alior bank prowadzi badania online i ankiety dla klientów i pracowników w webankiecie - Case Study

Bank „bez papieru”, w którym chce się pracować. Jak badania online pomogły Alior Bank w osiągnięciu tego celu?

Badania Net Promoter Score, ocena newslettera czy zapisy na warsztaty i projekty – pracownicy Alior Banku przy pomocy kilku kliknięć mogą mieć realny wpływ na to, co dzieje się wewnątrz organizacji. Na podstawie zebranego feedbacku firma wyznacza priorytety działania i wprowadza w życie realne zmiany. A materiału do analizy jest naprawdę dużo.

O Alior Banku

Alior to bank uniwersalny – swoje usługi kieruje zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Jak mówią sami o sobie: 

W naszej działalności łączymy zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami, dzięki którym systematycznie wzmacniamy pozycję rynkową i wyznaczamy nowe kierunki rozwoju polskiej bankowości.

Ponad czterem milionom swoich klientów Alior Bank świadczy usługi w oddziałach i placówkach rozlokowanych na terenie całego kraju. Bank stawia na nowoczesne formy komunikacji z klientami, m.in. przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej. Akcje organizacji wchodzą w skład indeksu WIG20, który skupia największe spółki warszawskiej giełdy.

Wyzwanie:

znalezienie sposobu na otrzymywanie szczegółowych, regularnych informacji od pracowników, zgromadzonych w wielu placówkach na terenie całego kraju. Realizacja założenia “bank bez papieru” – możliwość szybkiego i wygodnego uzyskania feedbacku bez szkód dla środowiska. 

Uważam, że ankiety online są wygodne do badań pracowników – zarówno dla autorów ankiety, jak i samych respondentów. Elektroniczna forma ankiety pozwala szybko i sprawnie udzielić odpowiedzi – mówi Małgorzata Schabowicz, Ekspert ds. Komunikacji Wewnętrznej i Employer Brandingu 

Do zmian na lepsze potrzebna jest wiedza, dlatego Alior Bank poszukiwał narzędzia, które umożliwi poznanie opinii pracowników w wielu kwestiach. Miało być to narzędzie jednocześnie proste w obsłudze oraz wszechstronne – dające możliwość realizacji różnego rodzaju badań.

Większość z prowadzonych badań kierujemy do pracowników banku. Są to ankiety NPS lub formularze zgłoszeniowe do różnego rodzaju inicjatyw (konkursy, wolontariat, głosowanie). Badania prowadzimy również w sekcji sportowej – przez Webankietę weryfikujemy preferencję uczestników sekcji w zakresie doboru najlepszego wydarzenia oraz w najdogodniejszych terminów – dodaje Małgorzata Schabowicz

Rozwiązanie:

wszechstronne narzędzie do tworzenia ankiet internetowych, umożliwiające szybkie prowadzenie badań na dużą skalę, możliwość tworzenia czytelnych raportów oraz eksportu wyników w postaci surowych danych. 

Ankieta internetowa okazała się dla Alior Banku zdecydowanie najwygodniejszą formą zbierania feedbacku wewnątrz organizacji:

Webankieta umożliwia pozyskanie cennych informacji zwrotnych w bardzo szybki sposób. Wielu pracowników banku może podzielić się taką informacją wykorzystując swoje narzędzia mobilne i zaraz po zakończonym warsztacie, czy szkoleniu jesteśmy w stanie zadbać o feedback- opowiada Norbert Stypa, Menedżer Zespołu Szkoleń

Ankiety mierzące poziom zadowolenia pracowników to nie jedyne badania prowadzone przez bank. Dodatkowo tworzone są regularnie ankiety mające za zadanie m.in. weryfikację zadowolenia z warsztatów dla pracowników, newsletterów dostarczanych wewnątrz organizacji oraz wewnętrznych i zewnętrznych inicjatyw organizowanych dla zespołu – przy wykorzystaniu wskaźnika NPS.

