Dobór odpowiedniej metody badawczej uzależniony jest od przedmiotu badań, rozmiaru próby badawczej, czasu realizacji, dostępnych narzędzi czy celu analizy.
W przypadku konieczności przeprowadzenia badania na dużej liczbie respondentów najbardziej użyteczne będą z pewnością metody ilościowe. Z kolei, aby dokładniej zrozumieć analizowane zjawisko, lepsze będzie badanie jakościowe, czyli pogłębione wywiady indywidualne.
W tym artykule pokażemy, czym charakteryzują się badania ilościowe i badania jakościowe. Nie zabraknie także przykładów pytań i gotowych kwestionariuszy.
Kiedy zdecydować się na badania ilościowe?
Cel badania: W badaniach ilościowych najważniejsze jest dążenie do nadania badanym zjawiskom określonych miar. Najprościej rzecz ujmując, używamy tej metody w naukach społecznych i badaniach marketingowych, by odpowiedzieć sobie na proste pytanie: „Ile”.
Inne pytania otwarte (czasem zamknięte, w zależności od konstrukcji formularza badającego określone zjawisko), na które badania ilościowe mogą przynieść satysfakcjonujące odpowiedzi, to „Co?” lub „Kiedy?”. Jest to wywiad grupowy, służący analizie danego zjawiska populacji lub u większej grupy osób badanych.
Podstawowym celem metod ilościowych jest:
- weryfikacja posiadanej wiedzy i danych,
- badanie częstotliwości występowania danych zjawisk, rozkładu udzielanych odpowiedzi i opinii,
- szybka i sprawna analiza, wnioski,
- analizy statystyczne,
- weryfikacja postawionych na początku badania hipotez.
Webankieta to program do ankiet online
Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Badania ilościowe analizowane są przy użyciu metod statystycznych lub matematycznych.
Zastosowanie badań ilościowych jest praktycznie nieograniczone – dzięki nim możemy uzyskać informacje na temat m.in. wizerunki marki, profilu klientów lub potencjalnych klientów (badania marketingowe), zachowań konsumentów, postaw wobec danych produktów czy usług. Podczas badania szukamy konkretnych danych na temat naszej sytuacji, wyniki odnosimy jednak do całej populacji, nie koncentrujemy się na pojedynczych osobach.
Techniki badań ilościowych:
Tego typu badania przeprowadzać można przy pomocy różnorodnych technik, takich jak m.in.:
- kwestionariusze w formie ankiety,
- bezpośrednie wywiady,
- CAWI (ankiety internetowe),
- wywiady telefoniczne (CATI) i ankiety pocztowe.
Badania ilościowe – przykłady i pytania:
Co, kiedy, jak, ile? To, jak już wiemy doskonale, niektóre z pytań, które są niezbędne do analizy danych w metodzie ilościowej. Badacze szukający odpowiedzi w skali makro mogą zadać następujące pytania:
- ile osób rozpoznaje markę X samochodu osobowego?
- jak wielu mieszkańców Warszawy korzysta z metra?
- co młodzi Polacy lubią robić w czasie wolnym?
- kiedy studenci korzystają z zasobów biblioteki?
Kiedy zdecydować się na badania jakościowe?
Cel badania: Motywy postępowania w badaniach jakościowych są odmienne. Badacza interesuje bowiem dalsza analiza i wnikliwa obserwacja zachowania respondentów lub określonego zjawiska.
O kategoriach jakościowych mówimy zatem wtedy, kiedy nurtuje nas odpowiedź na pytania, dlaczego nasz klient zachował się w taki, a nie inny sposób lub jak zadziałać, aby odnieść określony efekt.
Badanie jakościowe stosujemy, gdy:
- chcemy poszerzyć naszą wiedzę na temat danego zagadnienia, problemu,
- staramy się bliżej przyjrzeć problemowi,
- dążymy do zrozumienia mechanizmów działania badanych zagadnień,
- chcemy wypróbować nowe rozwiązania i szukamy pomysłów,
- zależy nam na uzyskaniu dokładnych i pogłębionych opinii oraz informacji od respondentów.
Do badań jakościowych, podobnie jak do ilościowych, możemy użyć przynajmniej kilku metod.
W zależności od indywidualnych potrzeb możemy zdecydować się m.in. na wywiady- zarówno indywidualne jak i grupowe (polecamy w małych grupach osób), studium przypadku czy obserwacja.
Należy pamiętać, że metody jakościowe z jednej strony pozwalają nam na głębszą analizę niż ilościowe, jednak są przy tym mniej usystematyzowane. Nie znajdują tu zastosowania badania ilościowe i typowe dla nich metody statystyczne.
Badania jakościowe – przykłady i pytania:
W przypadku badań jakościowych najpopularniejsze pytania to: Jak i dlaczego? Badane osoby mogą się spodziewać w tej metodzie następujących pytań:
- jak dowiedział się pan/pani o marce X samochodu osobowego?
- jak często korzysta pan/pani z warszawskiego metra?
- dlaczego w wolnym czasie najchętniej chodzi pan/pani do kina?
- dlaczego korzysta pan/pani z zasobów biblioteki w weekendy?
Wypróbuj darmowe szablony badań ilościowych i jakościowych
Tworzenie skutecznej ankiety – podstawy
W tym darmowym ebooku krok po kroku wytłumaczymy Ci, jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.
Twórz badania ilościowe i jakościowe w Webankiecie
Przedstawiliśmy podstawową wiedzę o badaniach jakościowych i ilościowych. Teraz chcielibyśmy pokazać Wam nasze narzędzie. Możecie już teraz zacząć swoje pierwsze badanie ilościowe lub jakościowe na platformie Webankieta.
Zarejestruj się bezpłatnie i zacznij badania z Webankietą
Polecamy również nasze strony poświęcone popularnym badaniom klienta i ankietom dla pracownika, dzięki którym dowiecie się więcej o praktycznym zastosowaniu omówionych badań, a także nasz poradnik video. Więcej filmów znajdziecie na naszym kanale na YouTube.