Ankieta internetowa to dla większości firm najwygodniejsza i najszybsza metoda badania satysfakcji czy gromadzenia opinii. Pozwala nie tylko na szybkie dotarcie do dużej grupy respondentów, ale i gromadzenie wyników w jednym miejscu i ich zaawansowaną analizę. Jednak nie we wszystkich sytuacjach można sięgnąć po metodę CAWI w czystej postaci.
Doskonale wiedzą o tym call center, biura obsługi klienta czy ośrodki badania opinii publicznej. Dla nich jedyna słuszną formą będą ankiety CATI, czyli badania telefoniczne. Nie oznacza to, że korzystając z tej formy przeprowadzania badań trzeba zrezygnować ze wszystkich dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą badanie CAWI. Przeciwnie – CAWI oznacza badania przeprowadzane drogą telefoniczną, ale wspomagane komputerowo.
Oznacza to, że badanie może połączyć swoje zalety rozmowy telefonicznej oraz ankiety internetowej. Wystarczy tylko mieć dostęp do odpowiednich narzędzi.
Analiza wyników ankiety
Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę badań CATI i CAWI, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z badań konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.
Na czym polega badanie metodą CATI?
Pełna nazwa CATI to Computer Assisted Telephone Interview (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny). Jest to jeden ze sposobów zbierania informacji w badaniach ilościowych. CATI wykorzystuje się zarówno do badania rynku, jak i opinii publicznej.
Badania metodą CATI przeprowadzane są przy pomocy specjalnego programu, który asystuje osobie dzwoniącej do klienta czy respondenta przez cały czas trwania rozmowy. Program taki działa w sposób automatyczny – pracownicy na bieżąco, podczas rozmowy telefonicznej nanoszą odpowiedzi respondentów na gotowy scenariusz wyświetlający się na ich ekranie (dzięki temu można też na bieżąco sprawdzać uzyskiwane wyniki).
Zaawansowane programy do przeprowadzania badań CATI skonfigurowane są z systemami pocztowymi czy CRM firmy teleankietera, z których czerpią informacje, dlatego scenariusz rozmowy czy zadawane pytania dopasowywane są automatycznie do konkretnego respondenta.
Oprócz możliwości dostosowywania kwestionariusza do konkretnej osoby czy rozmowy, programy potrafią także odrzucać nielogiczne czy błędne odpowiedzi, co oszczędza czas teleankietera.
Największe zalety badania CATI
Przy wsparciu systemu komputerowego, badania telefoniczne pozwalają osiągnąć szereg korzyści, oto wybrane z nich:
- szeroką możliwość zastosowania – zarówno w badaniach B2B, jak i ankietach konsumenckich,
- zapisywanie wyników badania w jednym miejscu, w formie elektronicznej, bez obawy o utratę danych lub dostanie się wyników w niepowołane ręce,
- częściową automatyzację procesu,
- łatwość przeprowadzania wywiadu – bazowanie na gotowych szablonach pytań, ustalonej kolejności,
- łatwe i szybkie wprowadzanie odpowiedzi do systemu przez teleankietera,
- niskie koszty badania w porównaniu do tradycyjnych badań telefonicznych, które nie były wspierane komputerowym oprogramowaniem,
- możliwość analizy wyników na każdym etapie badania, a nie tylko po jego zakończeniu.
Przeciwnicy badania CATI wśród wad metody wymieniają przede wszystkim dość długi czas realizacji ankiety telefonicznej oraz konieczność zaangażowania w to pracowników.
Badanie CATI vs PATI
W ilościowych badaniach rynku od zawsze cennym narzędziem była metoda PATI, czyli Paper nad Pencil Interview. Zastosowanie to charakteryzuje prosty proces badawczy. Respondent odpowiada na pytania ankietera w trakcie wywiadu bezpośredniego, a ten uzupełnia na jego oczach kwestionariusz.
Wywiad telefoniczny, wspomagany komputerowo, pozwala na zautomatyzowanie procesu, zwiększenie liczby przeprowadzanych wywiadów w możliwie krótkim czasie, a także ciągłe budowanie bazy danych na podstawie wcześniej udzielonych odpowiedzi. Dzięki wykorzystywaniu telefonów przez ankietera można zatem zwiększyć częstotliwość wywiadów (porównując CATI do PATI), co w praktyce oznacza przepytanie większej liczby badanych.
Webankieta to program, który ułatwi Ci prowadzenia badań metodą CATI
Sprawdź możliwości platformy, twórz ankiety i testy online i zarządzaj badaniami z poziomu firmowego CRM-a.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Przeprowadzaj badania CATI przy pomocy Webankiety
Webankieta to platforma, dzięki której można przeprowadzić kompleksowe badanie CATI.
Narzędzie pozwala połączyć zalety wywiadów telefonicznych z plusami badania z wykorzystaniem ankiety internetowej. W przypadku pracy call center czy badań opinii prowadzonych metodą CATI szczególnie istotne są następujące funkcje Webankiety:
- Możliwość tworzenia scenariusza rozmowy (dbanie o kolejność zadawanych pytań) w dowolny sposób. Szczególnie przydatna będzie w tym przypadku warunkowe wyświetlanie stron, dzięki czemu po oznaczeniu przez teleankietera konkretnej odpowiedzi zostanie przeniesiony do określonej części badania (możliwość personalizacji kwestionariusza).
- Łatwa integracja Webankiety z wewnętrznymi systemami czy programami wykorzystywanymi przez firmę (mailingiem, CRM, programem do tworzenia kampanii itp.). Przykładem może być integracja z Focus Telecom, dzięki której firma może szybciej i bardziej sprawnie stworzyć kampanię dzięki przeniesieniu do systemu potrzebnych danych, uzyskanych na podstawie odpowiedzi udzielanych w ankietach.
- Bieżące gromadzenie danych wprowadzanych do systemu przez teleankietera w jednym miejscu. Możliwość dotarcia zarówno do wyników zbiorczych, jak i pojedynczych arkuszy 24 godziny na dobę.
- Możliwość zaawansowanej analizy wyników, czyli m.in. filtrowania czy tworzenia tabeli krzyżowych.
- Generowanie automatycznych raportów z badania, w tym możliwość tworzenia samoaktualizujących się raportów LIVE (masz do nich stały dostęp).
Pamiętaj, że badanie CATI to doskonały sposób na mierzenie satysfakcji, opinii oraz lojalności Twoich klientów. Dzięki uzyskanym informacjom możesz sporządzić profil swojego klienta, poznać jego potrzeby i preferencje, a w konsekwencji zwiększyć lojalność i zaufanie do marki.
Już teraz możesz rozpocząć badania metodą CATI przy użyciu narzędzia Webankieta – rozpocznij swój darmowy okres próbny i poznaj możliwości narzędzia.
Jeżeli masz jakieś pytania związane z przeprowadzeniem badania czy przebiegiem integracji skontaktuj się z naszym działem supportu. Z chęcią pomożemy Ci w wyborze najlepszego rozwiązania i odpowiemy na wszelkie pytania.