Szukasz informacji na temat tego jak przeprowadzić badanie satysfakcji klienta? Dobrze trafiłeś! W tym artykule w syntetyczny sposób przedstawimy Ci istotę tego jak mierzyć zadowolenie klienta w Twojej organizacji. Znajdziesz tutaj m.in.:
- informacje o korzyściach płynących z monitorowania jakości obsługi i ogólnej satysfakcji klientów – zarówno dla firmy, jak i jej pracowników,
- ostrzeżenie przed zagrożeniami, jakie niosą za sobą niezadowolony klient i zaniedbania w kwestii regularnego śledzenia oczekiwań klientów i poziomu satysfakcji klienta,
- wskazówki co do tego, w jaki sposób szybko i skutecznie przeprowadzić badanie satysfakcji klienta,
- linki go gotowych szablonów badań satysfakcji klienta, dzięki którym możesz rozpocząć zbieranie feedbacku niemal od razu,
- 8 gotowych sposobów na szybką poprawę satysfakcji klienta.
Webankieta to program, który pomoże Ci zwiększać satysfakcję i lojalność klientów
Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Webankieta to program, który pomoże Ci przeprowadzić badanie satysfakcji klienta, zwiększać zadowolenie i lojalność klientów
Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Dlaczego w Twojej firmie powinno być przeprowadzane badanie satysfakcji klientów?
Celem każdej firmy jest rozwój, który dla każdego może oznaczać coś innego. Dla większości będzie to zysk, dla innych prestiż, wprowadzanie na rynek nowych, lepszych towarów, podnoszenie lojalności klienta czy budowanie świadomości marki. Wszystkie te cele mają jeden wspólny mianownik – nie można ich osiągnąć bez… zadowolonych klientów. Dlatego zadowolenie klientów, czyli innymi słowy – satysfakcja klienta z zakupionego towaru czy świadczonych usług, jest kluczowym zagadnieniem w działaniu każdej firmy. Wysoki stopień zadowolenia klienta z przeprowadzonej transakcji oznacza bowiem wzrost prawdopodobieństwa ponownego skorzystania z usług firmy, a co za tym idzie – zysk.
Przykładowa ankieta satysfakcji klienta na urządzenia mobilne stworzona na platformie Webankieta
Satysfakcja Twoich Klientów to klucz do ich lojalności!
To właśnie dzięki zadowolonym i lojalnym klientom Twoja firma może powiększyć obroty i skutecznie konkurować na rynku z innymi przedsiębiorstwami. Związanie klienta z Twoją marką przynosi z czasem coraz większe profity. Dlaczego? Zwykle wynika to z trzech kwestii (wg CBM):
1) z reklamy, jaką zapewniają stali odbiorcy, polecając firmę, z której usług wykazują wysoki stopień zadowolenia klienta (zysk z referencji);
2) z zakupu przez nich większej gamy usług i produktów u sprawdzonego już dostawcy (zysk z wyższej sprzedaży);
3) ze znajomości struktury firmy, jej zasad funkcjonowania, co istotnie ogranicza czas i kłopoty związane z obsługą klienta, płatnościami, wysyłaniem katalogów reklamowych, etc. oraz dodatkowo redukuje inne koszty marketingowe (zysk z redukcji kosztów transakcji).
Wszystkie te działania przekładają się na dochody Twojej firmy, a w związku z tym także na sam fakt jej istnienia i prosperowanie na rynku. Jednym z podstawowych działań Twojej organizacji powinno być zatem dążenie do podnoszenia satysfakcji Twoich klientów z przeprowadzonych transakcji. Niestety mało który przedsiębiorca jest świadomy tego faktu – na szczęście Ty już w tym momencie masz przewagę nad konkurencją! Wiesz, że badanie satysfakcji klienta to coś, co pomoże Ci wyróżnić się na tle najlepszych firm z Twojej branży.
Poznaj metody badania satysfakcji klienta
CSAT – Customer Satisfaction Score, czyli najpopularniejsza metoda badania satysfakcji klientów
Istnieją różne metody badania satysfakcji klienta. Słyszeliście kiedyś o ankiecie CSAT? Być może nie znajcie tej nazwy, ale same badania satysfakcji klienta przeprowadzane właśnie tą metodą na pewno. CSAT, czyli Customer Satisfaction Score pozwala zmierzyć ie tylko czy, ale i w jakim stopniu konkretny produkt lub usługa spełniają lub przewyższają oczekiwania klienta. Podczas CSAT badany jest ogólny poziom zadowolenie klienta, bazując na jego stosunku do konkretnego produktu, usługi, transakcji, kontaktu czy komunikacji z firmą.
Przykłady ankiet dla obecnych i nowych klientów
Przykłady ankiet dla obecnych i nowych klientów
Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych rodzajów badań klientów, takich jak Net Promoter Score czy Customer Effort Score, metoda CSAT nie ma dokładnych wytycznych, wzorów i zestawów pytań. Wszystko zależy od celów jakie chce osiągnąć firma, możliwości jakie daje narzędzie do tworzenia ankiet i konkretnej sytuacji czy produktu. Eksperci z Webankiety przygotowali gotowe przykłady ankiety badania satysfakcji klientów, który w łatwy sposób możesz dopasować do indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Dzięki gotowemu wzorowi stworzysz i wyślesz badanie do swoich klientów nawet w kilka minut. Badania metodą CSAT łączone są też często z ankietami, w których dodano wskaźnik NPS. Oto fragment badania satysfakcji klienta (customer satisfaction), który po zalogowaniu będzie widoczny na Twoim koncie Webankieta:
Co może się stać, gdy zaniedbasz badania satysfakcji klientów?
