Skąd masz wiedzieć czy Twoja firma zmierza w dobrym kierunku? Oczywiście, możesz spojrzeć na przychody, śledzić liczbę klientów, sprawdzać jak mają się nowe produkty i jak popularne są kampanie. W tym wszystkim, nie możesz zapomnieć o jednej, najważniejszej kwestii – Twoich pracownikach.
To właśnie od nich możesz usłyszeć najlepsze pomysły na usprawnienie i rozwój firmy. To z nimi wiążą się też największe wyzwania, przed jakimi w codziennej pracy stają zespoły HR. W jaki sposób zatem najlepiej wysłuchiwać pracowników? Jak robić to najłatwiej i najskuteczniej? Pomoże Ci w tym ankieta dla pracowników.
W artykule czekają na Ciebie:
Wyzwania w organizacji
Rekrutacja pracowników
Pierwszym i podstawowym procesem w każdej organizacji jest rekrutacja pracowników. I nie chodzi tu tylko wybór najzdolniejszych osób do pracy w naszej firmie – zwykle składa się na nią zarówno selekcja kandydatów, jak i ocena rekrutacji. Sprawna i dobrze przeprowadzona rekrutacja pracowników pomaga firmie działać jak dobrze naoliwiona maszyna – nie tylko ściąga do organizacji największe talenty (zanim zrobi to konkurencja), ale powoduje, że na zewnątrz tworzony jest wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy.
Jednak selekcji kandydatów towarzyszy wiele wyzwań. To, co może wzbudzić Twój niepokój i zwrócić uwagę, że proces rekrutacji nie przebiega tak, jak powinien to:
- malejąca liczba aplikacji do pracy,
- zbyt długi czas i koszt procesu rekrutacyjnego,
- przeciążenie obowiązkami rekruterów,
- wybór konkurencji przez najzdolniejszych kandydatów,
- rezygnacja kandydatów w trakcie procesu rekrutacyjnego,
- notoryczne zgłaszanie się do procesu kandydatów nie posiadających kwalifikacji,
- zbyt długi i kosztowny onboarding nowych pracowników
- nowi pracownicy, mimo zatrudnienia nie spełniają wymaganych kwalifikacji.
Ocenianie pracowników
Podczas swojej pracy na pewno zauważyłeś, że to co sprawia trudność to nie tylko delegowanie zadań, ale i późniejsza ocena pracownicza. Pierwszym wyzwaniem związanym z ocenianiem pracowników jest podjęcie decyzji, jakie są kryteria oceny pracownika. Czy wiesz jak powinna przebiegać ocena pracownika w Twojej firmie? Czy masz już ściśle ustalone kryteria? Jeśli nie, warto pomyśleć o tym, jak powinno wyglądać ocenianie pracownika w Twojej firmie, aby uniknąć sytuacji kiedy:
- dochodzi do konfliktów w zespole,
- następuje zmniejszenie efektywności pracy w konkretnym dziale,
- rośnie odsetek osób odchodzących z firmy
- zaobserwowałeś dużą rotację pracowników,
- podejrzewasz, że w formie dochodzi do dyskryminacji lub mobbingu,
- obserwujesz niskie wyniki badań satysfakcji,
- widoczny jest brak zaangażowania pracowników.
Efektywność pracowników
Jednym z największych wyzwań przed jakimi staje większość firm jest to, aby utrzymać efektywność pracowników prze cały czas na tak samo dobrym poziomie. Naturalnie, w trakcie cyklu życia pracownika w firmie, jego efektywność pracy może się zmieniać – np. na początku często potrzebuje czasu, żeby wdrożyć się do wykonywania nowych obowiązków, zanim osiągnie maksymalną wydajność pracy. Efektywność pracy u każdego pracownika (jak i całych zespołów) zależna jest od wielu czynników i może się wahać, są jednak symptomy, które powinny wzbudzić u Ciebie czujność. Pomyśl nad poprawą wydajności pracy w organizacji, jeśli zaobserwowałeś:
- spadek motywacji i zaangażowania pracowników,
- zmniejszenie efektywności pracy,
- narzekania i negatywne komentarze dotyczące warunków pracy
- zmniejszenie liczby kandydatów do pracy w firmie,
- przeciążenie pracą,
- notoryczne przekraczanie deadline’ów,
- spadek liczby klientów lub przychodów w firmie.
