Po co mam śledzić proces rekrutacji? Czy zbieranie opinii kandydatów ma sens?
Dane z badania Phenom People: Talent Relationship Marketing, mówią same za siebie:
83% kandydatów deklaruje, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.
A jeśli zamiast danych wolicie historię, mamy dla was coś specjalnego od Santander Consumer Bank.
Jak każda duża organizacja Santander Consumer Bank prowadząc rekrutację, napotyka na wyzwania typowe dla firm swoich gabarytów. Do najważniejszych z nich należą:
#1. Duża liczba rekrutacji i problem z tym, jak nad nimi zapanować.
#2. Konieczność samodzielnego liczenia wyników i wyciągania czytelnych wniosków dla innych w organizacji.
#3. Ręczna wysyłka ankiety – ustawienie czasu i sposobu wysyłki oraz dobór odbiorców.
Pomówimy nie tylko o rekrutacji. Badanie Candidate Experience posłuży nam za punkt wyjścia do rozmowy o wdrażaniu nowych narzędzi technologicznych w organizacjach.
Zatem, jeśli chcesz:
- dowiedzieć się jak przygotować organizację na wdrożenie badań HR,
- poznać sposoby na to, aby wdrożenie było jak najszybsze i najłatwiejsze – nawet bez specjalistycznej wiedzy technologicznej,
- zdobyć pewność, że narzędzia, których używasz w firmie są bezpieczne i chronią dane klientów oraz pracowników,
- poznać historię sukcesu Santander Consumer Bank związaną z wdrożeniem badań rekrutacji i innych badań HR w cyklu życia pracowników…
… koniecznie przeczytaj nasze Case Study.
Darmowy ebook: Ankiety w procesie rekrutacji
- 12 stron praktycznej wiedzy o tym, jak zbierać ankiety od kandydatów
- Wskazówki komu i kiedy wysłać zaproszenie do badania
- Przykładowe pytania dla kandydatów i gotowy szablon Candidate Experience
Wyzwanie 1: Duża liczba rekrutacji
Rozwiązanie: Integracja Webankiety i systemu ATS – eRecruiter
Przy wdrażaniu narzędzia do badań kandydata często punktem wyjścia jest liczba rekrutacji, jaką prowadzi firma. HR Manager i osoby odpowiedzialne za rekrutację, często odczuwają potrzebę uporządkowania procesu dopiero przy większej liczbie napływających CV. A jak to było w Santander Consumer Bank?
W kwietniu 2022 roku w organizacji prowadzono 36 otwartych rekrutacji:
Prawdziwym wyzwaniem pod względem liczby procesów był dla nas rok 2021, kiedy to przeprowadziliśmy ponad 190 rekrutacji. Wynikało to z tego, że nasza firma przechodziła transformację Agile. – mówi Patrycja Frontczak, która na stanowisku Junior HR Business Partner zajmowała się wdrożeniem narzędzia w Santander Consumer Bank.
Jak wygląda badanie rekrutacji i do kogo jest kierowane?
Jak podkreśla Pani Patrycja, Santander dopiero rozpoczyna wdrażanie badania Candidate Experience, korzystając z możliwości integracji narzędzia z platformą eRecruiter:
Obecnie badanie nie jest jeszcze wysyłane do wszystkich kandydatów, ale dążymy do tego, żeby wszystkie rekrutacje były objęte badaniem Candidate Experience. Wynika to z tego, że chcemy udoskonalić proces rekrutacji tak, aby trwał on krócej i był jeszcze przyjemniejszy dla kandydatów.
Wyzwanie 2: Raportowanie
Rozwiązanie: Automatyczne generowanie i wysyłka raportów
Wcześniej w organizacji wykorzystywane było inne narzędzie do zbierania opinii i odczuć pracowników i managerów, jednak nie było ono dobrze oceniane. Generowało dużą ilość dodatkowej pracy, m.in wymagało od zespołu HR samodzielnego liczenia wyników i ręcznego generowania raportów.
Brakowało nam części raportowania, którą znaleźliśmy w Webankiecie. Szczególną wartość ma dla nas możliwość generowania automatycznych raportów, także w wersji LIVE, gdzie interesariusze mogą śledzić na bieżąco nowe wyniki.
O wyborze Webankiety zdecydowała łatwość użycia narzędzia – zarówno dla użytkowników, jak i administratorów:
Wyzwanie 3: Sprawna wysyłka
Rozwiązanie: Wysyłka ankiety rekrutacyjnej automatycznie (jednym kliknięciem)
Oprócz raportowania jest kilka funkcjonalności, które Santander szczególnie ceni i z których korzysta podczas badań rekrutacji:
Bardzo doceniamy możliwość automatyzacji różnych funkcji, dzięki integracji Webankiety i eRecruitera. Dotyczy to chociażby samej wysyłki badania Candidate Experience, która odbywa się jednym kliknięciem i nie wymaga od nas wysiłku, ani czasu który w zespole HR musielibyśmy poświęcić na ręczną wysyłkę tych ankiet. – podkreśla Patrycja Frontczak.
Prowadzenie badania ułatwią też automatyczna wysyłka przypomnień do wypełniania ankiety, która trafia tylko do tych osób, które jeszcze nie wzięły udziału w badaniu. Zespół HR docenia też wygodę wysyłki – możliwość jej skonfigurowania w dogodnym terminie.