Brak monitorowania satysfakcji klienta z świadczonych przez Twoją firmę usług czy oferowanych produktów może odbić się szerokim echem tak na ilości klientów, postrzeganiu marki przez społeczeństwo (bądź grupę docelową), pozycji Twojej firmy na rynku oraz jej konkurencyjności, jak i w konsekwencji na jej dochodach, a tym samym – na prosperowaniu, czyli rynkowym „być albo nie być”.
Powołując się na regułę 3/11, łatwo stwierdzić, że statystycznie 1 zadowolony klient podzieli się pozytywną opinią o Twojej firmie z trzema innymi osobami, natomiast ten niezadowolony – poinformuje o swoim rozczarowaniu marką aż jedenaście innych osób, a dodatkowo każda z nich – osiem, lub nawet dziewięć następnych. Kalkulując, tylko jeden niezadowolony kupujący może spowodować utratę zaufania aż kilkudziesięciu obecnych i potencjalnych klientów Twojej firmy.
Jeśli mowa o zagrożeniach warto podkreślić też, że jednorazowe badanie satysfakcji klientów nie wystarczy. Aby móc czerpać korzyści z ankiet satysfakcji klienta musisz spełnić kilka warunków, które dotyczą częstotliwości oraz jakości badania oraz tym, co dzieje się po samej wysyłce ankiety dla klienta. Oto najważniejsze z tych warunków:
-
badanie musi być prowadzone regularnie – najlepiej częściej niż raz w roku czy nawet raz na półrocze. Coraz większą popularnością cieszą się badania satysfakcji klientów prowadzone z dużą częstotliwością, np. badania po transakcji czy kontakcie z działem BOK (działem obsługi klienta),
-
pytania zadane w ankiecie muszą być takie same lub bardzo podobne w każdej „edycji” badania. Nawet jeśli nie badasz klientów z dużą częstotliwością zachowanie takiej samej tematyki umożliwi Ci porównanie wyników w czasie i wyciągnięcie wniosków na temat poprawy lub spadku satysfakcji klienta,
-
wyniki badania muszą być znane w całej organizacji. Chodzi tu o to, aby poziom satysfakcji klienta i co ważniejsze – przyczyny dobrej lub złej oceny (czyli uzasadnienia, odpowiedzi na pytania otwarte) były znane wszystkim pracownikom, a nie tylko np. działowi BOK czy innym pracownikom tzw. pierwszej linii.
Case Study Santander Bank Polska
Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji klientów i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.
Jak możesz zapobiec wykluczeniu firmy z rynku?
Na dobry początek dobrze, żebyś określił wyjściową pozycję rynkową swojej firmy, następnie zidentyfikował jej silne i słabe strony w zakresie obsługi klienta oraz przeanalizował najważniejsze potrzeby swoich nabywców tak, by wyeliminować przyczyny ich ewentualnego niezadowolenia. W zebraniu wszystkich tych informacji pomoże Ci właśnie regularnie prowadzone badanie satysfakcji klientów. Dzięki umiejętnie zadanym pytaniom i zostawieniu klientom możliwości udzielenia komentarzy i wypowiedzi otwartych ankieta pomoże znaleźć Ci odpowiedzi na pytania kluczowe dla osiągnięcia zysku i rozwoju firmy. Są to m.in. pytania takie jak:
-
czy Twoja oferta spełnia oczekiwania klientów?
-
na jakim poziomie stoi obsługa klienta w Twojej firmie?
-
co klienci sądzą o Twoich cenach? Czy są w stanie zapłacić za Twoje produkty i usługi tyle, ile wymagasz?
-
czy wśród Twoich klientów są promotorzy (osoby, które są w stanie polecać Twoją firmę znajomym) i krytycy?
Wszystkie te cele mogą być osiągnięte przy użyciu jednego narzędzia – ankiety internetowej
Pisaliśmy już o tym, że istnieją różne metody badania satysfakcji klienta. Warto też zaznaczyć, że niezależnie od metody wszystkie badania internetowe pozwolą Twojej firmie na tani i szybki dostęp do ogromnej ilości opinii klientów – zarówno potencjalnych, jak i obecnych, z możliwością ustalenia grupy docelowej. Oznacza to, że dzięki ankiecie online zbierzesz więc wszystkie niezbędne informacje oszczędzając czas i pieniądze. Do największych zalet wykorzystania ankiet internetowych do badań satysfakcji klientów należą:
-
możliwość wykorzystania gotowych szablonów ankiet satysfakcji klienta, bazujących na najbardziej znanych i polecanych metodach, takich jak wskaźnik NPS, CES czy CSAT,
-
zebranie danych na temat poziomu satysfakcji klienta i stopnia lojalności klientów w jednym miejscu,
-
automatyczne generowanie raportów z badań satysfakcji, które możesz zaprezentować współpracownikom i przełożonym w całej organizacji,
-
możliwość porównania ze sobą kolejnych edycji badań satysfakcji klientów, np. z miesiąca na miesiąc, w ciągu kwartału, a nawet rok po roku,
-
brak konieczności zatrudniania zewnętrznych, kosztowych agencji badawczych do realizacji ankiet dla klientów,
-
intuicyjna obsługa narzędzia do tworzenia ankiet online, a więc gwarancja tego, że każdy pracownik w Twojej firmie będzie mógł nie tylko samodzielnie przeprowadzić i wysłać badanie, ale i przeanalizować wyniki i wygenerować raporty.