Korzystaj z gotowych wzorów badań dla HR
Możesz szybko rozwiązać problemy w zespole – twórz badania pracowników korzystając z gotowych szablonów Webankiety i automatycznie generuj raporty z wynikami.
Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO
Ewaluacja wiedzy
Inwestycja w szkolenia pracowników jest dla wielu firm priorytetem. Nic dziwnego – rozwój pracowników i poszerzanie ich wiedzy leży w interesie organizacji, która chce aby tworzyli ją jak najbardziej kompetentni eksperci. Ale czy masz pewność, że inwestujesz w szkolenia, które naprawdę przynoszą spodziewane efekty i są dobrze odbierane przez pracowników? Ewaluacja wiedzy w firmie ma kluczowe znaczenie – szczególnie po prowadzonych szkoleniach. Koniecznie rozważ wprowadzenie skutecznych sposobów ewaluacji wiedzy pracowników, jeśli zauważyłeś:
- brak wykorzystania wiedzy zdobytej na szkoleniach podczas późniejszej pracy,
- lekceważące podejście do szkoleń,
- niechęć do zdobywania nowej wiedzy,
- zbyt długi onboarding nowego pracownika, zagubienie w pierwszych dniach pracy,
- skargi klientów na kompetencje pracowników pierwszej linii (np. BOK, support),
- narzekania i negatywne komentarze dotyczące prowadzonych szkoleń,
- niechęć do brania udziału w szkoleniach organizowanych przez firmę.
Komunikacja wewnętrzna w firmie
Na pewno doskonale wiesz, że sprawny przepływ informacji w organizacji ma kluczowe znaczenie dla efektywnej pracy. Pracownik musi wiedzieć, czego się od niego oczekuje, a przełożeni muszą umiejętnie komunikować i delegować zadania. Ma to szczególnie znaczenie w czasach, gdy coraz częściej mamy do czynienia z pracą zdalną. Komunikacja wewnętrzna w firmie dotyczy jednak nie tylko delegowania zadań – chodzi tu o wszelką wymianę informacji niezbędną dla sprawnego funkcjonowania osób i zespołów, a co za tym idzie – osiągania sukcesów.
Jeśli odnotowałeś, któreś z poniższych sytuacji to znak, że komunikacja wewnętrzna w firmie to coś, nad czym powinieneś popracować:
- frustracja wywołana problemami komunikacyjnymi,
- zły lub zbyt długi przepływ informacji w firmie,
- brak możliwości przedyskutowania kwestii firmowych twarzą w twarz (praca zdalna)
- brak czasu na spotkania po pracy – w sprawach niezwiązanych z obowiązkami,
- brak zaangażowania pracowników
- zbyt długi proces podejmowania decyzji,
- zarzucanie pracowników obowiązkami związanymi z organizacją pracy w firmie (nadmiar obowiązków HR),
- znudzenie pracowników – brak integracji, wydarzeń firmowych, wyjść,
- niechęć do brania udziału w integracjach poza firmą,
- kiepska ocena firmowych integracji / spotkań.
Dlaczego warto pytać pracowników?
Nie bez powodu pisaliśmy tyle o wyzwaniach, jakie stoją przed firmami i działami HR. Chcemy pokazać Wam, że w rozwiązaniu problemów, z jakimi spotykacie się w organizacji mogą pomóc… sami pracownicy. A konkretnie – wysłuchiwanie ich głosu i zbieranie ich opinii. Dlaczego warto badać pracowników? Ponieważ oni, w przeciwieństwie do klientów, mają wgląd do wnętrza firmy. To, że na zewnątrz firma prezentuje się dobrze, nie zawsze oznacza, że pracownicy odczuwają satysfakcję z pracy i są w nią prawdziwie zaangażowani.