Szybka możliwość wysłuchiwania opinii pracowników to nie jedyna zaleta Webankiety jaką podkreśla Alior Bank. Platforma jest w stanie zaoferować wiele praktycznych udogodnień, które ułatwiły pracę zespołu zajmującego się badaniami. Najbardziej przydatna okazała się m.in. możliwość automatycznego generowania raportów w formatach PDF i PPT. Bank docenił również możliwość pobrania wyników w postaci surowych, co pozwoliło na ich zaawansowaną, a przy tym szybką analizę (filtrację).

A jak na wprowadzenie systemu ankiet online zareagowali sami respondenci – pracownicy Alior Banku? 

Pracownicy chętnie wypełniają część testową ankiety, tzn. taką, w której można wybrać odpowiedzi z proponowanych. Po wypełnieniu ankiet pracownicy zwykle czują się wysłuchani, ponieważ w miarę możliwości staramy się uwzględniać ich sugestie i pomysły – opisuje ekspertka ds. Komunikacji Wewnętrznej i Employer Brandingu 

Rezultaty:

łatwe poznanie opinii i oczekiwań pracowników oraz możliwość obserwacji organizacji od wewnątrz. Na podstawie zebranych informacji nastąpiła poprawa jakości usług oferowanych zespołowi. W zależności od celu badań – bank regularnie zdobywa wiedzę na temat tego, co można zmienić lub usprawnić.

Bank podkreśla, że dobra współpraca możliwa jest przede wszystkim dzięki sprawnemu działaniu platformy online i jej intuicyjnej obsłudze, a także – wsparciu działu supportu:

Dział wsparcia był za każdym razem bardzo pomocny – odpowiadał błyskawicznie i pomagał rozwiązywać problemy. Bardziej skomplikowane kwestie były też wyjaśnione w przystępny sposób online – w oknie dialogowym Webankiety – mówi Małgorzata Schabowicz

Wykorzystanie ankiet online pomogło w usprawnieniu wewnętrznego funkcjonowania firmy. Procesy związane z codzienną pracą zespołu są nie tylko lepiej zorganizowane, ale i bardziej dopasowane do oczekiwań pracowników.

Plany na przyszłość:

dalsze prowadzenie badań metodą Net Promoter Score oraz innych badań pracowników na platformie Webankieta. Poszerzenie ich zakresu – m.in. o wykorzystanie ankiet do wewnętrznych zapisów na wydarzenia. 

Dzięki widocznym rezultatom badań i sprawnemu wdrożeniu narzędzia Webankieta, Alior Bank planuje korzystanie z narzędzia w przyszłości:

Webankieta służy nam czasem także do badania oczekiwań i dokonania głębszej analizy przed szkoleniami czy warsztatami. Wspólnie z biznesem mamy możliwość stworzyć stosowną pulę pytań, które następnie generowane są do poszczególnych zespołów. Pozwala nam to na dokładną diagnozę przed szkoleniem – Norbert Stypa, Menedżer Zespołu Szkoleń

Mimo, iż badania pracowników z reguły nie są obowiązkowe, swoją opinią lub zdaniem dzieli się większość z osób zatrudnionych w placówkach banku. Dlatego w planach jest kontynuowanie komunikacji z pracownikami właśnie przy użyciu ankiet online. Z wrażeń osób uczestniczących w badaniach wynika, iż jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób na zebranie w jednym miejscu uwag i sugestii do zmian na lepsze, a także zapewnienia pracownikom poczucia wpływu na to, co dzieje się w organizacji.

Więcej o misji, planach i samej działalności Alior Bank można przeczytać na stronie internetowej: https://www.aliorbank.pl/dodatkowe-informacje/o-banku.html 

Prowadź własne badania pracowników i powtórz sukces Alior Bank

Opracowanie: Urszula Niepewna

Porozmawiaj z działem sprzedaży: +48 505 782 372 lub napisz na [email protected]

O Webankiecie: Największa w Polsce platforma online umożliwiająca prowadzenie, zarządzanie i analizę badań, które napędzają organizacje do przodu. Dostarcza informacji koniecznych do rozwoju badaczom, pracownikom marketingu, działów HR, działów operacyjnych, a także właścicielom firm. Zdobyła zaufanie już ponad 2500 klientów, m.in.: ING Bank Śląski, PKO Ubezpieczenia, Warta, Medicover, Itaka.

Obserwuj nas na:

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.