Pamiętaj, że analiza informacji zwrotnych jest jeszcze ważniejszych etapem badania, niż samo przygotowanie ankiety i pytanie klientów o ich opinie. W miarę możliwości zaplanuj badanie tak, aby móc wyciągnąć z wyników bardziej szczegółowe informacje niż tylko wartość Net Promotion Score, Client Satisfaction Index czy wynik badania CES.
Jak możesz wykorzystać informacje uzyskane za pomocą badania satysfakcji klienta?
Wyniki badań mogą pokazać, że zadowolenie Twoich klientów jest na wysokim poziomie i wystarczy „tylko” je podtrzymać. Może jednak zdarzyć się, że zadowolenie z świadczonych przez Twoją firmę usług, przyjmować będzie niskie wartości. Niski wynik oznacza konieczność podjęcia przez Ciebie działań naprawczych w obszarach na które wskazali ankietowani. Przyczyna niskiego zadowolenia może zostać ujawniona jeszcze w tym samym badaniu, bądź też kolejnych, specjalnie stworzonych temu celowi ankietach.
Ważne jest, abyś sukcesywnie powtarzał badania – tak, by sprawdzić, czy podjęte przez Ciebie działania rzeczywiście przekładają się na wzrost satysfakcji i czy nie pojawiają się dodatkowe czynniki wpływające na spadek zadowolenia klientów. Okresowe badania satysfakcji pozwolą Ci także monitorować zmiany pozycji marki na przestrzeni czasu, natomiast przeprowadzanie badań online ułatwi Tobie tak ponawianie badań, jak i ich późniejszą analizę.
Jakie pytania zadać, żeby dobrze zmierzyć zadowolenie klienta?
Niezwykle istotne jest, abyś w ankiecie zamieścił najbardziej interesujące Ciebie kwestie, a mianowicie zaznaczył markę, o którą pytasz, a w samej treści umożliwił osobie ankietowanej wypowiedzenie się w konkretny sposób na temat różnego rodzaju doświadczeń oferowanych przez Twoją firmę. Warto, żebyś przy odpowiedziach świadczących o braku satysfakcji (choć nie tylko) dał respondentowi szansę doprecyzowania powodu/ów niskiej satysfakcji. Zalecamy też do zamieszczenie dodatkowej sekcji z danymi na temat respondenta zwanej metryczka – tak by przy analizie wyników móc zweryfikować sugestie konkretnej grupy docelowej.
A jakie dokładnie pytania zadawane są w ankietach gdzie mierzone jest zadowolenie klienta? Zależy to od metody badania satysfakcji klientów przyjętej przez firmę, jednak istnieje kilka grup tematycznych, które poruszane są bardzo często przez osoby badające poziom zadowolenia klienta:
-
ogólne doświadczenia klienta,
-
kontakt ze wsparciem technicznym,
-
informacje o poziomie obsługi,
-
widoczność i jakość kontaktu z firmą w portalach społecznościowych czy forach internetowych,
-
powody, dla których niezadowoleni klienci odchodzą,
-
analiza ich potrzeb,
-
jakość oferty (możliwość poznania, łatwość dotarcia do informacji o cenie itd.).
Wiedza w pigułce, czyli 8 sposobów na to jak poprawić poziom satysfakcji klienta
Jak już wiesz, poprawa satysfakcji klienta sprowadza się do zebrania opinii klientów, a następnie podjęcia odpowiednich działań. Aby podsumować wiedzę i przedstawić Ci gotowy plan działania zebraliśmy 8 wskazówek, które pomogą Ci wprowadzić w swojej firmie system stałego wysłuchiwania głosu klienta i dokonywania zmian na jego podstawie:
1. Oferuj wielokanałowe wsparcie i obsługę klienta
64% klientów oczekuje pomocy w czasie rzeczywistym – niezależnie od używanego kanału obsługi klienta
Badania wskazują, że poziom satysfakcji klienta jest ściśle związany z tym, jak łatwo mogą się z Tobą skontaktować. Klienci dokonują zakupów za pomocą różnych kanałów i urządzeń, dlatego powinieneś im umożliwić kontakt i zapewnić obsługę w wybranym przez nich, a nie narzuconym przez ciebie kanale. Do najczęściej wykorzystywanych kanałów obsługi klienta należą obecnie:
-
czat na żywo,
-
czat na mediach społecznościowych np. Messenger,
-
wsparcie e-mailowe,
-
wsparcie telefoniczne.
Największą zaletą obsługi wielu kanałów jest możliwość zaangażowania klientów w preferowaną przez nich metodę komunikacji. Dlatego upewnij się, że oferujesz najwyższej jakości wsparcie, nie tylko przez e-mail, ale we wszystkich dostępnych kanałach. Pozwala to zwiększyć nie tylko wiarygodność i zaufanie do marki, ale długoterminowo też satysfakcję klienta.
2. Spraw, aby zbieranie informacji zwrotnych od klienta stało się procesem wpisanym w życie firmy
Firmy określane mianem klientocentrycznych są 60% bardziej dochodowe niż firmy, które nie koncentrują się na klientach.