Dlaczego opinie pracowników są tak ważne? Wyjaśnia to m.in. badanie opublikowane zaraz po szczycie kryzysu gospodarczego w 2010 roku, w czasopiśmie Fortune Europe. Badacze próbowali odkryć co w tych trudnych dla biznesu czasach było źródłem sukcesu firm takich jak np. McDonald czy UPS.
Okazało się, że większość firm z czołówki listy Fortune z tamtego roku łączy jedna kwestia – nacisk na politykę pro pracowniczą, co objawiało się m.in. w prowadzeniu badań postaw i opinii i wdrażania na ich podstawie realnych zmian w organizacjach. Na podstawie prowadzonych badań doszło do maksymalizacji potencjału firmy, a dzięki pozyskanym informacjom zaczęto podejmować działania w celu zwiększenia zaangażowania i satysfakcji z wykonywanej pracy.
Badania kierowane do pracowników, najogólniej rzecz ujmując, można potraktować jako test – wskaźnik tego, co dobrego, a co złego dzieje się w firmie. Dzięki nim można szybko zdiagnozować miejsca i obszary, które np. wymagają działania ze strony pracowników wyższego szczebla. Zaletą ankiet online przesyłanych do pracowników jest właśnie ich szybkość – większość z nich nie wymaga od respondenta poświęcenia więcej niż kilkunastu minut.
Badania pracowników: wszystko co musi wiedzieć HR
Kiedy w firmie powinno się zacząć badania pracowników? Jak badać satysfakcję i zaangażowanie w zespole? Dlaczego badania kandydatów to podstawa dobrej rekrutacji?
Poznaj odpowiedzi na te pytania
Gotowe szablony badań · Baza wiedzy dla HR· Bezpłatne webinary
Dodatkowym, ogromnym atutem jest możliwość zagwarantowania anonimowości badania. Tylko dzięki temu firma może mieć pewność, że wypowiedzi pracowników będą szczere, a oni uzyskają gwarancję, że niezależnie od oceny nie spotkają ich żadne przykre konsekwencje.
Ankieta dla pracowników – jakie badania warto przeprowadzić
Najważniejsze jest to, żeby badać. Jednak tak jak w przypadku każdego projektu, do ankiet kierowanych do pracowników należy podejść w przemyślany sposób. Na początku firma musi zadać sobie pytanie: czego chce się dowiedzieć? Być może dotarły do Ciebie skargi na szefa konkretnego działu – przeprowadź badanie ocena 360 stopni. Może na korytarzu usłyszałeś, że pracownicy narzekają na benefity? Przygotuj ankietę online na temat tego, co motywuje pracowników.
Możesz też skorzystać z kilku ogólnych ankiet, wybieranych przez większość organizacji decydujących się na badania pracowników. Oto 5 pomysłów na badania, które usprawnią działanie Twojej firmy:
Ankieta kierowana jest tym razem nie do pracowników, a do osób dopiero starających się o zatrudnienie w firmie. Okazuje się, że oni też mają wiele ciekawego do przekazania. Dzięki krótkiemu badaniu wysyłanego po zakończeniu rekrutacji możesz poznać nie tylko opinię na temat przebiegu tego procesu, ale też dowiedzieć się jak i czym przyciągnąć do organizacji najlepszych kandydatów.
Aż 83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia. Oznacza to, że kandydat niezadowolony z procesu rekrutacji może łatwo przerodzić się w… niezadowolonego klienta. I podzielić negatywną opinią z innymi, na czym Twoja firma traci na nie tylko wizerunkowo, ale i finansowo.
To dzięki nim dowiesz się, czy Twoja firma jest przyjaznym miejscem pracy. Celem badań satysfakcji jest uzyskanie informacji dotyczących jak największego obszaru funkcjonowania pracowników w firmie. Ankieta dla pracowników powinna zawierać pytania dotyczące zarówno psychicznego, jak i fizycznego środowiska pracy. W tych badaniach można dowiedzieć się więcej na temat komunikacji pracowników z ich przełożonymi oraz relacji między współpracownikami.
