Badania marketingowe – wiele korzyści, jedno badanie.

Artykuł streszcza najważniejsze zagadnienia związane z tym czym są badania marketingowe. Zawiera odpowiedzi na nurtujące Cię pytania na temat celu, korzyści, ale także negatywnych skutków zaniedbania analiz marketingowych. Tekst wskaże Ci również jak monitorować rynek  przy użyciu narzędzi portalu Webankieta.pl

Wyobraź sobie taką sytuację – Twoja Firma chce wejść na rynek z nowym produktem. Wydawałoby się, że robisz wszystko tak jak należy – angażujesz się, poświęcasz czas i pieniądze na powstanie produktu, jego udoskonalenia oraz kampanię promocyjną. Rozpoczynasz sprzedawać i … niestety okazuje się, że Twój produkt, nawet pomimo kolosalnych nakładów przeznaczonych na reklamę, nie cieszy się zainteresowaniem. Czy to codzienność w biznesie? – Nie prawda – za pomocą odpowiednich analiz możesz temu zapobiec!

Jeśli będziesz pamiętał, by nie kierować się wyłącznie intuicją przy podejmowaniu decyzji marketingowych i kształtowaniu strategii firmy, z pewnością osiągniesz spektakularny sukces w swojej dziedzinie!

 

Czym tak właściwe są  i co badają analizy marketingowe?

To górnolotne określenie sprowadza się po prostu do systematycznego zbierania, przetwarzanie i analizowania informacji w celu późniejszego wykorzystania ich przy podejmowania prawidłowych decyzji (np. z zakresu wyboru i realizacji strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa).

Chcesz zbadać produkt, rynek, ceny, skuteczność reklamy, funkcjonowanie Twojej firmy, najlepszą dla Twoich zakładów produkcyjnych/placówek handlowych lokalizację, a może zagadnienie społecznej odpowiedzialności Twojej firmy? – Badanie marketingowe są właśnie dla Ciebie!

Zebrane dzięki nim informacje pozwolą Ci utrzymać (podwyższyć) pozycję Twojej firmy na ryku. Umożliwią Ci także podjęcie możliwie najbardziej optymalnej decyzji w jednym z wyżej wymienionych obszarów. Ważne jest bowiem, abyś przed wypuszczeniem czegoś w „eter”, upewnił się że to coś nie tylko przyniesie Ci zyski, ale i nie pociągnie za sobą strat (pieniędzy czy zaufania klientów). Wprowadzasz nowy produkt?  – dowiedz się najpierw czy rynek go potrzebuje; stworzyłeś nową reklamę?  – sprawdź czy będzie skuteczna.

Analiza wyników ankiety

Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę badań marketingowych, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z nich konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.

Pobierz ebook

Jakich korzyści dostarczą Twojej firmie badania marketingowe?

Właściwie to nie sposób dokładnie przywołać i nazwać wszystkich zalet badań marketingowych w kontekście istnienia i prosperowania jakiejkolwiek firmy. Z pewnością i Ty już w tym momencie jesteś w stanie przytoczyć choćby kilka korzyści, jakie dociekania te mogłyby przynieść Twojej organizacji – wykorzystaj analizy marketingowe dla zrozumienia potrzeb rynku, a jeśli im sprostasz, będziesz musiał już tylko obserwować mnożenie się Twojego kapitału. Nawiąż relację z klientem przez badania – gdy poczuje, że jego głos jest dla Ciebie ważny, z pewnością  nie tylko zdobędziesz jego sympatię, ale też lojalność w stosunku do Twojej firmy. Polepszaj funkcjonowanie swojej organizacji i poszerzaj ofertę jej usług w sposób kontrolowany i bezpieczny, a gdy coś idzie nie po Twojej myśli – wykorzystaj zdobyte w analizach marketingowych informacje, aby zlokalizować niefunkcjonalne rozwiązania i zastąpić je tymi optymalnymi!

A co się może się stać, jeśli mimo to postanowisz zaniedbać przeprowadzanie badań marketingowych?

Pomijając fakt, że nie badając rynku, stracisz wszystkie płynące z tego badania profity, to jeszcze sam rzucisz swojej firmie kłodę pod nogi. Brak informacji o rynku może przekładać się na podejmowanie nieoptymalnych decyzji  – a w najlepszym przypadku – niepodejmowania decyzji najlepszych. Nie orientując się w aktualnym popycie i podaży na określone dobro, nie tylko nie staniesz się konkurencyjny, ale wręcz przeciwnie – pozycja Twojej firmy na rynku stopniowo się obniży – zaczniesz tracić satysfakcję swoich klientów, a co za tym idzie – samych klientów. W konsekwencji obroty Twojej firmy niewątpliwie zmaleją, a ona sama nie tylko się nie rozwinie, ale nawet będzie się chylić ku upadkowi.

Regularnie przeprowadzaj badania marketingowe, analizuj je i wykorzystuj uzyskane w ten sposób informacje, a powyższa czarna wizja ominie Twoją firmę szerokim łukiem!

Badaj rynek przy pomocy ankiet internetowych!

W porównaniu z innymi metodami badawczymi systemy badań internetowych pozwolą Ci na znaczące zwiększenie szybkości gromadzenia danych, dotarcie do olbrzymiej liczby klientów potencjalnych, jak i rzeczywistych, zmniejszenie kosztów badania, łatwe ich powielanie oraz analizę i porównywanie!

O co powinieneś pytać w tego rodzaju badaniach?

Zawsze o to, czego chciałbyś się dowiedzieć. Jeśli Twoim celem jest  zbadanie zapotrzebowania na konkretny produkt – pytaj o oczekiwania lub podawaj własne propozycje i proś klientów aby ustosunkowali się do nich. Gdy badasz optymalną wysokość ceny – poproś o maksymalną granicę, po której przekroczeniu respondent nigdy nie zdecyduje się na zakup danego artykułu, ale też o wysokość cen u konkurencji. Tworząc ankietę nigdy nie trać z oczu jej celu, ponieważ wtedy nie tylko go nie osiągniesz, ale jeszcze wprowadzisz się w błąd i narazisz firmę na starty. Oto kilka przykładów wartościowych ankiet, wykorzystywanych do celów badań marketingowych:

https://www.webankieta.pl/przyklady-ankiet

Jak możesz stworzyć ankietę do badań marketingowych w serwisie WEBANKIETA.PL?

Jak najbardziej wskazane jest konstruowanie ankiet badających rynek, według własnego pomysłu i od  podstaw (co także oferuje nasz portal), jednak serwis – zwiększając Twoją wygodę i chcąc jeszcze bardziej przyspieszyć zbieranie wyników – oferuje specjalnie Tobie stworzone szablony do badań (w tym także marketingowych), które możesz w dowolny sposób modyfikować, w zależności od potrzeb.

Na podstawie:

http://portalwiedzy.onet.pl/45931,,,,badania_marketingowe,haslo.html
http://www.inwestycjewinnowacje.pl/czytaj,94,rola-badan-marketingowych-w-przedsiebiorstwie.html
Problemy Zarządzania 2/2004 (4) – Badania marketingowe
http://pl.wikipedia.org/wiki/Badania_marketingowe
http://www.amrconsulting.pl/cms/dzial/id/17/Informacje_o_badaniach_marketingowych/