Kto wie lepiej, czego chcą Twoi klienci niż oni sami? Opinie klientów to jeden z najpotężniejszych zasobów, jakie może mieć Twoja firma. To jasny wskaźnik tego, jak odbierane są Twoje produkty i usługi i czy wysiłek który wkładasz w rozwój swojego biznesu ma sens.
W osobnym artykule dzielimy się wiedzą na temat tego jak zamykać głos klienta w pętlę. Nauczysz się z niego krok po kroku nie tylko jak utworzyć ankietę, a także jak wykorzystać zgromadzoną wiedzę w praktyce.
3. Pytaj o feedback regularnie i przy wykorzystaniu tej samej metody
Firmy nastawione na obsługę klienta generują przychody o 4-8% wyższe niż ich konkurenci z tej samej branży.
Jakie narzędzia wykorzystujesz do pomiaru satysfackji klienta? Prawdopodobnie główną metodą pomiaru, tak jak w wielu innych firmach jest u Ciebie opisywany przez nas wcześniej NPS, czyli Net Promoter Score, ogólne badanie satysfakcji klienta – CSAT lub badanie wysiłku potrzebnego do załatwienia sprawy – Customer Effort Score.
Bez względu na to, na jaką metodę się zdecydujesz musisz spełnić dwa warunki: regularność i konsekwentność działania. Regularność oznacza, że nie wystarczy jedna ankieta wysyłana do klientów raz na rok. Wyznacz sobie cykliczne daty wysyłki i pilnuj, aby badanie zawsze trafiało do właściwych klientów (nie zapomnij też o wysyłce przypomnienia do wypełnienia ankiety). Konsekwencja oznacza natomiast stałe stosowanie tej samej metody. Oczywiście, jeśli masz na to czas i środki możesz równolegle prowadzić kilka rodzajów badań np. Net Promoter Score i Customer Effort Score. Ważne jest jednak, żebyś porównywał wyniki cyklicznych badań prowadzonych przy użyciu tych samych skali i metodologii – tylko wtedy masz szansę uzyskać realny wgląd w zmieniające się opinie.
4. Zbieraj o opinie we wszystkich punktach kontaktu
Nie możesz poprzestać na zbieraniu opinii np. tylko po kontakcie klienta z supportem. Prawdziwy obraz satysfakcji uzyskasz po zebraniu feedbacku z jak największej liczby punktów styku klienta z Twoją firmą.
Możesz zdecydować się na różne rodzaje ankiet:
-
badanie satysfakcji CSAT możesz wysłać np. po zamknięciu zgłoszenia na adres e-mail klienta,
-
ocenę strony internetowej po wizycie na Twojej witrynie lub poszczególnej zakładce,
-
badanie Customer Effort Score po kontakcie z działem obsługi technicznej,
-
NPS relacyjny po zakończeniu większej transakcji, gdy zawarta jest już jakaś relacja z Twoją marką.
Jeżeli zbierzesz opinie klientów we wszystkich swoich kanałach, będziesz w stanie ulepszyć całą podróż klienta (Customer Journey).
5. Nie czekaj, aż klient wystawi Ci ocenę – sam o nią poproś
Oczekiwanie na to, że klienci nawet po pozytywnym kontakcie z twoją firmę samodzielnie ocenią Cię np. na mapach Google, nie ma sensu. Oczywiście, takie niezamówione opinie mają ogromne znaczenie i są doskonałą wizytówką, jednak zamiast siedzieć z założonymi rękami powinieneś aktywnie zabiegać o to, aby klienci chcieli się nimi podzielić.
Oto kilka sposobów, dzięki którym szybciej uzyskasz pozytywne opinie w zewnętrznych serwisach czy social mediach:
-
powiedz konsultantom, aby po każdym kontakcie z BOK zachęcali klientów do dzielenia się opinią
-
zaproponuj gratyfikację, np. rabat za wystawioną ocenę (niekoniecznie pozytywną!),
-
po wypełnieniu ankiety satysfakcji czy NPS na stronie z podziękowaniem za wzięcie udziału w badaniu umieść link do oceny. W Poradniku Webankiety podpowiadamy jak w prosty i szybki sposób zbierać pozytywne opinie w Google wykorzystując do tego celu ankiety online.
6. Zadbaj o to, aby głos klienta dotarł do całej organizacji
Trzymanie głosu klienta tylko w jednym dziale lub (co gorsza!) u jednego pracownika, to najgorsze co możesz zrobić. Opinie klientów są bezużyteczne, jeśli nie zostaną usłyszane przez wszystkich. Dlatego analizowanie opinii klientów, odpowiadanie na nie i zmiany dokonywane na tej podstawie powinny być wynikiem działań całej firmy, a nie jednego powołanego do tego zespołu czy kilku wyznaczonych pracowników.
Do kogo powinien trafić feedback? Oto kilka przykładów:
-
jeśli opinia pojawiła się w ankiecie user experience i dotyczy błędów w aplikacji, najlepiej przekazać ją do zespołu produktu, IT lub Product Ownera,
-
jeśli klient skarży się na Twoją ostatnią kampanię w mediach społecznościowych, ten głos powinien trafić jak najszybciej do osób zajmujących się marketingiem,
-
jeśli widzisz, że gwałtownie spadły wyniki badania Customer Effort Score nie czekasz – od razu przekazujesz je do działu Obsługi Klienta.
Im więcej osób w Twojej firmie współpracuje nad opiniami klientów i jest zaangażowanych w poprawę ich doświadczeń, tym większa szansa na polepszenie ogólnego poziomu satysfakcji.