Badanie satysfakcji pracowników w różnych firmach może przybrać naprawdę różną formę, jednak każde z nich ma podstawowy cel – uczynienie pracowników bardziej zaangażowanymi i szczęśliwymi.
Skorzystaj z gotowych przykładów ankiet
Przykładowa ankieta satysfakcji kierowana pracownika, może zawierać następujące pytania:
Zdecydowanie najbardziej czasochłonne i wymagające badanie z całego zestawienia, które jednak da Ci najbardziej rzetelny i całościowy wgląd we wnętrze firmy. Dlaczego? Ponieważ Ocena 360 stopni polega na zebraniu informacji pochodzących od różnych pracowników na różnych szczeblach i porównanie ich z ocenami umiejętności przywódczych kierowników i managerów.
Dzięki temu łatwo jest znaleźć podobieństwa i różnice w twoim zespole oraz odkryć na źródła problemów. Badanie pozwala poprawić umiejętności komunikacyjne i utwierdzić się w przekonaniu, że odpowiedni ludzie zatrudnieni są w Twojej organizacji na odpowiednich stanowiskach. Ankieta, która trafia do pracowników składa się z kilku części, które dotyczą: kompetencji w zlecanych zadaniach, zdolności do osiągania celów, rozumienia potrzeb pracowników i poziomu umiejętności komunikacyjnych.
W przykładach ankiet znajdziesz szablon badania ocena wzajemna 360 stopni, który możesz zastosować w swojej organizacji. Oto niektóre z zadawanych w nim pytań:
Nasi eksperci opracowali również szczegółową instrukcję tego jak przeprowadzać ocenę wzajemną 360 stopni w organizacji.
- Ankieta dla pracowników po szkoleniu – ewaluacja i testy wiedzy
Dzięki ankiecie przeprowadzonej po szkoleniu w prosty i szybki sposób zmierzysz efektywność programów rozwoju pracowników i szkoleń organizowanych dla poszczególnych zespołów czy np. kadry menadżerskiej. Dla większości pracowników kwestia rozwoju kompetencji i zdobywania wiedzy jest bardzo ważna. Warto więc sprawdzić jak szkolenia, na które przeznaczane są środki firmy, oceniane są właśnie przez ich uczestników.
Dodatkowo, po zakończeniu spotkania, pracownicy mogą przejść przez test wiedzy, który potwierdzi przyswojone umiejętności. Webankieta przygotowała gotowy szablon badania, a przykładowe pytania w przygotowanej przez firmę ankiecie internetowej mogą wyglądać tak:
- Ankieta dla pracowników o wpływie stresu
Bardzo wiele czynników ma wpływ na zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Jednym z nich z pewnością jest stres – a raczej to, czy pracownik nie jest na niego narażony w zbyt dużym stopniu. Oczywiście, stres może być motywujący, jednak istnieje granica pomiędzy jego normalnym, zdrowym poziomem stresu, a permanentnym stanem mającym negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Przeprowadzając badanie badające poziom stresu w zespole Twojej firmy możesz dowiedzieć się co lub kto jest powodem stresowych sytuacji i jakie zmiany należy wprowadzić.
W badaniu możesz zadać zarówno ogólne pytania, jak i takie odpowiadające specyfice pracy w Twojej firmie. Szablon badania znajdziesz w przykładach ankiet Webankiety.
Gotowe szablony ankiet dla pracowników – zacznij badać na Webankieta.pl
Rozwiąż problemy w komunikacji w zespole i pokaż swoim pracownikom, że ich głos jest dla Ciebie ważny! Pierwszym i najważniejszym krokiem do tego jest rozpoczęcie badania. Korzystając z narzędzia Webankieta możesz zminimalizować czas i wysiłek potrzebny na ich przeprowadzenie, korzystając z gotowych szablonów, które możesz swobodnie dopasowywać do indywidualnych potrzeb.
Nie wiesz, które badanie będzie dla Ciebie najlepsze? Wypróbuj możliwości Webankiety podczas darmowego okresu próbnego i twórz tyle ankiet dla pracowników, ile tylko chcesz.