Jeśli nie zapytasz, nie poznasz odpowiedzi. To, że ankieta jest doskonałym sposobem na zdobycie wiedzy niezbędnej do zmian na lepsze (poprawa satysfakcji pracowników, zapobieganie odejściu klientów, tworzenie oferty dopasowanej do oczekiwań rynku itd.) jest bezdyskusyjne. Mimo, że otaczająca nas rzeczywistość bazuje w coraz większym stopniu na rozwiązaniach online, wciąż można spotkać się z firmami, które wykorzystują tradycyjne, papierowe kwestionariusze.
Dlaczego tak jest? Czy ankieta papierowa jest lepsza niż badanie online? Jako eksperci możemy już teraz powiedzieć Ci na to pytanie. A odpowiedź brzmi: nie. Ale nie musicie wierzyć nam na słowo. W tym artykule przedstawimy Wam 5 powodów, dla których ankiety internetowe i narzędzia do ich zaawansowanego tworzenia oraz analizy wyników to rozwiązanie, które bije na głowę tradycyjne, papierowe badania.
Webankieta to program do ankiet online
Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
1. Tworzenie ankiety online oszczędza Twój czasu i wysiłek
Przy tworzeniu ankiety masz do wyboru trzy możliwości: 100%-owo ręczne przygotowanie kwestionariusza (obecnie już nie stosowane), przygotowanie treści na komputerze i wydruk wersji papierowej oraz tworzenie ankiety w całości online – zarówno przygotowanie treści, jak i wysyłka ankiety.
Widząc 2 i 3 opcję możesz zadać sobie pytanie: czym w kwestii tworzenia treści różni się ankieta przygotowana na komputerze i następnie wydrukowana, od tej wysyłanej online? Przede wszystkim wygodą, łatwością i szybkością tworzenia. Oto największe zalety tworzenia ankiet na komputerze lub urządzeniu mobilnym, których nie da Ci wersja papierowa:
- szybkość wprowadzania pytań, co ma kluczowe znaczenie przy długich ankietach,
- możliwość zmiany treści pytań i odpowiedzi w każdym momencie – nawet po wysłaniu badania do respondentów,
- łatwe kopiowanie treści pytań i odpowiedzi – minimalizacja wysiłku,
- możliwość prostego wykorzystania takiej samej lub podobnej ankiety w przyszłości przez skopiowanie całości kwestionariusza.
Tworzenie pytań w programie Webankieta jest proste i intuicyjne
2. Wysyłka ankiety online – nie dodawaj sobie pracy! Wystarczy klik i… gotowe
Nawet świetnie przygotowana ankieta, bez właściwej dystrybucji nie przyniesie pożądanych efektów. Co oznacza właściwej? Przede wszystkim takiej, która jest dopasowana do oczekiwań i potrzeb respondenta. Więcej o sposobach wysyłki ankiety przeczytasz w naszym eBooku:
Webinar: Jak wysyłać ankiety na e-mail?
Wysyłka zaproszenia do badania na adres e-mail to najskuteczniejszy sposób na zachęcenie respondentów do udziału w badaniu. W trakcie webinara dowiesz się jak zaprosić respondentów do badania posiadając ich adres email.
W każdy czwartek o 11:30
Decydując się na wysyłkę online masz szeroką możliwość wyboru rodzaju dystrybucji ankiety. Jeśli posiadasz adresy e-mail respondentów najlepiej wysłać zaproszenie do badania właśnie w ten sposób (zobacz jak wysłać zaproszenie do ankiety na adres e-mail). Ankieta może trafić do odbiorców również w postaci linku np. www.mojebadanie.webankieta.pl. Co najważniejsze – to Ty decydujesz o treści tego linku i o tym, gdzie do opublikować. Wśród najbardziej popularnych praktyk wymienia się umieszczenia linku do ankiety na mediach społecznościowych firmy lub organizacji, wysłanie do w prywatnych wiadomościach poprzez komunikatory typu Slack, umieszczenie na stronie czy nawet – wysyłka SMS-em na numer telefonu respondenta. Zobacz jak stworzyć link do ankiety.
Mimo zalet wysyłki online, w niektórych sytuacjach twórcy badania decydują się na tradycyjne “rozdanie” ankiety w wersji papierowej. Rekomendujemy ograniczenie tego rodzaju dystrybucji tylko do sytuacji, w których:
- nasi odbiorcy nie mają dostępu ani do komputera, urządzenia mobilnego, ani do telefonu,
- respondenci to grupa osób, która mimo dostępu do tego typu urządzeń nie umie ich obsługiwać (np. osoby starsze, niepełnosprawne).
Ograniczenie ręcznej dystrybucji papierowych ankiet tylko do tych przypadków wynika przede wszystkim z wydłużenia czasu i wysiłku, który należy włożyć w przeprowadzenie badania. Osoba, która wręcza papierowe ankiety musi je rozdać, poczekać na ich wypełnienie, a następnie odebrać. Respondenci mają też zwykle ograniczony czas na ich wypełnienie, a zatem na przemyślenie odpowiedzi, co w niektórych rodzajach badań ma duże znaczenie. Kolejnym ważnym argumentem jest trudność w raportowaniu i późniejszej analizie wyników, o której więcej napiszemy w punkcie 4.
3. Response rate, czyli czy naprawdę ankiety papierowe wypełnia więcej osób?
Response rate, to nic innego jak poziom realizacji próby. Wskaźnik ten określa ile ankiet zostało wypełnionych w stosunku do liczby osób, które wzięły udział w badaniu.