W Twojej firmie powinna zostać wyznaczona osoba (może jesteś nią Ty?) lub zespół, który trzyma rękę na pulsie zorientowania na klienta, wspiera klientocentryczne działania i czuwa nad przekazywaniem głosu klienta do innych działów. W idealnym scenariuszu każdy zespół w Twojej organizacji powinien mieć specjalnie wyznaczony czas na analizę opinii klientów, która spływa np. z ankiet online, rozmów telefonicznych lub trafia do nich z innych działów.
Istnieje wiele sposobów na usprawnienie przepływu informacji o kliencie i wyników badań w Twojej firmie. Proponujemy m.in.:
-
alerty, czyli powiadomienia, które przychodzą na adres e-mail wyznaczonej osoby, jeśli spełniony zostanie jakiś warunek – np. w badaniu pracy działu BOK pojawi się ocena 1. Wówczas do przełożonego tego działu i np. pracownika, którego dotyczy opinia przychodzi e-mail z wynikiem i uzasadnieniem. Dzięki temu ta osoba w ogóle nie musi logować się do narzędzia do zbierania feedbacku, typu Webankieta – wszystkie informacje będą zawarte w wiadomości.
-
raporty cykliczne, zawierające albo zestawienie wszystkich wyników badania z danego okresu, albo tylko takie wyniki, które zainteresują konkretnego odbiorcę, np. dział marketingu,
-
osobny kanał z feedbackiem na komunikatorze typu Slack, w którym wszyscy zainteresowani będą otrzymywać powiadomienia o każdej nowej opinii klienta lub ocenie spełniającej określone kryteria, np. krytyk z badania NPS,
Przykład alertu o nowym wypełnieniu ankiety NPS wysyłanego na kanał w komunikatorze Slack
7. Odpowiadaj na WSZYSTKIE opinie
Niezależnie od tego, czy klienci wystawi Ci pozytywną, czy negatywną opinię, warto poświęcić czasu, aby na nią odpowiedzieć. Odpowiedź na dobre oceny też ma duże znaczenie, ponieważ:
88% konsumentów ufa opiniom użytkowników w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom.
Budowanie tzw. social proof może zachęcić potencjalnych klientów do zakupów u Ciebie.
Dlatego, jeśli klient jest zadowolony, możesz to wykorzystać w budowaniu pozytywnego wizerunku swojej marki. Wystarczy, że skontaktujesz się z tym klientem i poprosisz o zgodę w wykorzystaniu opinii przy stworzeniu recenzji, Case Study czy innego materiału, który opublikujesz na stronie lub w social mediach.
Ale… działa to także w drugą stronę. Jeśli otrzymałeś negatywną opinię również nie zostawiaj klienta bez odpowiedzi. Tu pogłębienie tematu ma nawet większe znaczenie – dowiedz się, co uczyniło klienta nieszczęśliwym, a następnie zmień swój produkt lub usługi i tym samym zmniejsz prawdopodobieństwo odejścia podobnych klientów w przyszłości.
Bardzo pomocnym narzędziem w dbaniu o to, aby żadna opinia klienta nie pozostała bez odpowiedzi jest e-mail po wypełnieniu. To funkcja Webankiety, dzięki której po wzięciu udziału w badaniu do jego respondentów trafia, w wybranych przez Ciebie sytuacjach określona wiadomość. Może to być np. podziękowanie za wzięcie udziału lub potwierdzenie wypełnienia. Warto maksymalnie spersonalizować takie wiadomości, ale już samo podziękowanie za wypełnienie i zapewnienie respondenta, że jego głos został wysłuchany to dobry pierwszy krok.
8. Traktuj negatywny feedback nie jak porażkę, a jako okazję!
Reklamacje i negatywne komentarze to najlepsze źródło cennych opinii. To dzięki ich analizie precyzyjnie zlokalizujesz źródła problemów i dowiesz się czego dokładnie chcą klienci.
Dlatego negatywny feedback warto traktować nie jako porażkę, a jako szansę. To doskonała okazja na zbudowanie bliższych relacji z klientami. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w opracowaniu najlepszych praktyk kontaktu z klientami wystawiającymi negatywne oceny lub zgłaszającymi problemy:
-
Zawsze kontaktuj się z klientem bezpośrednio po wystawieniu negatywnej oceny – nie czekaj zbyt długo, bo jest szansa, że zapomni on o sprawie lub nie będzie w stanie podać Ci szczegółów,
-
Podczas kontaktu miej gotowe rozwiązanie problemu, a przynajmniej – poinformuj o postępach w jego rozwiązywaniu,
-
Odpowiadaj publicznie (np. w mediach społecznościowych) na negatywne oceny tylko wtedy, gdy masz pewność, że nie wywoła to jeszcze bardziej emocjonalnej reakcji i nie zaszkodzi Twojej firmie. W przeciwnym wypadku skontaktuj się z autorem opinii w prywatnej wiadomości.
-
Na bieżąco śledź recenzje wystawiane przez Twoich klientów.
-
Jeśli poczyniłeś już jakieś kroki w celu rozwiązania problemu, poinformuj o tym wszystkich, którzy go zgłaszali.
I pamiętaj:
Ponad dwie trzecie użytkowników bardziej ufa recenzjom, jeśli są one połączeniem negatywów i pozytywów.
