Nawet precyzyjne pytania i wysoki wskaźnik odpowiedzi niewiele znaczą bez profesjonalnej analizy wyników ankiety. Twórcom badań chodzi przecież o rozwiązanie konkretnego problemu lub wdrożenie pozytywnych zmian na bazie otrzymanego feedbacku. Chcemy, żeby Webankieta była narzędziem umożliwiającym realizację tych celów. Dlatego wprowadziliśmy szereg zmian, które znacznie ułatwią i przyspieszą analizę wyników ankiet i wyciąganie wniosków. Zobacz, jak możemy Ci pomóc.
Zalety analizowania wyników ankiety
Dlaczego praca z wynikami ankiet to crème de la crème badania? Bo dobrze wykorzystana informacja może przynieść organizacji liczne korzyści. Na przykład takie:
Więcej zadowolonych klientów
Badania klientów (CX) to narzędzia do zbierania opinii na temat ich doświadczeń. Ankiety pozwalają zidentyfikować obszary wymagające poprawy, a następnie wprowadzenie korekt, które poprawią poziom satysfakcji konsumentów.
Czemu to takie ważne? Firma doradcza Bain & Company podaje, że wzrost retencji klientów o zaledwie 5% może wpłynąć na podniesienie zysków co najmniej o 25%.
Wzrost zaangażowania pracowników
Badania pracowników (HR) pozwalają organizacjom spojrzeć na otoczenie oczami pracowników, umożliwiają poznanie ich obaw, motywacji, zaangażowania.
Im lepiej firma zrozumie swój personel i wysłucha głosów płynących od pracowników, tym więcej będzie miała argumentów, by zwiększyć morale, produktywność i retencję w zespole. Według badania Gallupa zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni, skupieni na klientach i lojalni wobec swoich pracodawców.
Podejmowanie lepszych decyzji
Opracowanie wyników badań dostarcza danych, które pozwalają na podejmowanie decyzji na podstawie wiedzy, a nie przypuszczeń. Jedno z opracowań opublikowanych przez Harvard Business Review podaje, że firmy korzystające z twardych danych przy podejmowaniu strategicznych decyzji są średnio o 5% bardziej produktywne i o 6% bardziej zyskowne niż ich konkurenci.
Prawda, że warto znaleźć się w ich gronie?
Gotowe szablony badań HR
To przykładowe zastosowania wyników badań. W zależności od charakteru ankiet i branży mogą się one zmieniać, dostosowując się do potrzeb i wymogów konkretnej organizacji.
Bez względu na to, czy stawiane pytania mają służyć zdobyciu informacji nt. rozwoju produktu, poprawy satysfakcji klientów lub pracowników, warto pamiętać o dobrych wzorcach i praktykach, które pozwolą nam zoptymalizować cały proces.
A także – o sprawdzonych narzędziach.
Wyniki 2.0 w platformie Webankieta. Jak możemy Ci pomóc?
– Wiemy, że nikt nie robi ankiety bez założonego wcześniej celu. Chodzi o rozwiązanie konkretnego problemu w firmie lub wdrożenie istotnych z dla organizacji i jej interesariuszy zmian. Chcąc wspierać naszych użytkowników w realizacji tych zadań, zdecydowaliśmy się na stworzenie modułu wyników od zera – mówi Magdalena Żądkowska, Product Manager platformy Webankieta.
Co to oznacza w praktyce?
Przez dłuższy czas analizowaliśmy feedback od klientów. Wsłuchiwaliśmy się w głosy płynące z działu supportu, rozmawialiśmy z użytkownikami, regularnie korzystającymi z naszych wyników. Sprawdziliśmy, co przynosi najwięcej problemów, które funkcje powinniśmy usprawnić i jak ułatwić korzystanie z narzędzia, tak, aby praca z wynikami była prosta, intuicyjna i nie wymagała wysiłku również od osób, które nie są biegłe w analizie danych.
– Zmieniamy się po to, żeby nasi klienci mogli wyciągać jak najlepsze wnioski ze swoich badań, a co za tym idzie, mogli podejmować najlepsze decyzje biznesowe. Stawiamy wobec tego na intuicyjność i prostotę. Dobrym przykładem są nowe trendy i tabele krzyżowe. Bardzo skuteczne narzędzia, ale często odstraszają użytkowników. W nowej odsłonie są łatwe w obsłudze i czytelne na pierwszy rzut oka – dodaje Magdalena Żądkowska.
Analiza wyników ankiety z Webankietą
Oto jak możemy Ci pomóc w pracy z feedbackiem od respondentów po wprowadzeniu zmian w module wyników:
- Komplet funkcji w jednym miejscu
Nie musisz skakać między zakładkami (wynikami, kreatorem raportów, czy tabelami krzyżowymi). Teraz wszystkie funkcje są dostępne w jednym miejscu.
- Dynamiczne filtry
Dzięki nowym filtrom możesz analizować wyniki swoich badań dwa razy szybciej niż dotychczas. Skąd te wyliczenia? Zmniejszyliśmy o połowę liczbę kliknięć i kroków, niezbędnych do utworzenia filtrów.
