wykresu radarowego i wskaźniki behawioralne dla każdej z nich. Dołączone są również odpowiedzi na pytania otwarte, które dotyczą obszarów wymagających poprawy lub umiejętności określanych jako mocne strony badanego.

Gotowi do startu?

 

 

Podsumujmy – wiesz, już że ocena 360 stopni nie należy do badań, które możesz zaplanować przy porannej kawie. Chcąc osiągnąć zamierzone cele – dowiedzieć się jak podnieść kompetencje swoich pracowników i tym samym usprawnić działanie Twojej firmy – potrzebujesz się do niej dobrze przygotować. W skrócie – pamiętaj:

  • w pierwszej kolejności rozłóż relacje w swojej firmie na czynniki pierwsze ( model: osoba-relacja-osoba) – ułatwi Ci to nasze narzędzie,
  • zadbaj, aby badanie miało swojego Sponsora – kogoś doświadczonego i w sposób gwarantujący bezpieczeństwo oraz poufność informacji  (to może być dział HR, Prezes),
  • …i chyba najważniejsze – przygotuj do niej pracowników! Zarówno osoby, która zbiera informację zwrotną na temat swoich postaw i zachowań, jak i pracowników, którzy będą udzielali informacji zwrotnej. Pamiętaj, że celem badania jest uzyskanie wiedzy pozwalającej na wzmocnienie kompetencji danej osoby. Stąd ważne jest, aby wyniki badania zostały omówione, przez doświadczonego coacha, który umiejętnie omówi z badanym jego mocne strony i obszarach do rozwoju. O tym jak przygotować zespół do badania przeczytasz więcej w naszym artykule.

Dobre przygotowanie = poprawnie przeprowadzone badanie = czytelne, jasne wnioski.

A one pomogą pracownikowi zwiększyć samoświadomość i przyjrzeć się swoim mocnym stronom oraz potencjalnym ograniczeniom. Pamiętaj – wysiłek się opłaci. Tym bardziej, że nie zostawimy Cię samego sobie – Webankieta pomoże Ci stworzyć formularz relacji, przygotować ankietę i rozesłać zaproszenia do podwładnych, przełożonych czy samej osoby ocenianej. W prosty sposób wyślesz także raport z oceny 360. Oszczędź swój wysiłek – używając Webankiety do przeprowadzenia badania i zbierając na jej pomocą wyniki automatycznie będziesz mógł wygenerować tyle raportów ile ocenianych pracowników. Wszystko to oszczędność nie tylko czasu, ale i ryzyka, że raport zostanie źle przygotowany (bo np. osoba przygotowująca pomyliła osoby i ocena nie trafiła do tego kogo trzeba)

Masz pytania? Zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.