Twórz ankiety badające satysfakcję klientów w Webankiecie
Nie warto czekać i odkładać na później decyzji o rozpoczęciu badania satysfakcji klienta. Znasz już różne metody badania satysfakcji klienta i niezależnie od tego, jaką z nich wybierzesz – CSAT, wskaźnik NPS, Customer Effort Score itd. Twoja firma może nie tylko dużo na tym zyskać, ale i wyprzedzić konkurencję w wyścigu o klienta. Jeśli chcesz przetestować samodzielne tworzenie ankiety i korzystanie z gotowych szablonów badań zachęcamy do założenia darmowego konta, dzięki któremu możesz korzystać z Webankiety całkowicie za darmo i przetestować wszystkie możliwości naszego narzędzia.
Podczas tworzenia badania satysfakcji klienta możesz korzystać ze wsparcia technicznego w języku polskim oraz wiedzy i szczegółowych instrukcji zgromadzonych w poradniku dla użytkowników Webankiety. Trzymamy kciuki za owocne badania i zmiany na lepsze na podstawie zebranych danych. Powodzenia!
Jakie pytania zadać, żeby dobrze zmierzyć zadowolenie klienta?
Niezwykle istotne jest, abyś w ankiecie zamieścił najbardziej interesujące Ciebie kwestie, a mianowicie zaznaczył markę, o którą pytasz, a w samej treści umożliwił osobie ankietowanej wypowiedzenie się na temat różnego rodzaju parametrów oferowanych przez Twoją firmę dóbr – najlepiej w sposób konkretny. Warto także żebyś przy odpowiedziach świadczących o braku satysfakcji (choć nie tylko) dał respondentowi szansę swobodnego doprecyzowania powodu/ów braku/niskiej satysfakcji ze świadczonych przez firmę usług czy oferowanych dóbr. Zalecamy również zamieszczenie dodatkowej sekcji z danymi na temat respondenta zwanej metryczka – tak by przy analizie wyników móc zweryfikować sugestie grupy docelowej, czy też innej, w zależności od potrzeby.
Wiedza w pigułce, czyli 8 sposobów na szybką poprawę satysfakcji klienta:
Jak już wiesz, poprawa satysfakcji klienta sprowadza się do zebrania opinii klientów, a następnie podjęcia odpowiednich działań. Aby podsumować wiedzę i przedstawić Ci gotowy plan działania zebraliśmy 8 wskazówek, które pomogą Ci wprowadzić w swojej firmie system stałego wysłuchiwania głosu klienta i dokonywania zmian na jego podstawie:
1. Oferuj wielokanałowe wsparcie i obsługę klienta
64% klientów oczekuje pomocy w czasie rzeczywistym – niezależnie od używanego kanału obsługi klienta
Badania wskazują, że poziom satysfakcji klienta jest ściśle związany z tym, jak łatwo mogą się z Tobą skontaktować. Klienci dokonują zakupów za pomocą różnych kanałów i urządzeń, dlatego powinieneś im umożliwić kontakt i zapewnić obsługę w wybranym przez nich, a nie narzuconym przez ciebie kanale. Do najczęściej wykorzystywanych kanałów obsługi klienta należą obecnie:
- czat na żywo,
- czat na mediach społecznościowych np. Messenger,
- wsparcie e-mailowe,
- wsparcie telefoniczne.
Największą zaletą obsługi wielu kanałów jest możliwość zaangażowania klientów w preferowaną przez nich metodę komunikacji. Dlatego upewnij się, że oferujesz najwyższej jakości wsparcie nie tylko przez e-mail czy telefon, ale we wszystkich dostępnych kanałach. Pozwala to zwiększyć nie tylko wiarygodność i zaufanie do marki, ale długoterminowo też satysfakcję klienta.
2. Spraw, aby zbieranie informacji zwrotnych od klienta stało się procesem wpisanym w życie firmy
Firmy określane mianem klientocentrycznych są 60% bardziej dochodowe niż firmy, które nie koncentrują się na klientach.
Kto wie lepiej, czego chcą Twoi klienci niż… oni sami? Jak wspominaliśmy, opinie klientów to jeden z najpotężniejszych zasobów, jakie może mieć Twoja firma. To jasny wskaźnik tego, jak odbierane są Twoje produkty i usługi i czy wysiłek który wkładasz w rozwój swojego biznesu ma sens.
Pierwszym krokiem do tego, aby stać się firmą zorientowaną na klienta i wypracować proces zbierania jego głosu. W osobnym artykule dzielimy się wiedzą na temat tego jak zamykać głos klienta w pętlę. Nauczysz się z niego krok po kroku nie tylko jak utworzyć ankietę, a także jak wykorzystać zgromadzoną wiedzę w praktyce.
3. Pytaj o feedback regularnie i przy wykorzystaniu tej samej metody
Firmy nastawione na obsługę klienta generują przychody o 4-8% wyższe niż ich konkurenci z tej samej branży.
Jakie narzędzia wykorzystujesz do pomiaru satysfakcji klienta? Prawdopodobnie główną metodą pomiaru, tak jak w wielu innych firmach jest u Ciebie opisywany przez nas wcześniej NPS, czyli Net Promoter Score, ogólne badanie satysfakcji klienta – CSAT lub badanie wysiłku potrzebnego do załatwienia sprawy – Customer Effort Score.