- Zwiększona wydajność
Wprowadziliśmy zmiany również w technologii. Wykorzystując rozwiązania dedykowane do przetwarzania dużych zbiorów danych, znacząco przyspieszyliśmy tempo wyświetlania wyników. Dzięki temu nawet ankiety z dużą liczbą wypełnień ładują się w mgnieniu oka.
- Intuicyjne tabele krzyżowe i trendy
Nawet jeśli nie masz doświadczenia w analizie danych, bez trudu porównasz odpowiedzi na różne pytania lub stworzysz trend odpowiedzi w czasie. Kliknij ikonę plusa pomiędzy pytaniami, wybierz jakie pytania chcesz porównać i… gotowe!
- Twórz własne widoki danych
Filtruj wyniki, dodawaj własne treści, zmieniaj kolory i typy wykresów.
Skorzystaj z możliwości zapisów raportów z różnymi danymi, np. w jednym raporcie zbierz głosy krytyków, w kolejnym dane z ostatnich 30 dni, a w jeszcze innym – feedback z całego roku. Łatwo przełączysz się z jednego raportu na drugi, a także szybko udostępnisz link współpracownikom/zespołowi, np. odpowiedzialnemu za wskaźnik NPS.
- Design dostosowany do Twojej firmy
Wiemy, ile znaczy branding. Od teraz możesz stworzyć własną paletę kolorów firmowych i jednym kliknięciem nanieść ją w każdym stworzonym raporcie i ankiecie.
- Zapisz wykres jako obraz
Nie musisz pobierać całego raportu ani robić screena, żeby pobrać konkretny wykres. Po dostosowaniu go do swoich potrzeb wystarczy zapisać zmiany i pobrać go na dysk w formacie obrazka.
- Szybki link do raportu
Wyniki opracowane? Od podzielenia się nimi z interesariuszami dzieli Cię już tylko jedno kliknięcie. Tyle wystarczy, by udostępnić raport z badania. Prywatny link, możliwy do odczytu wyłącznie przez osoby uwzględnione w Twoim pakiecie/planie, gwarantuje poufność przesyłanych informacji.
To dobry moment, żeby podziękować naszym użytkownikom za te zmiany.
Magdalena Żądkowska:
– Każdą nową funkcję testowaliśmy z Wami. Rozmawialiśmy, żeby poznać Wasze problemy i oczekiwania, a następnie, po zaprojektowaniu i wdrożeniu zmian, testowaliśmy wspólnie nowe rozwiązania. W trakcie całego procesu słuchaliśmy Waszych sugestii, nanosząc na bieżąco zmiany do projektu. Dziękujemy!
5 dobrych praktyk w pracy z wynikami badań
Wiemy już, dlaczego dobra ankieta nie kończy się na przygotowaniu pytań i wysłaniu kwestionariusza do respondentów. Zastanówmy się teraz, co zrobić, żeby nie tylko pozyskać wartościowy feedback, ale też umiejętnie go wykorzystać.
1. Zadbaj o jakość danych do opracowania
Żadne narzędzia nie pomogą, jeśli spróbujemy wyciągnąć wnioski z niepełnych, stronniczych lub wprowadzających w błąd danych. Czy analiza feedbacku od pracowników będzie miała sens, jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie pochwały kierowane pod adresem zarządu? Nie. Analiza ma sens wtedy, kiedy informacje są miarodajne, respondenci odpowiadają na jasno i obiektywnie skonstruowane pytania, a kwestionariusz ankiety jest testowany przed wysyłką.
2. Wybierz odpowiednie narzędzia analityczne
Można na piechotę zbierać feedback i analizować wyniki badań? Pewnie tak, o ile mamy do czynienia ze stosunkowo niewielką grupą odpowiedzi.
Taki sposób pracy sprawdzi się w badaniach HR w małej firmie, ale czy wyobrażasz sobie podobne działania w e-commerce, gdzie każdego dnia dochodzi do setek transakcji? Warto przetestować i wybrać optymalne narzędzia do obróbki danych, które pozwolą na proste i intuicyjne odkrywanie istotnych trendów i korelacji.
3. Zaprezentuj wyniki w czytelnej formie
Celem nadrzędnym dobrej ankiety jest podejmowanie decyzji na bazie wniosków płynących z analizy pozyskanego feedbacku. Przedstaw wyniki w jasny i przystępny sposób, aby były czytelne i zrozumiałe dla każdej grupy interesariuszy. Dzięki temu będą mogli sprawnie podjąć najlepsze biznesowe decyzje.
4. Wykorzystaj feedback do działania
Najważniejszy punkt pracy z wynikami i samego przeprowadzania badań. Wykorzystaj wnioski z zebranego feedbacku na wyeliminowanie zgłaszanych przez klientów/pracowników problemów lub do rozwoju swojej oferty.
5. Sprawdź, czy podjęte działania okazały się trafne
Praca z wynikami ankiet nie kończy się na wdrożeniu zmian w życie. Wyobraźmy sobie, że podjęty w badaniu problem dotyczył opinii klientów na temat pracy BOK.
Po wprowadzeniu działań naprawczych nadal należy regularnie monitorować feedback dotyczący pracy supportu, aby zweryfikować, czy podjęte działania wymagają korekty. Wszystko po to, aby podnieść poziom zadowolenia klientów z kontaktu z działem supportu.
Chcesz zaoszczędzić czas i nerwy na opracowanie wyników badań?