Wydawać by się mogło, że raz dobrze przeprowadzone badanie może być podstawą analizy na długie lata. Istnieją jednak branże, w których postawa respondentów wobec badanych zjawisk zmienia się bardzo szybko i to właśnie ta zmiana, dokonywana pod wpływem różnych czynników, ma kluczowe znaczenie. W takich sytuacjach najlepiej sięgnąć po badania panelowe, których celem jest zbadanie zmian zachodzących w czasie dla analizowanego zjawiska.
Czym odróżnia się ta metoda badawcza od innych?
Ze względu na nacisk na zmianę zachowań, opinii czy odpowiedzi respondentów w czasie badania te charakteryzują się m.in.:
- powtarzalnością – są przeprowadzane wielokrotnie,
- taką samą grupą respondentów,
- użyciem tego samego narzędzia badawczego (wywiadu, ankiety, case study itp.).
Kiedy sięgnąć po badania panelowe?
Przede wszystkim wtedy, kiedy zależy nam na określeniu wpływu jakiegoś wydarzenia na zachowanie naszych respondentów. Przykładami tego typu zdarzeń są np. kampanie reklamowe czy wprowadzenie systemu benefitów dla pracowników (badanie określi np. czy i jak wpłynęła ona na zwiększenie sprzedaży czy motywację do pracy).