Bez względu na to, na jaką metodę się zdecydujesz musisz spełnić dwa warunki: regularność i konsekwentność działania. Regularność oznacza, że nie wystarczy jednorazowe badanie, a nawet ankieta wysyłana do klientów raz na rok. Wyznacz sobie cykliczne daty wysyłki i pilnuj, aby ankieta zawsze trafiała do właściwych klientów (nie zapomnij też o wysyłce przypomnienia do wypełnienia ankiety). Konsekwencja oznacza natomiast stałe stosowanie tej samej metody. Oczywiście, jeśli masz na to czas i środki możesz równolegle prowadzić kilka rodzajów badań np. Net Promoter Score i Customer Effort Score. Ważne jest jednak, żebyś porównywał wyniki cyklicznych badań prowadzonych przy użyciu tych samych skali i metodologii – tylko wtedy masz szansę wyciągnąć dobre wnioski i uzyskać realny wgląd w zmieniające się opinie klientów.
4. Zbieraj o opinie we wszystkich punktach kontaktu
Nie możesz poprzestać na zbieraniu opinii np. tylko po kontakcie klienta z działem supportu. Prawdziwy obraz satysfakcji uzyskasz po zebraniu feedbacku z jak największej liczby punktów styku podczas podróży klienta z Twoją firmą.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej możesz zdecydować się na różne rodzaje ankiet:
- badanie satysfakcji CSAT możesz wysłać np. po zamknięciu zgłoszenia na adres e-mail klienta,
- ocenę strony internetowej po wizycie na Twojej witrynie lub poszczególnej zakładce,
- badanie Customer Effort Score po kontakcie z działem obsługi technicznej,
- NPS relacyjny po zakończeniu większej transakcji, gdy zawarta jest już jakaś relacja z Twoją marką.
Jeżeli zbierzesz opinie klientów we wszystkich swoich kanałach, będziesz w stanie ulepszyć całą podróż klienta (Customer Journey)!
5. Nie czekaj, aż klient wystawi Ci ocenę – sam o nią poproś
Oczekiwanie na to, że klienci nawet po bardzo pozytywnym kontakcie z twoją firmę samodzielnie ocenią Cię np. na mapach Google czy w mediach społecznościowych nie ma sensu. Oczywiście, takie niezamówione opinie mają ogromne znaczenie i są doskonałą wizytówką, jednak zamiast siedzieć z założonymi rękami powinieneś aktywnie zabiegać o to, aby klienci chcieli się nimi podzielić.
Oto kilka sposobów, dzięki którym szybciej uzyskasz pozytywne opinie w zewnętrznych serwisach czy social mediach:
- powiedz konsultantom, aby po każdym kontakcie z BOK zachęcali klientów do dzielenia się opinią
- zaproponuj gratyfikację, np rabat za wystawioną ocenę (niekoniecznie pozytywną!),
- po wypełnieniu ankiety satysfakcji czy NPS na stronie z podziękowaniem za wzięcie udziału w badaniu umieść link do oceny. W Poradniku Webankiety podpowiadamy jak w prosty i szybki sposób zbierać pozytywne opinie w Google wykorzystując do tego celu ankiety online.
6. Zadbaj o to, aby głos klienta dotarł do całej organizacji
Trzymanie głosu klienta tylko w jednym dziale lub (co gorsza!) u jednego pracownika, to najgorsze co możesz zrobić. Spójrzmy prawdzie w oczy – opinie klientów są bezużyteczne, jeśli nie zostaną usłyszane przez wszystkich. Dlatego analizowanie opinii klientów, odpowiadanie na nie i zmiany dokonywane na tej podstawie powinny być wynikiem działań całej firmy, a nie jednego powołanego do tego zespołu czy kilku wyznaczonych pracowników.
Do kogo powinien trafić feedback? Oto kilka przykładów:
- jeśli opinia pojawiła się w ankiecie user experience i dotyczy błędów w aplikacji, najlepiej przekazać ją do zespołu produktu, IT lub Product Ownera,
- jeśli klient skarży się na Twoją ostatnią kampanię w mediach społecznościowych, ten głos powinien trafić jak najszybciej do osób zajmujących się marketingiem,
- jeśli widzisz, że gwałtownie spadły wyniki badania Customer Effort Score nie czekasz – od razu przekazujesz je do działu Obsługi Klienta.
Im więcej opinii przekażesz wewnątrz organizacji, tym lepiej. Im więcej osób w Twojej firmie współpracuje nad opiniami klientów i jest zaangażowanych w poprawę ich doświadczeń, tym większa szansa na polepszenie ogólnego poziomu satysfakcji.
W Twojej firmie powinna zostać wyznaczona osoba (może jesteś nią Ty?) lub zespół, który trzyma rękę na pulsie w temacie zorientowania na klienta, wspiera klientocentryczne działania i czuwa nad przekazywaniem głosu klienta do innych działów. W idealnym scenariuszu każdy zespół w Twojej organizacji powinien mieć co miesiąc specjalnie wyznaczony czas na analizę opinii klientów, która spływa np. z ankiet online, rozmów telefonicznych lub trafia do nich z innych działów.
Istnieje wiele sposobów na usprawnienie przepływu informacji o kliencie i wyników badań w Twojej firmie. Proponujemy m.in.:
- alerty, czyli powiadomienia, które przychodzą na adres e-mail wyznaczonej osoby, jeśli spełniony zostanie jakiś warunek – np. w badaniu pracy działu BOK pojawi się ocena 1 (najniższa). Wówczas do przełożonego tego działu i np. pracownika, którego dotyczy opinia przychodzi e-mail z wynikiem i uzasadnieniem. Dzięki temu ta osoba w ogóle nie musi logować się do narzędzia do zbierania feedbacku, typu Webankieta – wszystkie informacje będą zawarte w wiadomości.