Wniosek nasuwa się sam – aby zmieniać rekrutację na lepsze trzeba wysłuchiwać głosu kandydatów. Jak to zrobić? O tym poniżej:
Jak zacząć badania HR w firmie?
Zostań ambasadorem wysłuchiwania głosu pracowników i zobacz, ile możesz zyskać
To ja byłam ambasadorem wdrożenia badań Candidate Experience w naszej firmie. W poprzedniej organizacji miałam okazję korzystać z Webankiety. Dołączając do Santander Consumer Banku, widziałam duży potencjał w tym, jak to narzędzie może usprawnić i zoptymalizować pracę zespołu HR i nie tylko – opowiada Patrycja Frontczak.
Pani Patrycji udało się przekonać zespół, że warto sięgnąć po nasze rozwiązanie. Kluczowe okazało się tu pokazanie narzędzia współpracownikom i danie im możliwości samodzielnego przetestowania platformy.
Masz zielone światło na wdrożenie narzędzia do badań? Teraz czas na bezpieczeństwo
Przekonanie osób decyzyjnych (np. zarządu) do przetestowania i wdrożenia narzędzia to pierwszy krok. Kolejnym będzie skupienie się na zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzonych badań i zbieranych danych:
Dla naszej organizacji ważne jest, aby wszystkie wdrażane narzędzia i rozwiązania były pewne pod kątem cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Dlatego już na etapie wdrażania Webankiety do projektu zaangażowane zostały osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w firmie, które mogły potwierdzić, że narzędzie jest bezpieczne i spełnia wszystkie wymagania organizacji.
Poza Działem Bezpieczeństwa wdrożenie Webankiety było konsultowane także z Działem Prawnym, który pozytywnie zaopiniował rozwiązanie. Wewnętrzna współpraca ekspertów z różnych działów zaowocowała pewnością, że wdrażane rozwiązanie spełnia wszelkie standardy i zapewnia maksymalne bezpieczeństwo – zarówno dla osób prowadzących badania, jak i ich uczestników.
Ocena rekrutacji to dopiero początek. Jakie jeszcze badania pracowników prowadzi Santander Consumer Bank?
Poza badaniami odczuć kandydatów, które są dla nas szczególnie ważne, przeprowadzamy również badania nowych pracowników, czyli badanie onboardingu. W procesie uczestniczą nie tylko nowi pracownicy, ale także managerzy – opisuje Patrycja Frontczak.
Poza tym ankiety pojawiają się w organizacji przy ocenie szkoleń – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wykorzystanie narzędzia Webankieta jest bardzo szerokie – platforma używana jest też do zbierania informacji zwrotnych w tzw. zespołach wytwórczych oraz do oceny zadowolenia z Funduszy Socjalnych lub benefitów.
Webankietę wykorzystujemy też na ostatnim etapie w cyklu życia pracownika, czyli podczas tzw. offboardingu. Przyjmuje to postać badania Exit Interview, dzięki któremu zdobywamy wiedzę od pracowników, którzy rozstają się z naszą organizacją.
Podsumowując: czy warto wdrażać narzędzia do badania pracowników?
Mimo, że na wewnętrzne konsultacje i przetestowanie narzędzia przed jego wdrożeniem potrzeba trochę czasu, to sam start badań jest naprawde szybki i prosty. Dzięki automatyzacji przeprowadzenie badania Candidate Experience nie wymagało ode mnie żadnego dodatkowego nakładu pracy – opisuje Patrycja Frontczak.
Na początku badań można liczyć na wsparcie działu Supportu:
Panowie z Webankiety wykazali się bardzo prokliencką postawą, zadbali o to, aby integracja przebiegła jak najszybciej i najsprawniej, dopytywali czy wszystko działa i zawsze byli gotowi odpowiedzieć na moje pytania.
Rozpoczęcie badań nie wymaga ani od Zespołu HR, ani od ekspertów IT zdobywania nowej specjalistycznej wiedzy i nie nakłada na nich dodatkowych zadań. Wszystkie kwestie związane ze zintegrowaniem ATS i platformy do ankiet rozwiązywane są poza udziałem klienta, czyli pracowników Santander, którzy otrzymali gotowe do użycia rozwiązanie.
W Santander Consumer Bank mamy świadomość, że nie chodzi tylko o zbieranie wyników. Celem badania pracowników i kandydatów jest praca z tymi wynikami – proponowanie na ich podstawie nowych rozwiązań i usprawnień.
Przetestuj badania Candidate Experience z Webankietą i eRecruiter
Historia Santander Consumer Bank doskonale pokazuje, że pierwszym krokiem do wdrożenia nowych technologii jest możliwość ich dobrego poznania. Dlatego zachęcamy do przetestowania możliwości naszego narzędzia podczas darmowego okresu próbnego.
Jeśli same testy platformy to za mało, więcej o integracji znajdziecie na stronie poświęconej badaniom Candidate Experience z Webankietą i eRecruiterem. Możecie też umówić się na konsultację z ekspertem z zakresu integracji, Dawidem Sulikiem, wypełniając ten formularz.
Życzymy owocnych rekrutacji!
Wpis powstał na podstawie drugiego odcinka podcastu eRecruiter z cyklu Dolina HR-owa, który można w całości wysłuchać m.in. na Spotify lub YouTube.