Ocena webinaru – 5 powodów, dla których warto ją przeprowadzić

Jeśli pracujesz w marketingu lub sprzedaży, a Twoim zadaniem jest pozyskanie nowych klientów, na pewno doskonale wiesz, jak wielki potencjał ma forma komunikacji jaką jest webinar. Jeszcze przed pandemią było to narzędzie pomagające firmom edukować klientów, przeprowadzić szkolenia lub po prostu dzielić się specjalistyczną wiedzą.

Teraz, gdy spotkania face to face i rozmowy z klientami musiały zostać przeniesione do sfery online webinary mają większy potencjał niż kiedykolwiek. Z drugiej strony jednak, niemal każda firma sięga teraz po to narzędzie, więc coraz trudniej wyróżnić się na tle konkurencji i rzeczywiście zainteresować uczestników udziałem w wydarzeniu.

Jako firma, która od 2008 roku zajmuje się dostarczaniem narzędzi do prowadzenia badań online, wiemy jak ważne jest zbieranie feedbacku na każdym etapie kontaktu z leadem lub klientem. Webankieta to narzędzie umożliwiające zbieranie takiego feedbacku – również w postaci ankiet ewaluacyjnych, wysyłanych po wydarzeniach. Wierzymy w to, że dzięki badaniom online Ty i Twoja firma możecie zacząć tworzyć wydarzenia, które przyciągną tłumy i pomogą w rozwoju biznesu

Dlatego w tym artykule chcemy podzielić się z Wami wiedzą na temat tego, dlaczego warto przeprowadzać ocenę webinaru. Nie twierdzimy jednak, że ankiety online to jedyne słuszne narzędzie do osiągnięcia tego celu – mamy nadzieję, że po lekturze naszego wpisu przekonamy Cię do tego, żeby w ogóle przeprowadzić ewaluację, a następnie sam/a będziesz w stanie zdecydować, w jaki sposób to zrobić. 

Korzyść 1: Tworzenie dokładnie takich webinarów, jakich oczekują uczestnicy (poprawa jakości, usprawnienie)

W biznesie niczego nie warto opierać na domysłach. Zamiast wyobrażać sobie, czego oczekują od webinaru uczestnicy, lepiej spytać o zdanie ich samych. Ocena webinaru jest doskonałym momentem na zadanie takiego pytania, z kilku względów:

  • możesz zadać pytania o poszczególne aspekty webinaru (np. formę, prowadzącego, jakość transmisji itd.) i dzięki temu precyzyjnie zdiagnozować najsłabsze i najmocniejsze punkty,
  • feedback od uczestników otrzymasz szybko i bez angażowania pracowników – ankieta może być wysłana automatycznie po zakończeniu wydarzenia, zarówno pierwszy raz, jak i z przypomnieniem o wypełnieniu,
  • wszystkie sugestie do zmian masz zgromadzone w jednym miejscu, więc każdy z firmy (w tym przyszli prowadzący i organizatorzy webinarów), może mieć do nich łatwy dostęp,
  • w jednej ankiecie zbierasz feedback dotyczący przeszłych wydarzeń, jak i sugestie na przyszłość. Dzięki temu nie prosisz uczestnika o poświęcenie czasu na wypełnienie osobnej ankiety pt: Jakie webinary interesowałyby Cię w przyszłości, nie nakładasz na niego dodatkowego obowiązku, więc możesz liczyć na wyższy wskaźnik odpowiedzi.  

Przed rozpoczęciem badania przemyśl pytania, które chcesz zadać. Im krótsza ankieta, tym większe podobieństwo, że uczestnik wypełni ją w całości, dlatego zadbaj o zadanie tylko takich pytań, na podstawie których możesz wyciągnąć konkretne wnioski. Oto kilka przykładowych pytań ankiety po webinarze:





Pytanie, które widzisz na grafice wyżej to pytanie Net Promoter Score. To najbardziej znana na świecie metoda pomiaru lojalności klientów, która z czasem znalazła swoje zastosowanie również w innych dziedzinach – np. badaniach pracowników i ocenie wydarzeń. Największą zaletą NPS jest siła zawarta w jednym pytaniu o rekomendację – na jego podstawie możesz podzielić odpowiedzi na krytyków, osoby neutralne i promotorów i łatwo pracować nad poprawą jakości Twoich wydarzeń. Nasi eksperci przygotowali stronę, z której dowiesz się na czym polega metoda NPS i jak wykorzystać to pytanie do zdobywania lojalnych klientów lub uczestników. 





To z kolei przykład pytania macierzowego jednokrotnego wyboru. Macierze (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) często wykorzystywane są przez naszych klientów, jako idealne pytanie pogłębiające. Pozwalają one zbadać najważniejsze aspekty webinaru (lub oferty, strony internetowej itd.) na raz, a dzięki temu automatycznie i w szybki sposób dowiedzieć się jaki czynnik wpływa negatywnie, a jaki pozytywnie na ogólną ocenę. 



Pytania otwarte pomogą Ci dowiedzieć się nie tylko co, ale i dlaczego się stało. To również świetna okazja do zadania pytań dodatkowych i zachęcenia do podzielenie się wrażeniami z webinaru. 



Warto zadbać o to, aby ankietę po webinarze wypełniło jak najwięcej osób tak, abyś miał/a jak najwięcej materiału i sugestii do zmian na lepsze. Nasi eksperci przygotowali artykuł, z którego dowiesz się jak możesz osiągnąć wysoki wskaźnik odpowiedzi (respose rate) przy wysyłce ankiety na e-mail uczestników. 

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.