- raporty cykliczne, zawierające albo zestawienie wszystkich wyników badania z danego okresu, albo tylko takie wyniki, które zainteresują konkretnego odbiorcę, np. dział marketingu,
- osobny kanał z feedbackiem na komunikatorze typu Slack, w którym wszyscy zainteresowani będą otrzymywać powiadomienia o każdej nowej opinii klienta lub ocenie spełniającej określone kryteria, np. krytyk z badania NPS,
7. Odpowiadaj na WSZYSTKIE opinie
Niezależnie od tego, czy klienci wystawi Ci pozytywną, czy negatywną opinię, warto poświęcić czasu, aby na nią odpowiedzieć. Wbrew pozorom, odpowiedź na dobre oceny też ma duże znaczenie, ponieważ:
88% konsumentów ufa opiniom użytkowników w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom.
Budowanie tzw. social proof może zachęcić potencjalnych klientów do zakupów u Ciebie.
Dlatego, jeśli klient jest zadowolony, możesz to wykorzystać w budowaniu pozytywnego wizerunku swojej marki. Wystarczy, że skontaktujesz się z tym klientem i poprosisz o zgodę w wykorzystaniu opinii przy stworzeniu recenzji, Case Study czy innego materiału, który opublikujesz na stronie lub w social mediach.
Ale… działa to także w drugą stronę. Jeśli otrzymałeś negatywną opinię również nie zostawiaj klienta bez odpowiedzi. Tu pogłębienie tematu i spytanie o powód oceny ma nawet większe znaczenie – dowiedz się, co uczyniło klienta nieszczęśliwym, a następnie zmień swój produkt lub usługi i tym samym zmniejsz prawdopodobieństwo odejścia podobnych klientów w przyszłości.
Bardzo pomocnym narzędziem w dbaniu o to, aby żadna opinia klienta nie pozostała bez odpowiedzi jest e-mail po wypełnieniu. To funkcja Webankiety, dzięki której po wzięciu udziału w badaniu do jego respondentów trafia, w wybranych przez Ciebie sytuacjach określona wiadomość. Może to być np. podziękowanie za wzięcie udziału w badaniu lub potwierdzenie wypełnienia. Oczywiście, warto, abyś maksymalnie spersonalizował takie wiadomości, ale już samo podziękowanie za wypełnienie i zapewnienie respondenta, że jego głos został wysłuchany to dobry pierwszy krok.
8. Traktuj negatywny feedback nie jak porażkę, a jako okazję!
Reklamacje i negatywne komentarze to najlepsze źródło cennych opinii. To dzięki ich analizie precyzyjnie zlokalizujesz źródła problemów i dowiesz się czego dokładnie chcą Twoi klienci.
Dlatego negatywny feedback warto traktować nie jako porażkę, a jako szansę. To doskonała okazja na zbudowanie bliższych relacji z klientami. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w opracowaniu najlepszych praktyk kontaktu z klientami wystawiającymi negatywne oceny lub zgłaszającymi problemy:
- Zawsze kontaktuj się z klientem bezpośrednio po wystawieniu negatywnej oceny – nie czekaj zbyt długo, bo jest szansa, że zapomni on o sprawie lub nie będzie w stanie podać Ci ważnych szczegółów,
- Podczas kontaktu miej gotowe rozwiązanie problemu, a przynajmniej – poinformuj o postępach w jego rozwiązywaniu,
- Odpowiadaj publicznie (np. w mediach społecznościowych) na negatywne oceny w tylko wtedy, gdy masz pewność, że nie wywoła to jeszcze bardziej emocjonalnej reakcji klienta i nie zaszkodzi Twojej firmie. W przeciwnym wypadku skontaktuj się z autorem opinii osobiście, w prywatnej wiadomości.
- Na bieżąco śledź recenzje wystawiane przez Twoich klientów
- Jeśli poczynił już jakieś kroki w celu rozwiązania problemu, poinformuj o tym wszystkich, którzy go zgłaszali.
I pamiętaj:
Ponad dwie trzecie użytkowników bardziej ufa recenzjom, jeśli są one połączeniem negatywów i pozytywów.
W rezultacie nawet negatywne oceny mogą stać się siłą Twojej firmy! Wystarczy, że nauczysz się na nie odpowiednio reagować.
Twórz ankiety badające satysfakcję klientów w Webankiecie
Jak sam widzisz nie warto czekać i odkładać na później decyzji o rozpoczęciu badania satysfakcji klienta. Niezależnie od tego, jaką metodę badań wybierzesz – CSAT, wskaźnik NPS, Customer Effort Score itd. Twoja firma może nie tylko dużo na tym zyskać, ale i wyprzedzić konkurencję w wyścigu o klienta. Jeśli chcesz przetestować samodzielne tworzenie ankiety i korzystanie z gotowych szablonów badań zachęcamy do założenia darmowego konta – przez 14 dni możesz korzystać z Webankiety całkowicie za darmo.
Podczas tworzenia badania satysfakcji klienta możesz korzystać ze wsparcia technicznego w języku polskim oraz wiedzy i szczegółowych instrukcji zgromadzonych w poradniku dla użytkowników Webankiety. Trzymamy kciuki za owocne badania i zmiany na lepsze na podstawie zebranych danych. Powodzenia!