Artykuł traktuje o istocie testowania nowych produktów, korzyściach płynących z tego rodzaju działań, a także negatywnych skutkach intuicyjnego podejścia do poruszanego problemu. Znajdziesz tutaj również informacje na temat skutecznych metod pozwalających badać nowy produkt w sposób szybki, profesjonalny i komfortowy.
Wprowadzenie nowych towarów, czy też udoskonalanie tych starych zawsze niesie za sobą duże ryzyko. Nawet minimalne niedopatrzenie, czy drobny defekt może pociągnąć za sobą ogromne straty. Co więcej, zamierzenie dotyczące zwiększenia usatysfakcjonowania klientów przy użyciu nowego produktu, bez uprzednich jego badań, może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Wprowadziłeś zmiany w oferowanym przez Twoją firmę produkcie? Masz pomysł na nowy artykuł, czy opakowanie a może nawet już je stworzyłeś? – Doskonały początek tylko… co dalej?
Pomysł to nie wszystko – liczy się wykonanie, a w biznesie także zapotrzebowanie. Każdy z nas na co dzień obserwuje niezliczoną ilość wejść nowych produktów na rynek lub modyfikacje tych już istniejących. Nie wszystkie jednak nowości asortymentowe czy wprowadzone przez Ciebie innowacje zostaną dostrzeżone przez odbiorcę, a co najważniejsze nie każda z nich zdobędzie jego przychylność. Możesz tylko mieć nadzieję, że nieudany produkt czy „ulepszenie” szybko odejdzie w zapomnienie – lepiej bowiem żeby produkt pozostał niezauważony lub szybko zapomniany, aniżeli pozostawił w Twoim kliencie negatywne odczucia nie tylko do produktu ale i całej marki.
Dlaczego Twój prototyp produktu powinien zostać sprawdzony przed wprowadzeniem go na rynek?
To właściwie oczywiste – pilotażowe badanie nowości jest niezbędne przede wszystkim jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych kosztów, zwłaszcza gdy wcześniej (o zgrozo!) nie przeprowadziłeś analizy potrzeb rynku. Przykładowo wyprodukujesz wtedy w ciemno tysiące egzemplarzy nowego artykułu, wg Ciebie doskonałych, które jak się okaże zalegać będą w magazynie, nie wiadomo dlaczego. A wystarczyłoby tylko wcześniej sprawdzić na reprezentatywnej grupie potencjalnych odbiorców, czy idealny wg Ciebie produkt jest rzeczywiście bez skazy również w oczach klientów.
Kto może wydać bardziej wiarygodną opinię niż sam zainteresowany, czyli Twój klient?
Pamiętaj, że to co dla Ciebie jest idealne, wcale nie musi takim być w oczach Twoich nabywców. Powiedzenie „Klient – nasz Pan” spełnia się tutaj w 100 %. Może się bowiem okazać, że w danym czasie nie ma zapotrzebowania na tego rodzaju artykuł, albo też jest (i to znaczne), jednak po produkcie danego gatunku klienci spodziewają się czegoś zupełnie (lub tylko trochę) innego niż to, co oferuje im artykuł Twojej firmy.
Traf w gusta i potrzeby swoich klientów dzięki informacjom uzyskanym w badaniu nowego produktu przed wprowadzeniem go na rynek!
Na pewno (o ile wcześniej nie przeprowadziłeś analizy potrzeb rynku) dzięki takiemu testowi dowiesz się czy w ogóle istnieje jakiekolwiek zainteresowanie tego rodzaju produktem w grupie docelowej. Jeśli dobrze skonstruujesz narzędzie do badania, po jego przeprowadzeniu wyciągniesz także wnioski na temat tego, co wymaga ulepszenia (poprawy) i jak sprawić, by artykuł jak najbardziej odpowiadał potrzebom odbiorcy. Z całą pewnością uzyskasz również informacje o dobrych stronach produktu, na których niewątpliwie będziesz mógł z sukcesem oprzeć się przy budowaniu kampanii marketingowej.
W jaki sposób możesz przetestować nowy produkt?
Istnieje wiele metod tego rodzaju badań – realne jest zaproszenie np. wyselekcjonowanej grupy osób z środowiska docelowego na spotkanie tj. tzw. zogniskowany wywiad grupowy (focus). Metoda ta jednak nie dość, że jest bardzo czasochłonna i wieloetapowa, to zwykle jednocześnie trudna w przeprowadzeniu i późniejszej analizie, a przede wszystkim droga. Nie pozwala także dotrzeć do dużej grupy osób, a jedynie do kilku (kilkunastu) wyselekcjonowanych (nie zawsze w sposób poprawny) jednostek. Podobnie rzecz się ma przy wywiadach indywidualnych. Dlaczego więc nie miałbyś skorzystać z możliwości jakie daje kwestionariusz internetowy? Zniknie problem czasu, nakładów finansowych i niewielkiej liczby osób badanych. Dodatkowo analiza uzyskanych informacji stanie się niezwykle prosta, podobnie zresztą jak ponowne zbadanie zagadnienia.
O co powinieneś pytać, przeprowadzając internetowe testy nowych produktów?
Aby dotrzeć do interesującej Cię grupy odbiorców musisz przede wszystkim pamiętać o metryczce, zawierającej istotne dla kupna określonego rodzaju produktu dane (jak np. płeć, kiedy badasz produkt tylko dla mężczyzn lub tylko dla kobiet). Równie istotny jest cel badania – jeśli badasz jedynie koncepcję produktu – proś o ustosunkowanie się do własnych propozycji lub nic nie sugerując pozwól na swobodną wypowiedź na temat oczekiwań związanych z proponowanym gatunkiem artykułu. Gdy natomiast badasz już gotowy produkt – pytaj o jego właściwości – dobre i złe strony oraz sugestie i odczucia (skojarzenia) odbiorców.
Pamiętaj, że przy pomocy ankiet możesz badać nie tylko produkt, ale także jego nazwę, opakowanie, hasło reklamowe i wiele więcej!
Poniżej kilka przykładów wartościowych ankiet do badania nowego produktu, na których warto oprzeć się przy kreowaniu własnego kwestionariusza:
https://poradnik.webankieta.pl/dobre-praktyki-w-ankietach-online/
https://www.webankieta.pl/przyklady-ankiet
Jak w nowego produktu pomogą Ci narzędzia serwisu Webankieta?
Portal Webankieta.pl daje Tobie wybór – możesz stworzyć całą ankietę od początku, wg własnego pomysłu i preferencji, albo skorzystać z jednego ze specjalnie przygotowanych w tym celu szablonów, które w dowolny sposób możesz modyfikować i dopasowywać do własnych potrzeb, dzięki czemu szybkość i wygoda przeprowadzanego badania jest jeszcze bardziej zwiększona.
Na podstawie:
http://www.perfectconsulting.pl/index.php?event=article&parent_id=31&menu_id=9
http://cbmtest.pl/x.php/101/Testy-produktow,-opakowan,-reklam.html