Oczywiście – im wyższy wskaźnik odpowiedzi tym lepiej. Każdemu z nas zależy przecież, żeby w badaniu, w które włożyliśmy swój czas i wysiłek uczestniczyło jak najwięcej osób, a tym samym, abyśmy otrzymali po nim jak najwięcej wartościowych wyników.
Jeszcze jakiś czas temu obawa związana z wysyłką ankiety przez internet często dotyczyła właśnie tego, że że mało kto weźmie udział w badaniu – otworzy e-maila, przeczyta SMS-a, wejdzie na firmowy czat i znajdzie link. Jednak wraz z rozwojem technologicznym i faktem, że prawie każdy z nas ma obecnie dostęp do telefonu lub komputera z internetem praktycznie 24/7, tych obaw jest coraz mniej.
Poza tym wśród przewagi wysyłki ankiet przez internet nad dystrybucją papierowych kwestionariuszy wymienić można:
- możliwość łatwego i automatycznego wysłania przypomnienia o wypełnieniu tylko do tych respondentów, którzy jeszcze nie wzięli udziału w badaniu,
- łatwy kontakt z odbiorcą ankiety – wysyłając badanie na adres e-mail czy jako link w SMS-ie przy braku odpowiedzi możemy skontaktować się z konkretna osobą i skuteczniej zachęcić ją do wypełnienia ankiety,
- zdjęcie z respondenta presji czasu – papierową ankietę zazwyczaj musi on wypełnić tu i teraz, a do badania online może powrócić w najbardziej dogodnej dla niego chwili np. po pracy, w podróży,
- możliwość dodania do treści ankiety materiałów zachęcających do wypełnienia – obszerniejszego wyjaśnienia celu badania, powodów jego przeprowadzenia, dodatkowych źródeł, zdjęć itd.
W osobnym artykule opisaliśmy jak osiągnąć wysoki response rate i w prosty sposób poprawić swoją ankietę tak, aby w badaniu wzięło udział jak najwięcej osób.
4. Badanie, z którego nie wyciągniesz wniosków nie ma sensu! Analiza wyników i raportowanie tylko w ankietach online
Dochodzimy do argumentu, który najlepiej świadczy na korzyść wyboru ankiety online, zamiast papierowego badania. Chodzi tu o analizę zebranych wyników, tworzenie raportów z badania i w efekcie – zmianę na lepsze na tej podstawie.
W przypadku papierowych ankiet zebrane dane musisz samodzielnie wprowadzać do jakiegoś systemu lub programu (np. Word), poddawać je tam ręcznej analizie np. poprzez filtrowanie lub krzyżowanie odpowiedzi, a w końcu – korzystając z jeszcze innych programów (np. Excel) tworzyć skomplikowane raporty, gotowe do prezentacji osobom decyzyjnym w organizacji. Rozwiązanie to pochłania nie tylko mnóstwo czasu i wysiłku, wymaga doskonałej znajomości wielu czasem skomplikowanych w obsłudze programów, ale powoduje też spore ryzyko pomyłki. Niektóre z papierowych ankiet mogą się zgubić, przez przypadek możesz źle przepisać odpowiedzi, niektóre dane okażą się nieczytelne itd.
Przeszkód, na jakie trafiasz podczas próby analizy wyników papierowej ankiety jest mnóstwo. Dlatego postaw na badanie i analizę z wykorzystaniem zaawansowanych programów, takich jak Webankieta. Dzięki temu:
- praktycznie wyeliminujesz ryzyko pomyłki, związane z ręcznym kasowaniem wyników z papierowej ankiety,
- wykonasz całą pracę przy użyciu jednego narzędzia, zamiast przeskakiwać między programami do tworzenia, analizy i raportowania, uczyć się obsługi oraz płacić za ich użycie,
- będziesz w stanie wyciągnąć z wyników maksimum informacji, dzięki dostępowi do tak zaawansowanych narzędzi jak filtry, tabele krzyżowe, rankingi, a nawet – analiza odpowiedzi otwartych czyli verbatimów.
5. I w końcu… ekologia. To po prostu nie wypada
Tej korzyści chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć – ankiety online to doskonały sposób, aby rozpocząć starania o dobro naszej planety. Zamiast marnować papier i drukować setki, a nawet tysiące niepotrzebnych stron wybierasz proekologiczne rozwiązania, którymi możesz pochwalić się na zewnątrz. Doskonałym przykładem tego, jak dzięki ankietom online dbać o otaczające nas środowisko i tworzyć przyjazną firmę bez papieru jest Case Study ze współpracy Webankiety i Alior Bank.
Badaj online – stwórz ankietę w kilka minut, analizuj wyniki i generuj raporty w jednym narzędziu!
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci w podjęciu decyzji o wyborze ankiet online, zamiast tradycyjnych, papierowych badań. Już teraz możesz rozpocząć swoje pierwsze badania internetowe w Webankiecie:
- skorzystaj z 14-dniowego darmowego okresu próbnego i przetestuj możliwości naszego narzędzia,
- twórz ankiety korzystając z gotowych wzorów i maksymalnie oszczędzaj swój czas i wysiłek,
- zainspiruj się Case Study firm takich jak Grupa Żywiec, Alior Bank, Link4 czy Santander i zobacz jak dzięki badaniom online zwiększyć przychody, poprawić satysfakcję klienta i osiągnąć sukces.
Jeśli potrzebujesz pomocy w badaniach skontaktuj się z naszym działem supportu, który udzieli Ci wsparcia w języku polskim. Odpowiedzi na pytania: jak tworzy ankietę czy jak analizować wyniki badania znajdziesz też w naszym poradniku.
Trzymamy kciuki za Twój sukces, powodzenia!